A közelmúltban a Honda kínai termelése teljesen leállt, mert az egyik, alkatrészeket gyártó üzem alkalmazottai magasabb béreket követelve sztrájkba léptek. A dolgozók végül 24 százalékos fizetésemelést harcoltak ki. Ma pedig a Toyota közölte, hogy kínai alkatrészüzemének dolgozói egy napos sztrájkot tartottak.
"A külföldi befektetők téves biztonságérzetben ringatták magukat, feltételezve, hogy a kínai munkások könnyen kezelhetőek" – mondta a Reutersnek a Dragonomics elemzője. Arthur Kroeber szerint ugyan egy ideig valóban stabil volt a helyzet, de ez mostanra megváltozott.
Nincs hivatalos adat arról, hogy hánya sztrájkoltak idén Kínában, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a Honda esete nem egyedülálló. A magyarázat egyszerű: a 15-24 éves korosztályba tartozó kínaiak száma az elmúlt húsz évben 200 millióról 225 millióra emelkedett.
Ez a száma a következő tizenkét évben egyharmadával csökken, ez pedig komoly erőt jelent a piacra lépő fiatal dolgozóknak. Kroeber szerint a gátlástalan bánásmódot az teszi lehetővé, hogy az alkalmazottak tudják: ha nem viselik el a helyzetet, holnap más lép a helyükre. Amint ez a helyzet megváltozik, a munkaerő is bátrabb lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.