BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyitnak a bezárt kisposták - alig utaznak az újranyitott vasútvonalakon

Hétfőn a Veszprém megyei Küngösön nyitják meg újra az első kispostát azok közül, amelyeket az elmúlt években zártak be - írta a szombati Népszabadság.

A lépésre nincsenek közgazdasági érvek, az érintett településeken élők viszont örömmel várják a régi rendszer visszaállítását - áll a cikkben. A Népszabadság szerint a hétfőre tervezett küngösi ünnepség azt is jelzi, hogy a Magyar Posta Zrt. új vezetése az ellenkező irányba fordította a váltót, mint amerre a cég 2003 óta haladt.

Az elmúlt hét évben több mint 500 kistelepülésen zárták be a veszteségesen üzemelő postahivatalokat, így- azzal a 404 faluval együtt, ahol az elmúlt másfél évszázadban egyáltalán nem volt postahivatal - jelenleg 946 községben mobiljáratokkal látják el a postai szolgáltatásokat. Ezeken a településeken a hét öt napján a cég összesen 354 mozgópostai járatot működtet.

Azt, hogy a kisposták újranyitása mekkora költséggel jár, egyelőre nem tudni - tartalmazza a cikk, amely idézte Hüse Mariannát, a Magyar Posta Zrt. szóvivőjét, aki azt mondta, hogy a bezárt posták megnyitásával kapcsolatos kérdésekre csak a hétfői küngösi eseményen válaszolhat. Arra is, hogy hány faluban és milyen ütemezésben nyitják újra a hivatalokat, menynyibe kerül az ingatlanok felújítása, felszerelése, az alkalmazottak bérezése, továbbá mi lesz a sorsa a mobilpostai járatoknak.

Az új kormányzat egy percig sem tagadta, hogy a döntést nem gazdasági okok motiválták. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter például a kinevezését követően úgy fogalmazott: kiemelt feladatának tartja ugyan az állami vagyonnal való hatékony gazdálkodást, de bizonyos esetekben ezt a kritériumot felülírhatják a társadalmi igények.

Alig vannak utasok az újranyitott vasúti szárnyvonalakon

Lassan szoknak vissza az utasok a MÁV július elején megnyitott mellékvonalain közlekedő vonatokra - írja egy másik cikkében a lap. A peronokon nemhogy tömeg nincs, a vonatok utasai a kisebb buszokat is alig töltenék meg. Az utazási kedv élénkülését a vasútnál az iskolakezdéstől és a megújuló menetrendtől várják.

Több ezer utast számoltak öszsze a jegyvizsgálók a MÁV-Start Zrt. személyszállító vonatain júliusban, a kormány választási ígéreteinek jegyében elsőként megnyitott mellékvonalakon. Hangos ovációra azonban még sincs ok, az újra járható szárnyakon a múlt hónap 27-28 menetrendi napján összesen több mint hétszáz vonat közlekedett. Konkrétan annyi, hogy ha a járatok kihasználtságának értékelését a statisztikusokra bíznák, kiderülne: a szerelvényeken átlagosan alig több mint harmincan utaztak. A miheztartás kedvéért, ennyi utas mellett még egy autóbuszon is maradnának ülőhelyek.

Az elméleti számítások eredményein a vasút saját adatai sem szépítenek sokat. Az öt vonal közül a legnagyobb forgalmat bonyolító Zirc–Veszprém szakaszon hétköznap, illetve hétvégén egyaránt napi hat szerelvény közlekedett. A kalauzok adatai szerint az előbbiek összesen 306, az utóbbiak 186 utast szállítottak naponta. Az egy vonatra jutó átlagos felszálló utasszám így a munkanapokon 51, szombaton és vasárnap 31 fő volt. A többi vonalon még ennél is kevesebb utast számláltak.

A fejlesztési tárcánál azonban már a mellékvonalak újraindítása előtt jelezték: rossz úton jár, aki azt várja, hogy a szolgálatba küldött szerelvényeken az első mozdonyfütty után fürtökben lógnak majd az utasok. A hivatalos álláspont szerint a vasút ügyét „messzebbről” kell nézni.

Méghozzá annyira, hogy a száraz utasforgalmi adatok, vagy éppen a MÁV vállalati érdekei helyett az egyes kistérségek érdekei is áttekinthetők legyenek. Az állami vasút gazdálkodását kevéssé befolyásoló mellékvonali költségek és bevételek viszonyánál ugyanis fontosabb, hogy a vonatok által kiszolgált települések megőrizzék lakosságmegtartó erejüket és ezzel fejlődési potenciáljukat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.