Nem igényelheti vissza az adózó az adómegállapítási időszak végén a felszámított és a levonható általános forgalmi adó (áfa) pozitív különbözetének azon részét, amely az általa ki nem fizetett beszerzésekre vonatkozik. Ahogy arra a korábbi főtanácsnoki indítvány alapján számítani lehetett, ez az indok húzódott meg a mögött, hogy tegnap az Európai Bíróság úgy határozott: nem felel meg az EU-irányelvnek a magyar áfaszabály több passzusa.
Hogy pontosan miről is van szó? Fő szabály szerint a cégek az általuk fizetendő áfából levonhatják a saját beszerzéseik után lerótt forgalmi adót. Elsősorban exportőr vállalatoknál fordul elő gyakran, hogy a levonható áfa összege nagyobb, mint a fizetendő adó mértéke. Ilyenkor a vállalkozás a különbözet visszatérítését kérheti az államtól. A jelenlegi magyar szabály azonban erre nem ad módot akkor, ha a cég valamely beszerzése ellenértékét (az arra háruló áfával együtt) ténylegesen még nem fizette ki üzleti partnerének. Ezen ügyletek áfája tehát nem igényelhető vissza, erre a következő adómegállapítási időszakban (adott esetben egy év múlva) is csak akkor nyílik lehetőség, ha a vállalkozás időközben kiegyenlítette az adott beszerzés ellenértékét.
E szigor azonban nem nyerte el a hazánk elleni eljárást kezdeményező Európai Bizottság tetszését, és – a tegnapi fejlemények alapján úgy tűnik – ezzel a luxemburgi testület is egyetértett. Ítéletük úgy fogalmaz: a vállalkozásokat megillető adólevonási jog nemcsak a megfizetett, hanem a fizetendő áfára is kiterjed. Mind adófizetési, mind -visszatérítési jog ugyanis akkor keletkezik, amikor a beszerzés megtörténik, nem pedig az ellenérték esedékességekor vagy annak megfizetésekor.
Az uniós jogi fórum kifogásolja azt is, hogy a magyar szabályozás miatt lehetővé válik a cégek adó-visszaigénylési jogának vég nélkül halasztása, amely szintén ellentétes az irányelvvel. A szabályozás aránytalanságát fedezi fel a bíróság abban is, hogy a magyarországi cégek által szállított áruk vagy nyújtott szolgáltatások esetén már az ellenérték kézhezvétele előtt kötelező az áfa megfizetése – vagyis itt nincs szó a tényleges összeg bevárásáról.
Az ítélethez fűzött magyarázatból ki is tűnik: amennyiben az áfafizetési kötelezettséget – akár csak egyes adózói körökben is – az ellenérték átvételéhez kötné a magyar szabály, a halasztás a visszatérítések terén is indokolhatóvá válna. Emlékezetes: gazdasági körök évek óta szorgalmazzák az adótörvények ilyen irányú módosítását, ám a kormányok nem álltak kötélnek. Most e szigor üt vissza magára az államháztartásra. A jogi fórum ugyanakkor megjegyzi: az adó-visszatérítés halasztására az uniós irányelv is lehetőséget ad, ám „ésszerű határidőkön” belül. A magyar szabály azonban ennek az elvárásnak sem felel meg.
Sem az idei, sem a jövő évi deficitcélt nem befolyásolja az Európai Bíróság döntése – nyugtatott tegnap a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca még vizsgálja a költségvetési hatásokat, ám annyit már elárultak, hogy – amennyiben szükségesnek bizonyul – a költségvetési bevételek növelésére mérlegelni fogják a Mol-részvénycsomag egy részének esetleges értékesítését. Emellett a minisztérium megteszi a szükséges lépéseket az áfaszabályozás módosítására, az alternatívák hamarosan a kormány elé kerülnek.
„A döntés mintegy százmilliárd forintos tételt jelent a büdzsének a következő hónapokban” – mutatott rá lapunk kérdésére Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő. Hozzátette: a kérdéses összegek viszszaigénylésére csak azután nyílik mód, hogy a kormány és az Országgyűlés rábólint a szabályozás módosítására. „Az jó hír, hogy egy jelentős összeg kerül a magyar gazdaságba, ennek érzékelhető pozitív hatása is lehet” – vélekedett Vámosi-Nagy. Megítélése szerint azonban az adóhatóságnak a jövőben több energiát kell fordítani az áfaellenőrzésekre, hiszen visszaélésekre csábíthat, hogy a visszaigényelt adó kifizetését nem kell igazolni.
Előzmények
Az Európai Bizottság 2007 tavaszán fordult először a magyar kormányhoz áfaügyben. A tárgyalások nem vezettek eredményre, így tavaly tavasszal már az Európai Bíróság elé került a vita. Az új kormány hivatalba lépésekor tehát már kész tény volt, hogy az ellentétet jogi úton kell rendezni. A tegnapi ítélet konkrét határidőt nem szabott a törvény módosítására, de arra mihamarabb sort kell keríteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.