A rendszer egységesítésének fontos lépése lesz, ha 2013-tól megszületnek a járások. Addig is a mintegy 3200 települési önkormányzat működését biztosítani kell, közben pedig a feladatok áttekintésénél fontos szerepet kell szánni a finanszírozhatóságnak – mondta el Dancsó József, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségének elnöke. Hozzátette azt is, hogy a többségben ötezer főnél népesebb kisvárosok helyhatóságait tömörítő szövetségüket még nem keresték meg a kormánytól azzal, hogy a környező falvak feladatainak egy részét vállalják magukra.
A lakosságot érintő megszorításokról bővebben itt olvashat!
Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára (képünkön) úgy véli: meg kell egyezni, mi minősül önkormányzati minimumnak. A centralizációt egy szintig támogathatónak tartja, s nem húzna túl szigorú határt az önkormányzatiság követelményeinél sem: szerinte ha egy község külső segítség nélkül meg tud szervezni egy helyi választást, akkor már maradhat önálló. Igaz, így is vannak települések, amelyek ez alapján nem lehetnének önállóak. Kiemelte: csupán a lakosságszám alapján nem lenne szabad megszüntetni az önállóságot. Tállai András államtitkár erről a kérdésről korábban úgy fogalmazott: a kisebb lélekszámú településeket akár választott elöljárók is vezethetnék, képviselő-testület vagy bizottságok nélkül.
A régióban nem lenne egyedülálló az összevonásról szóló drasztikus elképzelés sem. Az elmúlt egy évben Ausztriában és Szlovákiában is felmerültek hasonló ötletek. A szlovákiai terv legnagyobb ellenzői épp a magyar pártok voltak, mivel döntően a felvidéki, magyar többségű falvak helyzetét kavarta volna fel. Az osztrák tervek azonban súlyosabbak voltak, ott még az is felvetődött, hogy tízezer lakosnál húzzák meg az önkormányzatiság minimumát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.