A vállalatfelvásárlások eddigi történetei is világosan bizonyítják, hogy bizonyos esetekben a vevők akár a tranzakciós érték legnagyobb részét a sikeres márka megvásárlása miatt fizetik meg. A márkaérték azonban nem csak tulajdonosváltás esetén játszik alapvető szerepet egy társaság működésében.
„A jelenlegi nehéz gazdasági helyzet és a szigorú banki finanszírozási feltételek mellett könnyen azon múlhat egy vállalat további fejlődése vagy akár hosszabb távú túlélése is, hogy hozzá tud-e jutni további forrásokhoz – hangsúlyozza Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország vezető partnere. –
A mérlegben vagyonértékű jogként megjelenő márkaértéknek ebből a szempontból is nagy jelentősége van, hiszen jelentősen javíthatja a vállalat saját tőke/idegen tőke arányát, ami a finanszírozók számára alapvető szempont a hitelképesség meghatározása során.”
A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaérték értékcsökkenése az adótervezésben is fontos szerepet játszik, sokszor ugyanis jelentősen mérsékelheti a társaság adófizetési kötelezettségét. Az értékelt márkanév emellett a vállalati eredményesség vizsgálatának egyik fontos segédeszköze is lehet, hiszen mérhetővé teszi az erőforrások megfelelő elosztását és a menedzsment hatékonyságát is.
A nemzetközi gyakorlatban alkalmazott módszerek az első megközelítésben igen szubjektívnek tűnő márkaértéket többféle szempontból közelítik. A többnyire csak ellenőrzésre alkalmazott költségalapú értékelés során az adott márkanév kialakításához kapcsolódó ráfordításokat vizsgálják, más módszerek a márkanév által generált többletjövedelmet számítják ki. A piaci összehasonlító módszerek ugyanakkor például a márkával jelzett termékek árelőnyének elemzésével, vagy éppen a márkáért fizetett tranzakciós összegek, valamint licencdíjak mértékének vizsgálatával képesek a márka értékének megjelenítésére.
A 90-es évek óta a márkaépítés, ezen belül a vállalati márka vált a megkülönböztetés legfőbb eszközévé a piaci versenyben. Nagyobb nyereséget és gyorsabb növekedést lehet elérni azokkal a vállalati stratégiákkal, melyek az árak és költségek helyett a márkadifferenciálásra és a márkaépítésre fókuszálnak.
„Speciális körülményektől (például monopóliumoktól, koncesszióktól vagy alapvetően ismeretlen márkáktól) eltekintve a gyakorlati élet szinte minden területén nagy jelentősége van a márkaérték meghatározásának – hívja fel a figyelmet Rajné Adamecz Ildikó, a BDO pénzügyi tanácsadási üzletágának partnere. – A finanszírozási lehetőségek bővülése a gazdaság szinte minden területén fontos szempont, emellett könnyen találunk példákat mondjuk a kulturális szférában jellemző szponzori gyakorlatra, vagy éppen jelentős vállalati márkanév- és logócserére is. Ezek mindegyikében a tervezett lépések költség-haszon elemzéseihez alapvető feltétel az adott márka értékének megfelelő ismerete.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.