A politikus elismerte: a korábban megjelent értesüléseknek megfelelően valóban háromszázmilliárd forint körüli többletet igényelhet a kidolgozás alatt álló új közoktatási koncepció és pedagógus életpálya-modell finanszírozása. A pénznek azonban nem azonnal, nem egy összegben, és főként nem jövőre kell rendelkezésre állnia. Az oktatásügybe beruházni viszont muszáj, ehhez megvan a politikai támogatás és egyetértés. Az államtitkár kijelentette: a koncepcióban tervezett nulladik felzárkóztató évfolyam kapcsán kényesen ügyelnek majd rá, hogy a szegregáció látszatát is kerüljék az új, a szakma által egyébként elsöprően támogatott megoldás kapcsán.
Az új, formálódó közoktatási koncepció és pedagógus életpálya-modell költségigénye valahol háromszázmilliárd forint körül van – erősítette meg a korábban megjelent értesüléseket Hoffmann Rózsa államtitkár. Hozzátette viszont: nagyon fontos, hogy erre a nagyságrendű összegre nem egyszerre és nem a jövő évben van szükség, hiszen a koncepció fokozatos bevezetésére számít az oktatási államtitkárság. “Az ország gazdasági teljesítőképességének függvényében ez a szám változhat, adott esetben csökkenthet, vagy nőhet is” - mondta a szakpolitikus.
Bár Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője azt mondta, 2012 szeptemberétől már az új közoktatási koncepció és tanári életpálya-modell szerint szeretnék kezdeni a munkát, de ez nem jelenti azt, hogy 2012-ben háromszázmilliárd forint plusz összegre volna szükség a közoktatásban. “Gőzerővel folynak a számítások, háromféle verzióban, hogy az életbeléptetés időpontjától függően melyik évben mennyivel terhelné meg a költségvetést ez a rendszer”.
Megjegyezte: elsőre ez az összeg, a háromszáz milliárd forint, talán ijesztőnek hangzik, de mellette azt is látni kell, hogy az elmúlt nyolc évben legalább százmilliárd forintot kivontak a már akkor is szegény oktatásügyből. “Ha csak ezt vissza tudnánk forgatni, már akkor is óriási esélyünk volna “ - szögezte le az oktatási államtitkár.
Hoffmann Rózsa megjegyezte: az Európai Unió minden országa, de az OECD fejlett országai is teljes mértékben egyetértenek abban, hogy az oktatásba még a gazdasági válság éveiben is szükséges beruházni, mivel ez teremtheti meg a növekedés alapját. Kérdésre válaszolva kijelentette: a kormányzat idei, 250 milliárdos stabilitási alapjának felállításakor az oktatási intézményektől egyetlen fillért sem vonnak el; az oktatási államtitkárság belső költségvetését persze érintik az alap felállításához szükséges költségvetési zárolások.
Az életpálya-modell szerint növekszik majd a pedagógusok bére, anyagi megbecsültsége is. Hoffmann Rózsa azt mondta: a koncepcióban jelenleg az szerepel, hogy az induló gyakornoki alapbér körülbelül kétszázezer forint lenne. “Ez egy radikális emelés a mostani gyakorlathoz képest, ahol is egy egyetemet végzett tanár induló bruttó bére százhúsz ezer forint körül van, nettóban ez százezer forint alatti összeg” - érvelt a szakpolitikus.
Az emelésre azért van szükség, hogy a gyermekek jobban érezzék magukat az iskolában, hogy mindegyik gyermek a saját lehetőségei szerint optimálisan fejlődhessen. Ezt a szisztémát és hozzáállást viszont azoktól a pedagógusoktól lehet majd igazán elvárni, akik nyugodtak, derűsek és optimisták, mert megbecsültek és normális fizetéssel bírnak – hangoztatta a szakember.
A magasabb összegű bérezés 2012-től vagy 2013-tól indulhat; a konkrét dátumra azért nem mert ígéretet tenni a szakpolitikus, mert még nem világos, hogy a gazdasági helyzet mikortól teszi lehetővé a startot – hangzott az interjúban. Abban viszont biztos az oktatási államtitkár, hogy még ebben a kormányzati ciklusban beindul az új életpálya-modell és a vele járó magasabb bérezés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.