Citybeli szakértők ugyanakkor továbbra sem látják veszve az államháztartási kiigazítási programot, mondván: más eszközökkel elérhető a hiánycél teljesítése.
Timothy Ash, a Royal Bank of Scotland (RBS) globális felzárkózó piaci kutatási részlegének vezetője pénteki elemzésében kiemelte: a fő probléma a döntés nyomán támadt bizonytalanság. Ugyanis ha a nyugdíjak 15 százalékos csökkentését érvénytelenítő határozat nyomán az egész csomagot vissza kell küldeni a parlamentnek, az további késedelmet okoz, és a román kormány akár újabb bizalmatlansági indítvánnyal is szembesülhet.
Az RBS vezető elemzője szerint immár jelentős az esélye annak, hogy a Moody''s Investors Service hitelminősítő - amely a "három nagy" közül egyedüliként tartja befektetésre ajánlott kategóriában a román államadósságot - ezek után követi a Fitch Ratings és a Standard & Poor''s példáját, és szintén a befektetési szint alá, spekulatív - "bóvli" - kategóriába sorolja át Romániát.
Ha ez megtörténik, Románia lenne az egyetlen EU-tagállam, amelyet mindhárom nagy hitelminősítő spekulatív államadósi besorolással tart nyilván.
Az RBS pénteki elemzése szerint az egyik gyors áthidaló megoldás lehet az adóemelés a ház által a hazai össztermék (GDP) 1 százalékára becsült kiesés pótlására, hogy az államháztartási hiányt a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kijelölt szinten lehessen tartani.
Nyilvánvalóan azonban az adóemelés sem lenne népszerű, emellett hátráltatná a még mindig recesszióban lévő román gazdaság kilábalását - áll a Royal Bank of Scotland pénteki londoni elemzésében.
Az RBS kiemeli, hogy Romániának nem közadósság-törlesztési gondjai vannak - az államadósság-ráta a GDP-érték 30 százaléka körül jár, vagyis viszonylag mérsékelt -, hanem költségvetés-likviditási problémái, amelyeket az IMF/EU finanszírozási program folyósításai lennének hivatva fedezni. Ha e folyósítások késnének, az egyértelműen feszes helyzetet okozna a kormány készpénz-pozíciójában - írta befektetőknek kiadott elemzésében az RBS vezető londoni felzárkózó piaci elemzője.
Timothy Ash szerint a költségvetési kiigazító programokat más közép-kelet-európai országokban "meglepően korlátozott mértékű" társadalmi nyugtalanság kísérte, jeleként annak, hogy ezeknek az országoknak a lakói átéltek már ennél sokkal nehezebb időket is, például a kommunizmus bukása utáni recessziók alatt.
Romániában azonban "múltja van" a társadalmi megmozdulásoknak; ezek közé tartozott az 1990-es években a bányászok tüntetése Bukarestben. Éppen emiatt "vegyes" Románia eddigi teljesítménye az IMF-programok feltételeinek teljesítését illetően; több korábbi program kudarcba fulladt - áll az RBS elemzésében. A cég szerint "aligha biztató", hogy most is tüntetések kezdődtek a román elnöki palotánál.
A Barclays Capital, a londoni City egyik legnagyobb befektetési csoportja is külön elemzésben foglalkozott pénteken a román alkotmánybírósági döntéssel, szintén arra a következtetése jutva, hogy a határozat jelentős késedelmet fog okozni a román kiigazítási program végrehajtásában, és további politikai feszültségekhez vezet.
A Barclays Capital számításai szerint ha a nyugdíjcsökkentést - az alkotmánybírósági végzésnek megfelelően - az idén nem lehet érvényesíteni, a kormánynak a GDP-érték 1 százaléka körüli pótlólagos intézkedést kell végrehajtania; ehhez például az áfa 2-3 százalékpontos emelése elégséges lenne. Ez az IMF számára is kielégítő lenne, mivel a valutaalap egyébként is áfa- és egyéb adóemeléseket szorgalmazott - áll az elemzésben.
A ház szerint mindazonáltal az IMF-program esedékes felülvizsgálata, amely a jövő héten kezdődött volna, bizonyosan késni fog, és indokolt a román befektetési eszközök iránti befektetői óvatosság.
A Barclays Capital londoni elemzői ugyanakkor azt sem tanácsolják a befektetőknek, hogy túlzottan borúsan tekintsenek Romániára. A ház szerint a román kormány megmutatta, hogy elkötelezett a költségvetési takarékosság mellett, és ha a csomagnak az alkotmánybíróság által nem kifogásolt elemét - a közalkalmazotti bérek 25 százalékos csökkentését - sikerül végrehajtani, akkor nem tűnik kivihetetlennek más olyan lépések megtétele, amelyekkel teljesíthető az IMF-fel egyeztetett hiánycél.
Az alkotmánybírósági döntés a JP Morgan bankcsoport londoni felzárkózó piaci elemzői szerint sem módosítja azt a kilátást, hogy a költségvetési takarékossági intézkedéseket végül áthajtják, és az IMF/EU-program következő részletét Románia a nyár folyamán megkapja.
A folyósítás nyilván nem érkezik meg olyan gyorsan, ahogy azt román kormánytisztviselők remélték, de ha a nyáron folyósítják, akkor a késés nem lesz súlyos.
A JP Morgan elemzői szerint a pénteki fejleményeknél jóval aggasztóbb Románia szemszögéből az a növekvő kockázat, hogy Európa kettős mélypontú recesszión megy át, mivel a román gazdaság kilábalása döntő mértékben függ az euróövezeti üzleti ciklustól.
Az Eurasia Group nevű vezető londoni gazdasági-politikai kockázatelemző és tanácsadó csoport pénteki elemzése szerint a történtek után "rendkívüli nyomás alá került" az egységes adókulcsot alkalmazó román adórendszer. A cég szerint ez egy folyamat kezdete, amely Kelet-Európában máshol is éreztetni fogja hatását, tekintettel arra, hogy az EU és az IMF egyébként is egyre inkább vizsgálja az ilyen adórendszerek kívánatosságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.