Akár már 2013 végén elindulhat a 4-es metró – ez lehet az egyik legjelentősebb hosszú távú következménye annak, hogy megszületett a megállapodás a főváros és a metrókocsikat gyártó Alstom között. A vita tárgyát most a 2-es vonalra szánt szerelvények jelentették, de a távlati kapcsolatokat is befolyásolja a város és a cég viszonya.
A megállapodás részleteit egyelőre nem árulják el a felek: azóta, hogy hétfő délelőtt az MTI megbízható forrásokra hivatkozva közölte, megszületett az egyezség, a főváros nem is kommentálta az értesülést. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön tart ülést, minden bizonnyal ekkor kerülhet napirendre a szerződés, hiszen az ottani beleegyezésre is szükség lesz az aláíráshoz. Korábban szó volt arról is, hogy ezt az ülést egy héttel később tartják. Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója azonban már július 20-án Budapesten lesz, s ekkor alá is írhatják a végső megállapodást.
Kron egy hónapja majdnem mindenben megegyezett Tarlós István főpolgármesterrel, a vita tárgyát egyedül a vis maior helyzetek kezelése jelentette. Ez pedig azért különösen fontos, mert az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított az is, ha az Alstom nem tudja megszerezni a metrókocsikhoz a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) típusengedélyét – épp emiatt csúszott korábban is a 2-es metró szerelvényeinek átadása. Ebben a kérdésben fennállt az a veszély is, hogy a főváros és a cég az állammal kerül szembe. A múlt héten Tarlós és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a sajtón keresztül üzent egymásnak. A főpolgármester egy interjúban arról beszélt, hogy az NKH „legalább nyolc hónapja hallgat, mint a sült hal”, pedig enélkül már rég át lehetett volna venni a kocsikat, s nem kerülne veszélybe az EU-támogatás sem. Fellegi pedig az MTI-nek azt mondta: a kocsikat kell megfeleltetni a követelményeknek, nem az előírásokat a metrókocsikhoz szabni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.