BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb agrárár-emelkedés

Még mindig jelentős, de az új termés megjelenésével enyhült az agrárinfláció. Májusban 37,6 százalékkal kerültek többe a mezőgazdasági termékek, mint egy évvel korábban – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Ez az idei legkisebb drágulási ütem, miután az 50 százalékot is megközelítette a termelőiár-emelkedés az év elején. Az árnyomás enyhülése összhangban van a főbb termények nemzetközi tőzsdei jegyzésárának csökkenésével.

A májusi forgalomban ugyan még kisebb súllyal szerepel az idei termés, de már akkor látható volt, hogy az időjárás kegyesebb lesz a termesztőkhöz, mint egy évvel korábban. Még így is a növényi termékek drágultak nagyobb mértékben, 48,9 százalékkal éves alapon. Az állati termékek és vágóállatok 16,6 százalékkal kerültek többe, mint 2010 májusában. A gabonaféléknél lassult az áremelkedés, márciushoz képest pedig jelentős csökkenés is bekövetkezett.

A búza ára például tonnánként 74 ezer forintról 46 ezer alá mérséklődött, és hasonló mértékű volt az árpa áresése is. A gyümölcsféléknél már átlagban a 70 százalékot is meghaladta a hónap során az áremelkedés, itt a fagykárok miatt estek ki a termelésből teljes ültetvények. A burgonya termelői ára 34,1 százalékkal nőtt, viszont a KSH közleménye szerint a tárolt burgonya magas ára miatt idén májusban nem okozott olyan jelentős áremelést az új burgonya megjelenése, mint általában.

A vágóállatoknál a marha ára emelkedett, közel 50 százalékkal. Az állati termékeknél pedig a tej húzza fel az átlagot, amelynek felvásárlási ára 85,8 forinton állt a hónap során. A magas takarmányárak magyarázzák az állati termékek drágulását, ugyanakkor a nyomott kereslet ezzel ellentétesen hat. Az év hátralevő részében további enyhülés valószínű a drágulásban, de a válság alatti mélypontot várhatóan nem éri el az árszint, legfeljebb egy-két termék esetében. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.