A több lépésben bejelentett költségvetési kiigazító csomag munkaerőpiacot, szociális ellátásokat és nyugdíjrendszert érintő intézkedéseinek költségvetési hatásvizsgálatát végezte el a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB) a 2010 végén megszűnt Költségvetési Tanács Titkárságán kidolgozott módszertan szerint.
Először egy „alapcsomagot” határoztak meg, amely a legtöbb területen az elmúlt hónapokban elhangzott elképzelések közül a költségvetési szempontból legnagyobb hatásúakat tartalmazza: az álláskeresési járadék 3 hónapra csökkentése, a passzív táppénz megszüntetése, a szociális transzferek együttes összegének maximálása, a rokkantsági ellátások (nem csak a rokkantnyugdíjak) döntő részének megvonása és az előrehozott nyugdíjak – nem visszamenőleges – megszüntetése.
„Különféle kormányzati bejelentésekre alapozott feltételezésünk szerint azok, akik elvesztik járandóságaikat, de nem találnak munkát a versenyszektorban, valamennyien részt vehetnek egy új közmunka-programban, amely minimálbéren 4 órás foglalkoztatást biztosít évente legalább 9 hónapon keresztül” – áll az elemzésben.
Az elemzők úgy vélik, hogy ez az alapcsomag közel kétszer nagyobb költségvetési egyenlegjavulást képes eredményezni, mint amit a kormány erre a területre vonatkozóan vállalt. A költségvetési hatás döntő részét a rokkant és előrehozott nyugdíjak felülvizsgálata adja. Ezen belül az előrehozott nyugdíjak megszüntetése a kiadás-csökkenésen túl az adóbevételek növelésén keresztül is nagymértékben javítja az egyenleget.
Kiindulva az utóbbi hetek kormányzati kommunikációjából és az álláskeresési támogatásokra vonatkozó törvénytervezetből egy módosított csomagot is összeállítottak a közgazdászok, amely szerint az álláskeresési járadék csökkentett összeggel, de 6 hónapon keresztül folyósítható, továbbá nem változik a szabályozás a jelenlegihez képest az előrehozott és korengedményes nyugdíjak, valamint az 57 év feletti, rokkantsági ellátásban részesülők esetében.
„Mivel a tervek szerint orvosi felülvizsgálat fog dönteni a rokkantsági ellátások fenntartásáról, illetve elvételéről, ezért feltételezzük, hogy az ellátottak negyede meg fogja tartani jelenleg státuszát. A módosított csomag a kormányzati célokban megfogalmazott költségvetési egyenlegjavulásnak csak a felét eredményezi” – szögezi le a KFIB.
Számításaik szerint az alapcsomag megvalósítása egy olyan munkaerőpiaci helyzetet eredményezne, amelyben a rokkantsági járandóságukat vagy álláskeresési támogatásukat elvesztők mintegy 80 százalékát, közel 400 ezer főt lenne kénytelen az állam a közmunka program keretében foglalkoztatni, de a munkanélküliség ennek ellenére némileg emelkedne, mivel az a 60-70 ezer fő, akik ténylegesen el tudnak helyezkedni, legalább átmenetileg olyan munkavállalókat szorítanak ki a piacról, akik egyébként találtak volna munkát – vélik az elemzők.
„A közmunka program keretében foglalkoztatandók létszáma a módosított csomag megvalósítása esetén is megközelíti a 200 ezret. Az álláskeresési támogatás összegének csökkentése és idejének növelése összességében a költségvetési egyenleget várhatóan mintegy 10 milliárd forinttal javítja az alapcsomaghoz képest” – teszik hozzá.
Elmondható, hogy az 57 év feletti rokkantnyugdíjasokra valamint az előrehozott és korkedvezményes nyugdíj-megállapításokra vonatkozó szabályok érdemi szigorítása nélkül a kormányzati tervekben megjelenő egyenlegjavítási célok teljesítése gyakorlatilag nem lehetséges az eddig felvetődött intézkedési területeken belül - áll az összegzésben.
A jóléti kiadásokat csökkentő és a foglalkoztatás-ösztönző intézkedések sajátossága, hogy a költségvetési hatások több mechanizmuson keresztül érvényesülnek: „elsődleges hatásként csökkenhetnek az állam transzfer kiadásai, viszont emelkedhetnek a működési kiadásai, amennyiben az intézkedések végrehajtása érdemi adminisztratív költséggel jár” – írja a KFIB.
Az állami transzferkiadások csökkenése a háztartások oldalán jövedelem-csökkenést jelent, ami a háztartás tagjait egyrészt munkavállalásra, másrészt fogyasztásuk csökkentésére ösztönözheti.
Amennyiben a piacon megjelenő, új munkakínálat találkozik a képzettségének, lakhelyének, termelékenységének és egyéb jellemzőinek megfelelő kereslettel, akkor a piaci foglalkoztatás szintje növekszik. Ellenkező esetben az aktivitási ráta növekedése csak a munkanélküliség – és az ehhez kapcsolódó állami ellátások – növekedését okozza. Ha ez a helyzet tartóssá válik, akkor a munkanélküliséghez kapcsolódó ellátások mellett az egyéb szociális transzferekre fordított állami kiadások is megnövekednek.
Egy módosított csomag árazása
Mivel a rokkantnyugdíjasok létszám szerint 57 százaléka, az ellátás összege szerint 61 százaléka 57 év feletti (és ugyanezt a koreloszlást feltételezzük az egyéb rokkantsági ellátások kedvezményezettjeiről is), ha ők megtarthatják jelenlegi járadékukat, az mintegy 200 milliárd forinttal csökkenti a közvetlen költségvetési megtakarítást. Az 57 év alattiaknak kifizetett járadék 25 százaléka nagyságrendileg 33 milliárd forint, ami szintén levonandó a közvetlen költségvetési megtakarításból. A két tényező együttesen azt jelenti, hogy a közvetlen költségvetési megtakarítás 70 százalékkal csökken.
A módosított csomagban
1. az álláskeresési járadék nem 3, hanem 6 hónapig folyósítható, tehát megmarad a II. szakasz fele;
2. az I szakaszban viszont a járadék csak a bruttó bér 60 százaléka, és az is legfeljebb csak a minimálbér összegéig2. (A II. szakaszban a járadék a minimálbér 60 százaléka.)
3. az 57 év feletti rokkantnyugdíjasokra nem vonatkozik a szabályváltozás
4. az orvosi felülvizsgálatok nyomán az 57 év alatt rokkantnyugdíjasok 25 százaléka megtarthatja jelenlegi státuszát.
5. A jelenleg hatályoshoz képest nem változnak a korai nyugdíjra vonatkozó szabályok.
A módosított csomag a kormányzati célszámok alig felét képes egyenleg-javulás tekintetében teljesíteni, tehát az 57 év feletti rokkantnyugdíjasokra valamint az előrehozott és korkedvezményes nyugdíj-megállapításokra vonatkozó szabályok érdemi szigorítása nélkül a kormányzati tervekben megjelenő egyenlegjavítási célok teljesítése gyakorlatilag nem lehetséges az eddig felvetődött intézkedési területeken belül – szögezik le az elemzők.
Hangsúlyozzák, hogy a tervek több esetben nem kellőképpen kidolgozottak, és a kormányzati bejelentésekből kiindulva további saját feltételezéssel éltek az elemzők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.