Ha a liberalizációs forduló irányító testületének genfi ülésén ezzel együtt sem sikerül dűlőre jutni, a tagállamok várhatóan megpróbálkoznak majd egy „Doha light” elérésével.
Az Európai Unió álláspontja szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy több mint tíz év után sikerre vigyék a világban potenciálisan évi 170 milliárd dollár értékű többletjövedelmet generáló fordulót. Ennek érdekében új, kompromisszumos javaslatot terjesztenek az összes tagállam képviselőjének részvételével ma Genfben összeülő tárgyaló bizottság elé. Ebben Brüsszel új formulát indítványoz az ipari vámok lebontására – tudtuk meg Major István magyar WTO-nagykövettől.
A javaslat esélyt ad arra, hogy áthidalja az Egyesült Államok és a fejlődő/feltörekvő országok között meglévő ellentéteket – tette hozzá Major. Ismeretes: az iparivám-csökkentés pont az a terület, amelyen a leginkább kibékíthetetlennek tűnnek az ellentétek.
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a tárgyalócsoportok ugyan megállapodtak egy általános formulában, amely jelentősen csökkentené az ipari vámokat, ám a gyakorlatban a fejlődő országok lehetőséget kaptak egyfajta speciális rugalmasságra. Szakértők pedig kiszámították, hogy például Brazíliának végeredményben tíz év alatt összességében csak 2 százalékponttal kellene csökkentetni jelenlegi vámszintjét. Az USA szerint feloldaná ezt a helyzetet az úgynevezett szektorális megközelítés: az, hogy az egyes ágazatokban eltérők legyenek a leépítési mértékek, a három stratégiai ágazatban – a vegyiparban, a gépiparban és az elektronikában – pedig nullára csökkenjen a vám. A baj csak az, hogy a szektorális megközelítés alkalmazása nem kötelező érvényű, s pont azok az országok – Brazília, Kína, India – ódzkodnak tőle, amelyek piacnyitása fontos a fejlett országok számára.
Az EU ezt a feloldhatatlannak látszó ellentétet szeretné áthidalni azzal, hogy ma Genfben azt javasolja: az iparivám-lebontási formulához képest a nagy fejlődő/átalakuló gazdaságok vállalják, hogy az érzékeny területeken további 3 százalékponttal mérséklik a vámokat. Ez – elemzők szerint – elsősorban a kínai piacon eredményezne valóban alacsony vámokat, ám Brazíliában és Indiában még ezután is meghaladná a húsz százalékot a vám mértéke.
Számos más területen is vannak éles szembenállások – tudtuk meg Major Istvántól. Példaként említette a nyitott kérdéseket a szolgáltatások területén: a fejlődő országok által ajánlott piacra jutási könnyítések ugyanis nagyon szerények, sőt, még az sem biztos, hogy a nagy átalakuló országok hajlandók lennének legalább a jelenleg alkalmazott vámokat befagyasztani. A mezőgazdasági csomag sincs még véglegesítve, mivel ott nagy vita folyik a különleges védzáradékok-ról (egyfajta speciális védelmi lehetőségről), amelyeket a nagy élelmiszer-importőrök igényelnek, ám amit nem fogadnak el még a fejlődők közül sem a nagy élelmiszer-exportőrök.
Aktuálisabb témák
Amikor 2000-ben meghirdették a dohai fordulót, fontos kérdés volt a mezőgazdasági szubvencionálásban való versengés, de ma, az agrárárak emelkedése idején ez már nem aktuális. Napjainkra olyan kérdéseket kellene minden fél számára megnyugtatóan rendezni, mint az éghajlatváltozás területén a szén-dioxid-kibocsátásra kivetett adó, a nyersanya-gokhoz való hozzáférés, az energiához vagy a vízhez jutás biztonsága. Égető az árfolyam-politikával kapcsolatos nézeteltérések rendezése is, hiszen akár kereskedelmi háború is kitörhet amiatt, hogy egyes országok manipulálják valutájuk árfolyamát. Elég, ha a Kína és az USA közötti ellentétekre utalunk.
Például ma már a BRIC országok vezető világkereskedelmi tényezőnek számítanak, miközben a dohai forduló keretében még a fejlődő országok kategorizálása érvényes rájuk, s mint ilyenek preferenciát élveznek. Ez ellen nemcsak az USA, de számos fejlődő ország is berzenkedik. Doha – lehetséges kimenetelek Olyan élesek az ellentétek, hogy túl sok remény a teljes sikerre nincs – állítják szakértők. A fordulót mégsem lehet egyik napról a másikra „halottnak nyilvánítani”, túlságosan sokan túlságosan nagy politikai tőkét fektettek már bele. Valamiféle puha landolásra keresnek vélhetően megoldást a tagállamok, olyanra, amely félreteszi a megoldhatatlannak látszó piacra jutási témákat. Ehelyett egy kisebb csomagot állítanának össze elsősorban a szabályalkotási témákból.
A vám- és korlátozásmentes kereskedelem a legkevésbé fejlett országokra is a csomagba kerülhetne, miként a felmentések a szolgáltatáskereskedelem területén vagy a gyapottámogatások csökkentése. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.