Oszkó Péter szerint a mostani kormány eddig nem jeleskedett abban, hogy intézkedéseiért vállalja a felelősséget, de a 2011-es költségvetési év kezdetével az elődökre mutogatásnak vége. Mivel ez az év súlyos, az éves hiánycél húsz százalékát kitevő finanszírozási lyukkal indult, vészjósló jelek utalnak a strukturális problémákra és a lassan visszahízó kiadásokra. Oszkó Péter ezért a blogján osztott meg néhány ötletet, hogyan lehetne javítani a költségvetés szerkezetén.
"Az előzetes hírek szerint a kormány a februárra ígért szerkezeti átalakítások helyett a közelgő Orbán-csomagban jelentős arányban újra az adóemelések eszközéhez tervez nyúlni, hasonló módon, ahogy a 2006-os választások utáni költségvetési kiigazítás is történt, már akkor is évekre megrongálva a gazdaság versenyképességét. A kiszivárgó intézkedések némelyike ráadásul aggasztóan rossz szerkezetű és hatású lehet mind a növekedésre, mind a foglalkoztatásra" - írta Oszkó.
A PortfoLion Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint nem kérdés például, hogy a járulékminimum bevezetése éppen az alacsony jövedelműek és alacsony képzettségűek, illetve a kis- és középvállalkozások körében növeli a munkaerőköltségeket, azaz ott, ahol egyébként is súlyos foglalkoztatási problémákkal küzd az ország. Különösen pikáns ez az ötlet annak fényében, hogy a tényleges jövedelemmel arányos járulékfizetést kikényszerítő szabályokat az év végével a parlament hatályon kívül helyezte. "E két intézkedés eredményeként tehát a magasabb jövedelmű önfoglalkoztatók legális lehetőséget kapnak a magasabb járulékkötelezettségek elkerülésére, míg az alacsonyabb jövedelműek után kellene többet fizetni. Nehezen követhető az intézkedés logikája és vitathatatlan a foglalkoztatást visszafogó hatása is" - vélte a szakember.
Oszkó szerint ésszerűbb lenne ehelyett a szuperbruttó adóalap kivezetésének újbóli átgondolása, illetve kompromisszumos megoldásként járulékok egységesítésével és a teljes bérköltség bruttósításával történő elvégzése. Ennek keretében az idén kialakított jövedelemadó kulcsok változatlanok maradhatnának, eltűnne a szuperbruttó adóalap szabályrendszere, viszont a járulékok teljes egésze a munkavállalót terhelné, akinek cserébe ugyanilyen mértékkel növekedne a bruttó bére. Mindezek eredményeként a nettó jövedelmek nem változnának, viszont nem is következne be semmiféle bevételkiesés a szuperbruttó adóalap kalkulációjának kivezetése miatt. Ráadásul talán látható presztízsveszteség nélkül lehetne megszabadulni attól a szabályozástól is, melynek keretében a megmaradt magánnyugdíjpénztári tagok munkáltatói járulékbefizetései után nem jár szolgálati idő és így állami nyugdíjjogosultság, s ezzel akár elkerülhető, vagy megelőzhető lenne egy későbbi alkotmányossági vagy strasbourgi fiaskó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.