Meg sem kell hirdetni a közbeszerzések kétharmadát a jövőben. Az új közbeszerzési törvény ugyanis olyan tág szabályozást valósít meg, hogy sokak szerint egyenesen kezelhetetlenül lazává válik a rendszer – s a bírálatokra válaszként ugyan szigorodott az utolsó pillanatokban beadott módosító javaslatok révén a törvény az eredeti tervezethez képest, de csak részben. Egy biztos: a korábbi sok eljárást épp a túlszabályozottságával ellehetetlenítő jogszabálynál jóval kevesebb rendelkezésre kell a jövőben figyelni.
Tágultak a kiskapuk, az új törvény átláthatatlanul rugalmas – mondta a Világgazdaságnak Tausz Péter, a Transparency International (TI) szakértője. Hatékony ellenőrzés nélkül az ennyire rugalmas keretekkel könnyen vissza lehet élni – tette hozzá. A korrupcióellenes szervezet aggályosnak tartja többek közt a háromajánlatos, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást, és azt, hogy az ajánlatkérő továbbra is kizárhat adott árbevétel fölötti ajánlattevőket az eljárásból. A TI a javaslat vitájában már többször jelezte, hogy bár a kis- és középvállalkozások (kkv-k) támogatása indokolt, nem szabad, hogy a verseny jelentős torzulásával járjon.
Nem lesz kötelező ajánlatot közzétenni, ha a közbeszerzés értéke nem éri el sem az uniós, sem a nemzeti értékhatárt – innen ered a kivételek többsége. A kormány mozgástere így kimondottan nagy lesz, hiszen a nemzeti határt a költségvetésben szabják meg. A kabinet központosított közbeszerzést is elrendelhet az általa felügyelt területeken, valamint az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott szervezeteknél.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.