BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változó jegybanki szerepek

Az angol és az amerikai jegybank is győztesként látszik kikerülni a bankfelügyeleti feladataikkal kapcsolatos politikai vitából.

 A Bank of England (BoE) helyzete éppen azért erősödhetett meg, mert a válság során a bankok feletti hatósági jogköröket nem ő gyakorolta. A Federal Reserve (Fed) viszont éppen azért kényszerült kongresszusi taktikázásra az elmúlt hónapokban, mert a washingtoni döntéshozók szorosabb politikai függéssel szerették volna büntetni a válság előtt a befektetési bankok iránt tanúsított elnéző magatartása miatt.
A Financial Times tudósítása szerint ma már általános az egyetértés: elhibázott döntés volt 1997-ben kivenni a kereskedelmi bankok felügyeletét a BoE hatásköréből, és külön pénzügyi felügyeletre (FSA) bízni. Ahogy egyébként a makroprudenciális felelősségnek a pénzügyminisztérium és a jegybank közötti megosztása is ellentmondásos eredményre vezetett.

Ennek ellenére meglepetésként hatottak a frissen kinevezett konzervatív George Osborne pénzügyminiszter összevonási tervei, mivel a Cityben – a Reuters szerint – arra számítottak, az új kormányzat megelégszik majd annyival, hogy az FSA-t lefokozza a jegybank főosztályává. Ám kiderült: az FSA-t előbb átszervezik, úgy olvasztják be a BoE struktúrájába, s a jegybank olyan jogosítványokat kap a kereskedelmi bankok ellenőrzésére, amilyenekről a felügyelet a maga idejében nem is álmodhatott: portfólióik átvilágítását írhatja elő, amelynek nyomán akár kötelező tartalékképzést rendelhet el náluk.

A Guardian szerint aggasztó az a „példátlan befolyás”, amely Mervyn King, a BoE jelenlegi kormányzójának kezében összpontosul. Az inflációs célkövetés mellett az ő feladata lesz a bankok hitelezési gyakorlatának felügyelete és az egész rendszer stabilitásának az „őrzése”. Ráadásul Mervyn King vezetné a létre hívandó pénzügy-politikai bizottságot, amelynek tagja lenne Paul Tucker jegybanki kormányzóhelyettes is, s John Vickerst, a BoE vezető közgazdászát neveznék ki annak a független bizottságnak az élére, amelynek feladata javaslatot tenni a kereskedelmi és befektetési banki tevékenységek esetleges szétválasztására.

Közben a tengerentúlon is igyekeznek „megregulázni” a jegybank szerepét betöltő Fedet, igaz, kisebb mértékben. A képviselőház demokrata párti többsége erőltetett tempóban igyekszik elfogadtatni a pénzügy-felügyeleti törvényjavaslatot, hogy Barack Obama elnök július 4-én aláírhassa azt. Ám éppen emiatt – számolt be a Reuters – korábbi jegybankellenes szigorításuk számos pontját is hajlandók voltak föladni. Lemondtak például a Fed kamatpolitikájának kongresszusi felülvizsgálhatóságáról, csakúgy, mint a jegybankelnök kongresszusi kinevezésének jogáról. Tart a vita a képviselőház és a szenátus közös bizottságában a kockázatos banki befektetések ellenőrzésének lehetőségéről, valamint a deitkártya-tranzakciók díjának a mérsékléséről.
Ám a Bloomberg által megszólaltatott szakértők bizonyosra veszik, hogy összeghatárhoz kötik a bankok úgynevezett saját számlás kereskedési tevékenységét, illetve a kockázati alapokba való befektetést, ahogy a rendkívüli jövedelmet hozó swapkereskedést is határok közé szorítják.

Magyarország: intézményi reformból káderkérdés

Magyarországon a pénzügyi felügyelet intézményi reformjával kapcsolatos nyilvános vita három felvonásban zajlott: elméleti disputának indult, politikai-morális vitaként folytatódott, végül káderkérdésként ér véget. Ez év januárban Surányi György volt jegybankelnöknek és Karvalits Ferenc hivatalban lévő MNB-alelnöknek a jegybank feladatáról folytatott hírlapi vitájához Róna Péter közgazdász is hozzászólt. Kiderült: Karvalits álláspontja áll legközelebb a forint értékállóságának védelmét mindenekfölöttinek tekintő egyik végponthoz, Rónáé az egész pénzügyi rendszer stabilitásának őrzését és az infláció elleni harcot egyenrangúnak tekintő másik végponthoz, Surányi pedig pragmatikus alapon köztes pozíciót foglalt el.

Az elvi álláspontok következménye az MNB, illetve a PSZÁF különállására nyilvánvaló: az infláció elleni harc ügyét a leghatékonyabban egy önálló, erős pozíciójú jegybank képes szolgálni, a pénzügyi rendszer stabilitása ellenben a mikro- és makroprudenciális kockázatok „egy kéz általi” kezelésével, vagyis az MNB és a PSZÁF összevonásával garantálható.

A teoretikus vita Orbán Viktor február közepi országértékelő beszédével terelődött gyakorlati síkra. A Fidesz elnöke szerint a lakossági devizahitel-állomány felduzzasztásáért morális felelősség terheli mind az MNB-t, mind a PSZÁF-ot. „Olyan kormányra van szükség, amely nemcsak a kormányzást, de a jegybankot és a pénzügyi felügyeletet is megújítja” – fogalmazott Orbán, ezek ugyanis közös felelősséget viselnek „a magyar gazdaság összedöntéséért”.

A politikai szándékok és a korábbi elméleti vita összekapcsolása nyomán a kampány során spekulációk kaptak lábra Surányi György lehetséges jegybankelnöki szerepvállalásáról a Fidesz-kormányzat idején. Az immár morális dimenziójú intézményi reformvitát május elején végül maga Orbán zárta rövidre május 3-i tévéinterjújában: „Semmi értelme ebben a pillanatban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét összevonni a jegybankkal csak azért, hogy megoldjunk egy személyi kérdést” – nyilatkozta.

Az „egy személyi kérdés”-en nyilvánvalóan két nemkívánatos vezető eltávolítását értette, egyúttal káderkérdéssé degradálta a korábbi intézményi vita lényegét. Az MNB és a PSZÁF összevonása ezek szerint arra lett volna jó, hogy Simor András jegybankelnöktől és Farkas Ádámtól, a pénzügyi felügyelet vezetőjétől egyszerre szabaduljanak meg, a hatályos törvényi szabályozás azonban erre intézményátalakítás keretében sem ad lehetőséget.

Az utóbbi probléma most részben megoldódni látszik: meg nem erősített sajtóértesülések szerint Farkas Ádám önként lemond hivataláról, helyét Szász Károly venné át, aki 2000–04 között már állt a PSZÁF élén.

Az elvi álláspontok következménye az MNB, illetve a PSZÁF különállására nyilvánvaló: az infláció elleni harc ügyét a leghatékonyabban egy önálló, erős pozíciójú jegybank képes szolgálni, a pénzügyi rendszer stabilitása ellenben a mikro- és makroprudenciális kockázatok „egy kéz általi” kezelésével, vagyis az MNB és a PSZÁF összevonásával garantálható.

A teoretikus vita Orbán Viktor február közepi országértékelő beszédével terelődött gyakorlati síkra. A Fidesz elnöke szerint a lakossági devizahitel-állomány felduzzasztásáért morális felelősség terheli mind az MNB-t, mind a PSZÁF-ot. „Olyan kormányra van szükség, amely nemcsak a kormányzást, de a jegybankot és a pénzügyi felügyeletet is megújítja” – fogalmazott Orbán, ezek ugyanis közös felelősséget viselnek „a magyar gazdaság összedöntéséért”.

A politikai szándékok és a korábbi elméleti vita összekapcsolása nyomán a kampány során spekulációk kaptak lábra Surányi György lehetséges jegybankelnöki szerepvállalásáról a Fidesz-kormányzat idején. Az immár morális dimenziójú intézményi reformvitát május elején végül maga Orbán zárta rövidre május 3-i tévéinterjújában: „Semmi értelme ebben a pillanatban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét összevonni a jegybankkal csak azért, hogy megoldjunk egy személyi kérdést” – nyilatkozta.

Az „egy személyi kérdés”-en nyilvánvalóan két nemkívánatos vezető eltávolítását értette, egyúttal káderkérdéssé degradálta a korábbi intézményi vita lényegét. Az MNB és a PSZÁF összevonása ezek szerint arra lett volna jó, hogy Simor András jegybankelnöktől és Farkas Ádámtól, a pénzügyi felügyelet vezetőjétől egyszerre szabaduljanak meg, a hatályos törvényi szabályozás azonban erre intézményátalakítás keretében sem ad lehetőséget.

Az utóbbi probléma most részben megoldódni látszik: meg nem erősített sajtóértesülések szerint Farkas Ádám önként lemond hivataláról, helyét Szász Károly venné át, aki 2000–04 között már állt a PSZÁF élén. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.