A kibocsátott szén-dioxid figyelembevételével adóztatná a közlekedés és a fűtés során használt energiahordozókat az Európai Bizottság. A testület az energiatermékekre adót vetne ki egy tonna kibocsátott szén-dioxidra vetítve. Ehhez az adópolitikájukat féltő tagállamok egyhangú támogatására van szükség.
Az energiatermékek adóztatására vonatkozó irányelv módosítása keretében az Európai Bizottság azt javasolja, hogy az adót a felhasznált mennyiség helyett két komponens (szén-dioxid-kibocsátás, energiatartalom) alapján vessék ki. Az Algirdas Semeta adóügyi biztos által ismeretett tervek szerint az energiatermékek adóztatásánál figyelembe vennék az emisszió szintjét: a karbonadó mértéke egy tonna kibocsátott szén-dioxid esetében 20 euró lenne.
Másrészt a teher kivetésénél számításba vennék az energiatartalmat, vagyis az adott energiatermék által ténylegesen termelt energia gigajoule-ban (GJ) számított mértékét. A minimális adószint az üzemanyagok esetében 9,6, a tüzelőanyagoknál pedig 0,15 euró/GJ lenne.
Brüsszel szerint azért van szükség a 2003-ban elfogadott irányelv módosítására, mert jelenleg éppen a legszennyezőbb energiaforrások (például a szén) adóterhe a legalacsonyabb. Ezzel szemben a bioüzemanyagok a legsúlyosabban adóztatott energiaforrások közé tartoznak. A megújulókat ugyanis jelenleg ugyanolyan mértékben adóztatják, mint az általuk kiváltott energiaforrásokat, így a biodízel adóterhelése megegyezik a gázolajéval. Az adót viszont jelenleg a felhasznált energiatermék mennyisége alapján vetik ki, így a kisebb energiatartalmú megújulókat jobban sújtja a teher. A bizottság számításai szerint a dízelre meghatározott jelenlegi minimális adószint, az ezerliterenkénti 330 euró 412-re nőne.
Több tagország – köztük Nagy-Britannia és Németország – pedig máris jelezte, hogy nem ért egyet a dízelre kivetett adó növelésével.
Több tagország – köztük Nagy-Britannia és Németország – pedig máris jelezte, hogy nem ért egyet a dízelre kivetett adó növelésével. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.