BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem ért véget az orosz iparról szóló viccek kora?

Az orosz cégek jelenleg azzal foglalkoznak, hogy legalább a belföldi piacon megállják a helyüket, a cégek a legkevésbé sem foglalkoznak a külföldi piacokkal.

A válsággal a lemaradás mára egyértelművé vált - írja a Die Presse. Az osztrák lap Moszkvából keltezett elemzésében rámutat, jó és szép dolog Dmitrij Medvegyev orosz elnök modernizálási retorikája, ám a realitás az orosz vállalatoknál teljesen másként alakul. Erre az eredményre jut az a tanulmány, amelyet a legnagyobb orosz bank, a Szberbank készített.

Ebből az tűnik ki, hogy a Szovjetunió  vége óta az orosz ipar a modernizálásnak még a kezdeténél tart. A megkérdezett 700 vállalat több mint kétharmada a műszaki berendezéseit közepesnek vagy rossznak értékel. Bár egynegyedük az elmúlt öt évben átfogó modernizáláson ment keresztül, 30 százalék esetében ez utoljára a szovjet időkben történt. A következő három évben 60 százalékuk tervezi a műszaki berendezéseikbe történő befektetést. A tanulmány arra is rámutat, hogy az olaj vezérelte közel egy évtizedes gazdasági boom elleplezte a megújulás szükségességét. A magas olajár ugyan a külföldi vállalatok örömére erős importnyomást vont maga után, a rubel erősödése miatt a nyersanyagoktól távoli orosz ágazatok alig tudtak versenyképesen gyártani.

A válsággal a lemaradás egyértelművé vált. A jelenleg gyorsan növekvő vámtarifák, az adók és a nem kellően képzett dolgozók a modernizálás akadályaivá váltak. A globális versenyindex szerint Oroszország stabilan a 63. helyen szerepel a 139 ország között. Az orosz ipar tehát jelenleg csak a belső piacon igyekszik helytállni és aligha gondol a külföldi terjeszkedésre. A Szberbank elemzése szerint a külföldi piacra csak a megkérdezettek 19 százaléka gondol, ám a FÁK térségén túl mindössze a vállalatok 9 százaléka tekint.

A legtöbb orosz vállalat eddig még sohasem merészkedett külföldre, és sokaknak közülük Oroszországban is – a speciális szektor vagy protekcionizmus miatt – sohasem volt dolga külföldi konkurenciával. Az innováció fontosságáról csal a vállalatok 10 százaléka van meggyőződve.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.