Egy éven belül eldől, mi valósulhat meg a nagy budapesti fejlesztési tervek közül. Ezt ígérte legalábbis Hutiray Gyula, a főváros új, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettese, aki megválasztása után néhány órával Kerekes Györggyel, a város főépítészével együtt német és magyar cégvezetők előtt mutatta be terveit.
A főváros közlekedését legkomolyabban megváltoztató ötlet az lenne, ha a Déli pályaudvart bezárnák. Ez nem a városházán fog eldőlni, hanem a MÁV és az állam megegyezésén múlik, de a városvezetés támogatja a gondolatot. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar közti szakaszt sokan fölöslegesnek tartják, és ennek a gondolatnak adnak igazat a városfejlesztés új irányítói is. Különösképp átértékelődik a Kelenföldi pályaudvar helyzete, ha beindul a 4-es metró, hiszen ennek ott lesz az egyik végállomása, így pedig már nem lenne szüksége arra az elővárosokból érkezőknek, hogy elvonatozzanak a Déli pályaudvarig ahhoz, hogy metróra szállhassanak. Az ugyan csak később fog eldőlni, hogy melyik fejlesztési tervekre van pénz, de Hutiray szerint ez a projekt az egyik legesélyesebb.
A 4-es metró megépítését 2015 első negyedévére valószínűsítette Tarlós István új helyettese. Ez attól is függ, sikerül-e a nagyon közeli jövőben megállapodni a metrókocsikat gyártó Alstommal. Ha igen, akkor már 2013 végén megnyílhat a metró. Ha nem – márpedig a városvezetők szerint is ez a valószínűbb – akkor új közbeszerzést kellene kiírni, így csúszhat az átadás.
A nagyra töré tervek egyik leglátványosabbja lehet az, hogy akár már 2013-ra felújítanák a Puskás Stadiont. Nem véletlen, hogy ez az ötlet a városfejlesztés kedvencei között lehet, a mostani főépítész 1974 óta már tizenkét különböző tervet készített a stadion modernizálására. Ugyan korábban többször is felvetették, hogy a Puskás felújítása helyett vagy mellett új arénát kéne építeni a Fehér úton, ez az ötlet most jó időre pihenőpályára kerül. Úgy számolnak, hogy az átépítés 100-110 milliárd forintból oldható meg, egy új stadion építése ennek nagyjából duplája lehet.
A Duna-part fejlesztésében a város tervei némileg szembemennek azzal, amit a kormány elképzelt. Ebben a hónapban van a Parlament előtt az agglomerációról és Budapestről szóló terv, amelyben részletesen felsorolják azt is, milyen beruházásokra van igény hosszabb távon. A parlamenti ötletekben három új fővárosi Duna-híd szerepelt, az albertfalvai, az aquincumi és a Galvani úti. A városvezetők ennél szerényebben terveznek, csupán az aquincumi híd megépítése lehet reális, s az sem a következő négy évben. Megépülhet viszont a Bolyai-híd – arra a kérdésünkre azonban, hogy miért egy olyan városrészben terveznek gyaloghidat, ahol nem sok turista jár, nem kaptunk választ.
Érdekesség, hogy visszatérhet a fejlesztés finanszírozásába a magánszféra. Hutiray azt ugyan elutasította, hogy a beruházásokat PPP-konstrukcióban, azaz a város vagy az állam és befektetők közös projektjeként finanszírozzák, de a megvalósítási lehetőség, amelyet vázolt, nem sokban tér el ettől. Akkor ugyanis nyitott lehet a városvezetés, ha a magánbefektetők olyan együttműködést keresnek a közszférával, hogy a főváros szerepvállalása ne legyen se túl hosszú, se túl drága.
Azt elismerik a városházán is, hogy Budapest mostani anyagi helyzetében a látványos tervek finanszírozása önerőből megoldhatatlan. Azért, hogy mégis lehessenek fejlesztések, három lehetséges utat képzelnek el. Egyrészt megpróbálnak befektetőket szerezni, ha kell, akkor akár a fenti, PPP-hez hasonló projektbe is. Emellett azonban szóba kerülhet az is, hogy cseréljenek el fővárosi tulajdonú vagyontárgyakat, így jussanak pénzhez. A harmadik lehetőség, az európai uniós támogatás leginkább a közlekedés fejlesztésére vehető igénybe, más fajta építkezésekre ritka a sikeres uniós pályázat.
A vizsgált fejlesztési tervek helyszínei:
- Új budai belváros (Széll Kálmán tér, Vár, Gellérthegy, Ybl bazár, Akadémia park, és ha a MÁV és az állam úgy dönt, a megszűnő Déli pályaudvar helyének beépítése)
- Dél-budai intermodális központ (Etele tér, Kelenföldi pályaudvar, lágymányosi barnamezős területek zöldebbé tétele, Albertfalva-központ, dél-budai multimodális logisztikai központ Budafokon)
- Észak-budai fejlesztési terület (Mocsáros dűlő rendezése, Óbudai Gázgyár revitalizációjának befejezése, Római part árvízvédelme, gát, Aquincumi híd, Észak-budai városközpont)
- Nagykörút és környéke (Puskás Ferenc Stadion felújítása és környezetének korszerűsítése, Városliget, Vidám Park, állatkert, 56-osok tere, Rákosrendező, Nyugati pályaudvar)
- Liszt Ferenc repülőtér (térség fejlesztése, kötöttpályás összeköttetés)
- Dél-pesti városközpont (Millienniumi városrész befejezése, Kongresszusi központ, Bolyai-híd, CAMPUS, Észak-Csepel)
- Belváros (örökségvédelem, felújítások, szociális rehabilitáció, gazdasági ösztönző rendszer kidolgozása, jogszabályi háttér felülvizsgálata)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.