BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gémesi: "Hogy a csudába gondolja a kormány?"

Nem támogatja a közoktatási rendszer állami átvételét Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) elnöke – erről pénteken, a Duna Televízió Reggel a Dunán című műsorában beszélt az önkormányzati politikus, Gödöllő polgármestere. Azt viszont több okból is támogatná, hogy polgármester ne lehessen parlamenti képviselő, amint 1994 előtt sem lehetett “ötvözni” a két tisztséget.

A feladatoktól, azok hatékony elvégzésének lehetőségétől függ a jó feladatmegosztás az állam és az önkormányzatok között – hangzott az interjúban a MÖSZ elnöke. “Az állam nem fog havat takarítani az úton – azt hatékonyan helyben lehet megoldani. Az alsófokú oktatást viszont hiába viszi el az állam, az nem lesz olcsóbb, ráadásul távolra kerül az iskolaigazgató, a szülő, a gyermek magától a fenntartótól. Mindenféleképpen csökken a hatékonysága és nem lesz olcsóbb a közoktatás” - mondta Gémesi György. Hozzátette: a PISA-jelentés támasztja alá, hogy ott, ahol állami kézben van a közoktatás vagy átvették azt állami kézbe, romlott a gyermekek felkészültsége.

Kórház fenntartása viszont nem lehet egy harmincezer fős város önkormányzatának a feladata. Azt valamilyen szinten koncentrálni kell, hiszen a területi ellátási kötelezettségek tudatában lehet jól meghatározni, hogy hová teszünk többletforrást és hol lehet forrásokat megtakarítani – hangsúlyozta az önkormányzati politikus. 

“A közoktatásnál, amelyben van nyolcezer oktatási intézmény Magyarországon, hogy a csudába gondolja a kormány, hogy az intézményvezető kinevezésébe ő kíván beleszólni?” - folytatta a gondolatmenetet Gémesi. Az iskolavezetők központi állami kinevezése vagy az abba való központi beleszólás szerinte egyrészt a politikai döntés gyanúját vetné fel, másrészt a vezető emberi felkészültségéről sem tudnak a “központban” véleményt alkotni, azt csak helyben tudhatják – érvelt a polgármester.

A MÖSZ elnöke egyetért azokkal a törekvésekkel, hogy 2014-től szétválasszák a parlamenti képviselői és a polgármesteri tisztséget – azzal együtt, hogy az önkormányzatok valamiféle grémiuma, a polgármesterek által képviselt érdekszövetségek, kapjanak lehetőséget és jogosítványt a döntések előkészítésébe, és akár megközelítően egyetértési jogot is az önkormányzatokat érintő országos politikai döntések jóváhagyásakor

Ma ugyanis hiába tagjai százas nagyságrendben polgármesterek az Országgyűlésnek, az igazi önkormányzati érdekvédelem ezzel még nem valósul meg – hangoztatta Gémesi György.  A feladatok és a források megosztása tekintetében kellene tiszta helyzetet teremteni, erről tudnak ugyanis nehezen jól dönteni a “kettős prés” alatt dolgozó polgármester-képviselők.

Ezen túl azért is támogatná Gémesi a két funkció szétválasztását, mert megváltoztak a feladatok és a működési feltételek. “Egészen más ma egy polgármester feladata és felelőssége, mint korábban volt. Sokkal nagyobb a kontroll, a feszültség, a teljesítési kényszer” - hangoztatta a MÖSZ elnöke.

Emlékeztetett: nem lenne újdonság, ha a polgármesterek nem lehetnének parlamenti képviselők. 1994-ig ugyanis ez volt a helyzet. “1994-ben jött a döntés, hogy mégis lehetnek képviselők, mert ekkor a politika „beerősített” a polgármestereken keresztül, akik jobban tudják hozni a voksokat az országos választásokon, mint mondjuk egy másik parlamenti képviselő”- hangoztatta a MÖSZ vezetője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.