Kétségtelen, hogy a PIIGS országokban és néhány kelet-európai országban, például Romániában és Magyarországon vannak problémák. Ha ezek az országok nehezen meghozható döntések alapján nem vezetnek be értelmes reformokat, okkal félhetünk attól, hogy a nem is olyan távoli jövőben fizetésképtelenné válnak. A G10 országok fenntartható finanszírozása mellett nem igazán számít, ha ezek közül az országok közül egy vagy több bedől, és átütemezi adósságát. A baj az, hogy az ő finanszírozásuk sem fenntartható.
Mivel a politika képtelen felfogni, mi a probléma, és mivel a politikusok többségét megfertőzte a Keynes-féle részeg matróz költekezési láza, szinte biztosra lehet venni, hogy a költségvetési hiányok kora még legalább 3-5 évig vagy akár hosszabb ideig is folytatódik.
Ennek a gondnak persze megfelelő jelentőséget kellene tulajdonítani, mert az államadósság piacai felfordult gyomorral émelyegnek, és a spanyol bankokat teljes mértékben kiközösítették a nem-spanyol bankközi piacról. Túl sokáig húzódott a "hosszabbítsunk és tegyünk úgy, mintha mi sem történt volna" jelszóval folytatott játszma, és a válság alatt tetőzött a nyugati gazdaságok hitelállománya. És az égvilágon semmit nem sikerült megoldani.
A bankok folyamatosan lódítanak a mérlegük állapotáról, és sejtésünk szerint a többségük továbbra is fizetésképtelen. Míg az USA bankjainak fizetésképtelensége a jelzáloghitelek nagyarányú bedőléséből származik, európai társaik részint ugyancsak emiatt, részint pedig a Dél-Európa felé vállalt kitettség okán váltak fizetésképtelenné. Ráadásul nem várható, hogy a bankok a következő tíz évben ismét beindítják az értékpapírosítási/hitelezési gépezetet.
Ezért arra számítunk, hogy Európában az üzlet mindaddig a szokásos mederben folytatódik, amíg a kötvénypiacok egyértelműen vissza nem utasítják az állami fogyasztás finanszírozását. A kamatkülönbözet kontra Németország játszma magasabb szintre kerül, és a kötvénypiacokon a költségvetések fenntarthatósága lesz a központi téma. A biztonságos kikötőnek tekintett és erős államháztartással rendelkező Németország, Dánia, Norvégia és Svédország helyzetéből előnyt kovácsol. Egyre valószínűbbnek látszik, hogy teljesülni fog az a "meghökkentő előrejelzésünk" miszerint a 10 éves német állampapír kamata 2010-ben eléri a 2,25%-ot (lásd „Éves kilátások”). Ezzel párhuzamosan a PIIGS kamatkülönbözete Észak-Európához képest a közelmúlt szokása szerint felfele araszol.
Ennek a fejleménynek fontos üzenete van: Tételezzük fel, hogy Európában az inflációs/deflációs kilátások durván azonosak. Ha a 3 éves futamidejű kincstárjegyek (PIIGS-Németország) emelkedése mellett Németország és társai szóban elkötelezik magukat a PIIGS országok megmentésére, az csak azt jelentheti, hogy az államkötvények piaca nem veszi be az olcsó dumát, és igazából úgy véli, hogy Németország végső soron nem fog felelősséget vállalni a PIIGS országok adósságproblémájáért. Azaz átütemezésre kell számítani, és a pletykák szerint ez a jövő hétvégén be is fog következni. Mindenkit megkérek arra, hogy ne ordibáljon velem, ha tévedek. Szerintem nagyon is logikus lépés lenne, és a görög adósságcsapdából talán az egyetlen kivezető út.
Szerintünk a piac figyelme fokozatosan kelet felé fog fordulni (az első lépést 2008-ban az USA jelzáloghitelek bedőlése és a brit nagy pénzügyi szektor kalamajkája hozta, és most Európa következett a PIIGS adósságállománya miatt). Nemsokára Kelet-Európa országai következnek, és Romániát, Magyarországot illetően már meg-megmutatkoznak az aggodalom jelei. A piacon egyre többen számítanak kelet-európai átütemezésre, mert az IMF pénzszűkétől szenved, és mivel meghatározó tényezőnek tekinthető, (ismét) aggódnunk kell a Balti országok miatt is. A nyáron mindez várhatóan kiforr. Ne ragadjunk be a HUF-ban és a RON-ban elfoglalt hosszú pozícióban.
Összefoglalva, a válságnak csak két megoldása van: Az adóság átütemezése (amire Görögország kényszerül) vagy az azonnali hiánycsökkentés. Ha már itt tartunk, bátorító a tudat, hogy Németország a GDP 3,5%-ának megfelelő megszorítást fog bevezetni. Kezdetnek nem rossz, de nem elég. Az amerikai időszaki választások miatt valószínűleg több szigorításra és kevesebb mentőcsomagra számíthatunk. Reménykedjünk, hogy Németország a többi európai országnak annak ellenére jó példát mutat, hogy nem akadt még olyan politikai vezető, aki előrelátásából, merszéből merítve ugyanezt (vagy többet) követelt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.