E két balkáni országban ugyanis a bérek még nem magasabbak, mint a fejlett kínai régiókban. Ezt példázza, hogy a Great Wall Motor a Litex bolgár céggel közösen épít gyárat, amely évente kereken 50 ezer járművet állít majd elő, a kínai befektetés összege 80 millió dollár.
A szomszédos Romániában a Shantuo mezőgazdasági gépgyár kereken 20 millió dollárt fektetett be. Simeon Djankow bolgár pénzügyminiszter a Die Presse-nek nyilatkozva kiemelte: "Kelet-Európában a befektetések kétharmada és a kereskedelem ugyancsak kétharmada Nyugat-Európától függ. Most erőteljesebb diverzifikációt akarunk megvalósítani. "Igen keményen dolgoztunk azon, hogy az adó szintjét a legalacsonyabbra szállítsuk le Európában. Ez persze tetszik a kínai befektetőnek" - fogalmazott a bolgár pénzügyminiszter.
Kína az ipar mellett az infrastrukturális beruházások iránt is érdeklődik. Romániában a China Development Bank nagyvonalú támogatást ígért be a román szélenergia fejlesztéséhez. Egy erőműépítő cég pedig ígéretet tett egy 1 milliárd euró értékű szénerőmű építésére.
Ugyanakkor Jonathan Holslag, a brüsszeli Institute of Contemporary China Studies elemzője ugyanakkor korábban a Financial Timesban arra figyelmeztetett, hogy Kína kelet-európai közeledése jelentősen befolyásolhatja az EU működését, csökkentve a közösség protekcionista törekvéseinek megvalósítását. Bár Peking hangsúlyozza, hogy nem avatkozik be az európai politikába, az uniós döntéshozatal bonyolult rendszere, és a hatalmas gazdasági erő lehetővé teszi, hogy stratégiai szövetségeseket nyerjen a régióban. A szakértő szerint ezt mutatja az is, hogy a legutóbbi elnökválasztási kampányban Julia Timosenko egy 500 millió dolláros kínai infrastruktúrafejlesztési kölcsönnel kampányolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.