Az egy hónapja éppen a felsőházi választások közeledte miatt megejtett miniszterelnök-csere nem sokat tudott segíteni a tavaly augusztus óta hivatalban lévő, drámaian romló támogatottságú kormányon, amely így az eddiginél is nehezebb helyzetben lesz kénytelen megküzdeni a japán gazdaság bajaival - vélekedik Kovács Krisztián.
A szituáció tényleg kezd egyre melegebbé válni: a nyomasztó demográfiai folyamatokra, az elöregedésre visszavezethető gyenge növekedés és a deflációs spirál kibontakozása mellé szépen lassan felzárkózik ugyanis egy államadósság-válság.
A japán GDP mintegy duplájára rúgó – és ezzel eladósodottságban az ázsiai szigetországnak világrekorder helyet biztosító – államadósságnak van néhány barátságos tulajdonsága. Nem egyszerűen a saját devizájukban, hanem igen jelentős részben belföldi megtakarítók felé adósodott el az állam, a japán állampapíroktól elvárt hozam pedig hosszú ideje a nullához tart. Ez utóbbi körülményben azonban benne van az a tapasztalat is, mely szerint a jen jól működő menekülődeviza, amely remekül teljesít nehéz időkben. A japán állam fizetőképessége tekintetében pedig kétségek senkiben nem merülnek fel komolyan, a hatalmas adósság és a nagy költségvetési hiány ellenére sem. Mégiscsak a világ második legnagyobb gazdasága, (idén Kína jó eséllyel letaszítja a dobogó második helyéről) ingyen kap hitelt a saját devizájában, jelentős részben a saját polgáraitól, jelentős tartalékok vannak a költségvetési centralizáció mértékében, azaz nemzetközi összehasonlításban bőven van még adókivetési potenciál – mi lehet itt a gond, kérdezhetnénk?
A gond az, hogy rendszerszintű adósságválság van a világban, és egyik szuverén adós után jön a másik abban a kellemetlen sorban, amelyben a piac rámutat egy-egy szereplőre: el vagy adósodva, magas a költségvetési hiányod, nem növekedsz, rossz állapotban van a bankrendszered, mostantól kockázatos vagy! Persze ha eldőlnének a legnagyobb szuverén adósok, összedőlne az egész pénzügyi rendszer, kő-kövön nem maradna ezen a világon, ezért bárhogy is alakulnak az ebből a szempontból legfontosabb országok költségvetési pozíciói, biztosak lehetünk benne, hogy default helyett pénznyomtatás lenne a megoldás egy végső kényszerhelyzetben.
A nagy szuverén adósok körüli hangulat tehát bizonyos szempontból egyfajta műbalhé, főleg úgy, hogy inflációs kockázatok pont ezekben a gazdaságokban – az Egyesült Államokban, Japánban, az eurózónában, Nagy-Britanniában – jelenleg egészen egyszerűen nincsenek. Lehet azonban okoskodni, a műbalhé a piacon igazi balhé, a szereplők viselkedése a lényeg, és nem az, hogy ilyen vagy olyan szempontból a viselkedésük mennyire racionális vagy mennyire nem az.
A piaci szereplők jelenleg még nagyon is bíznak a jenben, és szívesen vesznek nullához tartó nominális hozamon japán állampapírokat. A jen egyszer majd bekövetkező drámai elgyengülését hirdető okoskodások, a zárt logikájú érvelések ellenére, évek óta csak nem akarnak megjelenni a grafikonokon. Egy fajtája van a piaci szereplőknek, amely kezd tényleg rámozdulni a témára: a hitelminősítők.
A hitelminősítő iparág súlyos bajban van idestova három éve, az amerikai jelzáloghitel-válság kialakulásában ugyanis könyékig benne voltak, sok más szereplő melltett. Azóta is mindig ők jeleznek utolsónak szinte minden hitelpiaci problémát, tulajdonképpen bohózatba illik a tevékenységük, állam- és kormányfők morfondíroznak az egész üzleti modelljük megváltozását eredményező szabályozási változtatásokon.
Ebben a nehéz helyzetben megpróbálnak megragadni minden lehetőséget, amellyel újra komolyan vetethetik magukat, és valamennyit visszaszerezhetnek elveszett presztízsükből. A spanyol államadósság szokás szerint eső után köpönyeg jellegű leminősítgetése ehhez biztosan nem elég, nagyobb trófea kell a „dicsőségfalra”. Az USA nem jött be, megpróbálták, de kiderült, hogy még mindig nem nyúl viszi a vadászpuskát. Európában remek is adósságválság kerekedett, de sajnos a hitelminősítők erről is csúnyán lemaradtak – nincs más hátra, jön Japán.
Leminősítések még nincsenek, de a három nagy hitelminősítő egyike a stabil kilátásokat már negatívra csökkentette a legjobb besoroláson belül, a hétvégi választások után pedig olyan hangnemben fenyegetőznek leminősítésekkel a költségvetési konszolidáció elmaradásának esetére, mintha csak egy kis kelet-európai országról lenne szó.
A hitelminősítői besorolás lerontása pedig nem tréfadolog, hiába nem veszik már komolyan senki ezt a szolgáltatást, mélyen intézményesült a pénzügyi piacok rendszerében, így a minősítések változásának van sor automatikus következménye az intézményi befektetők portfoliókezelési szabályzataiban. A fenyegetést tehát nem lehet félvállról venni.
Ha viszont súlyának megfelelően kezelik, akkor nincs mit tenni, csökkenteni kell a költségvetési hiányt, el kell kezdeni foglalkozni az adósságállomány növekedésének megfékezésével. Ez sosem könnyű, de ha eleve nincs érdemi növekedés, ha eleve defláció van, ha a demográfiai problémák kezelése éppen szociálpolitikai fordulatot igényelne, akkor a hirtelen fiskális szigor pusztító folyamatok katalizátora lehet.
Nem csoda, hogy ezen a kényszerpályán nehezen akaródzik elindulni a japán kormánynak, illetve ha már megteszi, akkor legalább várna némi kompenzációt a jegybanktól. Ha a Bank of Japan a szigorúbb költségvetési politikával párhuzamosan hajlandó lenne egy kiadós quantitative easing-re, az sokat oldhatna ezeken a feszültségeken. A japán jegybank azonban nem hajlandó a masszív pénznyomtatás eszközéhez nyúlni, így a japán gazdaságpolitika továbbra is bénult állapotban van, miközben a külső kényszerek egyre szűkebbre veszik a mozgásteret.
A hétvégi választások következménye ebben a tekintetben lényegében az, hogy a költségvetési politika szigorítása már viszonylag széles konszenzust követel a japán parlamenti pártok között, az alsóházi többséget bíró, népszerűtlen kormány az ehhez szükséges jogalkotási folyamatot egyedül akkor sem tudná véghezvinni, ha nagyon akarná.
Három forgatókönyv látszik a folytatást illetően.
1, Mélyülő belpolitikai káosz, a parlamenti erőviszonyokat, a társadalmi támogatottságot, a jegybankkal szembeni tárgyalási pozíciót, és a nemzetközi érdekérvényesítést tekintve egyaránt cselekvőképtelen kormányzattal.
2, A kormány közeli bukása, új választásokkal, ami a forrásban lévő, átalakuló japán pártrendszerrel kiszámíthatatlan helyzetek eredményezhet.
3, Kényszerű konszenzus a politikai elitben, ami a jegybank felől nézve az eddiginél is erősebb nyomásként csapódik le, ami ha végre áttör, akkor elindulhat a fiskális szigorítást kompenzáló quantitative easing, a pénznyomtatás.
Mindebből az USD/JPY charton még nem sok látszik. A választási eredmények hírére gyengült ugyan a jen, de olyan extrém erős szinteken van, hogy ennek egyelőre semmi jelentősége. Viszont akár a gazdaságpolitikai paralízis, akár a teljes politikai káosz, akár a jegybank bevétele és a pénznyomtatás felpörgetése az események iránya, jó eséllyel egyszer tényleg jó lesz az a jen short, amit a fél pénzügyi világ hirdet évek óta. Nagyon valószínű azonban az is, hogy még nem tartunk itt, az időzítés, mint mindig, most is mindennél fontosabb lesz.
Kovács Krisztián - a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.