Emelés várható a regisztrációs adónál, a gépjármű-átírás utáni illetékfizetésnél és az üzleti ajándéknál is. A személyi jövedelemadónál mégsem nullszaldós lesz az átrendezés, hanem 110 milliárd forint jövedelmet von el az állam.
Az [origo] birtokába került a költségvetési törvény tervezete, amely szerdán kerül a kormányülés napirendjére, és ebből kiderül, hogy a bevételi oldalon vannak olyan elemek, amelyekről eddig nem esett szó.
Bevételi oldal
Ilyen például az, hogy a regisztrációs adó emelkedik. A törvénytervezet arról szól, hogy "módosul az adótábla" a regisztrációs adónál, emellett összevonják a két legnagyobb hengerűrtartalmú autókra érvényes adókategóriát, és a legkevésbé környezetszennyező, Euro-5-ös osztályozású motorral felszerelt autókra bevezetnek egy új oszlopot az adótáblázatba. Mindezek hatására az állam adóbevétele 20 százalékkal gyarapodhat, ez csaknem 7 milliárd forint többletbevételt jelentene.
A cégautóadónál 40 százalékos adóemelés következik be, miközben a hengerűrtartalom-alapú adót teljesítményalapúvá formálják, és az adó függ attól is, hogy a kocsi milyen környezetvédelmi osztályba tartozik. Ezektől 20 milliárd forint extra bevételt vár az állam.
Kiadási oldal
Az [origo] által ismertetett, egyelőre nem nyilvános tervezet szerint komoly feladatleépítésbe fog az állam jövőre. A törvényjavaslat szerint nem biztosítanak forrást új programokra, viszont "az ellátott feladatok felülvizsgálatával azokból határozott visszavonulásra kerül sor".
A tervezetből nem derül ki, pontosan milyen feladatok ellátásáról mond le a kormány, néhány adat azonban kiolvasható. Az idén 40 milliárd forint költségvetési forrással megtámogatott útpénztárnak (amiből a közutak építését és felújítását finanszírozták) jövőre le kell mondania erről a központi támogatásról, a feladatát meg kell oldania valamilyen plusz-díjbevétellel.
A vonattal vagy busszal utazóknak jövőre jobban a zsebükbe kell nyúlniuk. Az utazási kedvezmények szűkítésével és a menetrendek összehangolásával legalább 25 milliárd forintot szeretne megtakarítani az állam a törvényjavaslat-tervezet szerint. Ebből a nagyobb részt a kedvezmények megkurtítása teszi ki: a költségvetés egyik melléklete szerint az idei 109 milliárd forinttal szemben jövőre csak 93 milliárd forintot ad az állam a közlekedési társaságoknak a kedvezményesen utazó személyek után.
A költségvetési tervből az szintén látszik, hogy az állam magán is fog spórolni. A közszférában az illetmények - hasonlóan a 2010-es és 2011-es folyamatokkal - nem emelkednek (de az alacsony keresetűeknél az adóátrendezés miatti nettóbér-csökkenést kompenzálják), ám jövőre "jelentős mértékű létszámleépítésre" kerül sor, ezektől 20 milliárd forint megtakarítást remél a kormány. A kormány irányítása alá tartozó költségvetési intézményeknél átlagosan 15 százalékos, 30 ezer főt érintő elbocsátás jöhet. Szigorítják a pénzköltési szabályokat a központi költségvetési szerveknél, ettől csaknem 60 milliárd forint megtakarítást várnak.
Összességében a kiadásoldali intézkedések összességében 300 milliárd forintos spórolást jelentenek az államon belül. Ez megegyezik azzal az összeggel, amelyet Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter másfél héttel ezelőtt, az adócsomagot és a költségvetési intézkedéseket ismertető sajtótájékoztatón említett, de annak tartalmát nem részletezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.