Alaposan meglepődtek tegnap az elemzők a márciusi német külkereskedelmi adatok láttán. Az év harmadik hónapjában szezonálisan és munkanaptényezőkkel kiigazítva 7,3 százalékkal bővült februárhoz – és 15,8 százalékkal tavaly márciushoz – képest a kivitel értéke, míg a Bloomberg elemzői konszenzusa 1,1 százalékos növekedési ütemet vetített előre.
A szövetségi statisztikai hivatal adatai szerint a havi kivitel értéke 98,3 milliárd euró volt. Ennél is nagyobb éves dinamikát – 16,9 százalékosat – produkált az import, havi üteme 3,1 százalékos volt, 79,4 milliárd eurós értéke pedig ugyancsak rekordot döntött.
A német gazdaság egyre szélesebb bázison folytatja a talpra állást – mutat rá elemzésében a Bloomberg hírügynökség. A vállalatok beruháznak, új munkaerőt vesznek fel, hogy kielégíthessék a feltörekvő ázsiai piacok export iránti keresletét. A Bundesbank szerint a gazdaság az első negyedévben egy százalékkal bővülhetett, s vélhetőleg ezt megismétli a másodikban is. Ám szakértők szerint az év egészében nem sikerül elérni a tavalyi 3,6 százalékos GDP-növekedést; a kormány is „csak” 2,6-esre számít. Ezzel együtt is kifejezetten kedvezőnek látják a fejleményeket az elemzők. Például a Reuters jelentésében idézi Christian Schulzot, a Berenberg Bank szakértőjét, aki azt mondta: Németország arany évtized előtt áll.
Csak remélni lehet, hogy a magyar vállalkozások ki tudják használni az ebből adódó lehetőségeket. Németország messze a legjelentősebb kereskedelmi partnerországa hazánknak. Az év első két hónapjában a 12,744 milliárd eurós kivitelünkből 3,18 közvetlenül a német piacra került, a 11,5 milliárdos importból 2,95 milliárd származott onnan.
S még akkor is, ha a kivitelünkön belül jelentős a behozott és továbbfeldolgozott formában visszaszállított termék, Magyarországon a hozzáadottérték-teremtéssel mindenképpen vállalkozások ezrei számára jelent komoly lehetőséget a német konjunktúra bővülése. Kiváltképpen akkor, ha sikerül valóra váltani azt a tervet, hogy Németország exportjára kapcsolódva jussanak el a magyar termékek harmadik – elsősorban ázsiai – piacokra. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.