A tervezet részletes javaslatokat fogalmaz meg a lakáscélú hitelezés strukturális problémáinak kezelésére. A lakáscélú hitelezés strukturális problémái orvoslása során egyik lényeges intézkedési irány kell legyen a szabályozói környezet alakítása olyan irányban, hogy az közvetlen és közvetett hatásaiban segítse a meglévő problémák kezelését.
Mint írják, a kilakoltatási moratórium érezhetően rontja a hiteladósok fizetési morálját, a moratórium elmúltával pedig nem következne be tömeges árverezési és kilakoltatási hullám, hiszen a fedezetek értékesítése a jelen viszonyok között erősen korlátozott, valamint 2009-ben sem volt tapasztalható hasonló. Ezért javasolják az eredeti szabályozás visszaállítását, miszerint magánszemély kilakoltatására csak december 1. és március 1. között nincs lehetőség.
A munkacsoport úgy látja, a lakossági jelzáloghitelezés finanszírozási biztonságát kérdőjelezi meg, amely a nemzetközi minősítő intézetek leminősítéséhez vezethet, és ezen keresztül a piaci finanszírozási lehetőségek szűküléséhez, melyek a jövőbeni lakossági hitelezés mértékét jelentősen szűkítik, és kamatát nagymértékben emelik.
Hozzáteszik: az árverezés körében megfontolandónak tartják egy kvótarendszer kialakítását az alábbi elveke érvényesítésével: az árverezési piac valamennyi szereplője számára egységesen érvényesülő mennyiségi korlátozást valósítson meg, amellyel – átmeneti jelleggel – korlátozni lehet a kínálat mennyiségét; a kvótarendszer egy, az ingatlanpiac számára ársokkot még nem okozó legmagasabb árverési mennyiséget határozzon meg, majd ezen teljes mennyiségen belül az egyes részvevőkre eső mértéket arányosan, a 90 napot meghaladó lejárt követelések összegének arányában biztosítson; mivel a felgyülemlett túlkínálat csak átmenetileg indokol egy ilyen piactorzító szabályozást, előre meghatározott időpontban ez a korlátozás szűnjön meg.
Álláspontunk szerint egy ilyen kvótarendszerre megfelelő szabályozás jelentene, ha valamennyi árverezési szereplőre egységesen a 90 nap feletti hátralékkal rendelkezők követelései maximum 5 százalékát jogosult negyedévente árverezésre bocsátani. A csoport emellett egyszerűsítené a közjegyzői díjak rendszerét és csökkentené a lakáshitelekkel kapcsolatos közjegyzői munka költségeit.
A svájci frank lakossági hitelek körében kiemelkedően jelentkező árfolyam-emelkedési hatást kompenzálva, a forintban kifejezett törlesztő részlet meghatározott, ld. 190 HUF/CHF árfolyamszint feletti részére az eredeti hitelnyújtó az ügyfél részére 3 éves futamidejű, Áthidaló hitelt nyújt, egy új technikai hitelszámlán, a gyűjtőszámlán tart nyilván. Ezalatt a 3 év alatt az ügyfél haladékot kap a 190-es árfolyam szint és az aktuális, esedékességkor érvényes árfolyam közötti törlesztő részlet megfizetésére.
Az állam az Áthidaló hitel visszafizetésére - a futamidő mindkét szakaszára, az áthidaló időszakra és a törlesztési szakaszra egyaránt - külön törvényben meghatározott garanciát vállal, mellyel biztosítható a szélsőséges árfolyamhatásnak kitett lakossági hitelek adósainak védelme.
A javaslat szerint a korábbi deviza (EUR, CHF) állományokra, azok átstrukturált részére és az új devizahitelekre (EUR) lakossági hitelek körében a hitelnyújtó önkéntesen árfolyam-maximumot alkalmaz, amely szerint egy meghatározott árfolyamszint fölött az árfolyam-emelkedés hatásait már nem érvényesíti az ügyfelei felé, hanem azt teljes mértékben átvállalja.
Az állam a banki különadó összegéből részben vagy egészben levonható tételként határozza meg azokat a költségeket, amelyeket a hitelező az árfolyam-maximum alkalmazása miatt ténylegesen átvállalt lakossági ügyfeleitől – olvasható a javaslatban.
A Nemzeti Eszközkezelő megoldás lényege: a NET követelésvásárlás útján – e célból kibocsátott speciális államkötvényekért cserébe - megszerzi az eredeti hitelnyújtóktól a meghatározott feltételeknek megfelelő követeléseket és a fedezeti ingatlan zálogjogát. E jogosultságai alapján – az érintett adóssal megkötött megállapodás keretében – végrehajtja a követelés-ingatlan konverziót, így megszünteti az adós fennálló tartozását, cserébe megszerzi a fedezeti ingatlan tulajdonjogát. Az erre jogosultak lakhatásának biztosítására a megvett ingatlanon bérleti jogot – valamint visszavásárlási jogot is – enged a korábbi tulajdonosnak.
A programba bevonható követelések köre: azokat a forint és deviza-alapú lakossági jelzáloghiteleket javasolják a programban kezelni, amelyekre vonatkozó kölcsönszerződést 2008. december 31. napjáig megkötöttek. Az ingatlan szerződés szerinti tőkeösszege pedig nem haladja meg a hitel kihelyezésekor megállapított forgalmi érték 90 százalékát (vagyis az eredeti kihelyezés nem volt túlzott kockázatvállalás) amelyeknél az adósok késedelme minimum 180 nap, és a késedelmes összeg minimum 200 ezer forint.
Javaslatuk szerint a követelést eladó hitelezők a program kapcsán kibocsátott, hosszú lejáratú speciális állampapírokat kapnának cserébe a rossz követelésekért (lásd 90-es évek elejének adóskonszolidációs kötvényei). Ez a lejegyzett kötvények összege meg kell egyezzen az eladott követelések vételárával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.