BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehézkes iskolaátadások

A szegényebb városok oktatási intézményt adnának az egyházaknak, de azoknak nem mindig kell.

Nem minden intézménynek örülnének az egyházak. Az új törvényi szabályozás megkönnyíti ugyan, hogy a rossz anyagi helyzetű önkormányzatok átadják nekik az iskoláikat, ám több felekezet nem lelkesedik a tervekért. A finanszírozási problémák ugyanis őket is sújtják.

Több település csalódni fog az egyházakban – állítják a felekezetek képviselői. Bár a lelkesedés nagy, hogy a tavalyi törvény adta lehetőséggel élve sok iskolát vegyenek át a bajba jutott önkormányzatoktól, a felekezetek vezetői arra figyelmeztetik a helyi egyházi döntéshozókat: legyenek tisztában saját anyagi korlátaikkal.

Persze a tavaly nyáron elfogadott törvény után így is sok iskola kerül át az egyházakhoz. Azóta ha az önkormányzat átad egy oktatási intézményt, nem kell még öt évig állnia a működési különbözetet. A felekezetek ráadásul nagyobb normatívát kapnak az iskolafenntartásra, vagyis a rendszer iránya egyértelmű volt: ha egy település nem képes fenntartani az iskoláját, adja az egyháznak. Mégis, sok helyen ezzel a lehetőséggel sem tudnak élni.

Aggályosak azok az irreális elvárások, amelyekkel az egyházakat megkeresték a főleg kistelepülési önkormányzatok – közölte a Világgazdasággal a Magyarországi Református Egyház kommunikációs szolgálata. Az intézmények tömeges átvétele legfőképp a megfelelő színvonal biztosításának nehézségei és a finanszírozás bizonytalanságai miatt lenne aggályos – tették hozzá. A hasonló ellenérvek miatt a zsinati tanácsuk ajánlást adott ki, amelyben arra kérték a gyülekezeteket, ne vegyenek át iskolákat, ha kizárólag a mostani, számukra kedvezőbb jogi környezet miatt tudnák vállalni a fenntartást. A törvény változhat, egyedül erre alapozni veszélyes volna szerintük.

Az evangélikus egyház egy öt pontból álló szempontrendszert juttatott el lapunknak, ők ez alapján vizsgálják meg, érdemes-e átvenni egy-egy iskolát. A legkisebb falvaknál nem vállalnak szerepet az oktatásban, az ajánlás szerint 3500 fősnél kisebb településeken nem lennének képesek gazdaságosan működtetni az intézményeket. Fontos az is, hányan járnak oda; számításaik szerint egy óvodánál 75, egy általános iskolánál háromszáz, egy középiskolánál pedig hatszáz fő az a létszám, amelytől biztosított a gazdaságosság.

A felekezetek nagysága miatt is borítékolható, hogy a legtöbb iskolát a katolikusoknak ajánlják fel az önkormányzatok. Náluk azonban nincs központi ajánlás az átvételről, s a püspöki konferencia sajtószolgálata sem adott ki semmilyen információt a terveikről.

A megyéknél a fenntarthatatlan iskolák

Ha az egyház visszautasítja az önkormányzat iskolaátadási ajánlatát, a település vezetői dönthetnek úgy, hogy a megyének adják át az intézményt. A megye ilyenkor ezt köteles elfogadni. Egy kibúvó lehet: ha a tanulókat át tudják helyezni más megyei intézménybe, az épület bezárásával spórolhatnak.

Mégis, sok megye már most az anyagi lehetőségei határán egyensúlyoz. Több helyről érkeznek a panaszok: a rendkívüli szigorral összeállított költségvetésüket is bedöntheti, ha át kell venni iskolákat. Az állam pedig nem segít.

Mégis, sok megye már most az anyagi lehetőségei határán egyensúlyoz. Több helyről érkeznek a panaszok: a rendkívüli szigorral összeállított költségvetésüket is bedöntheti, ha át kell venni iskolákat. Az állam pedig nem segít. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.