BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még többet fizethetünk az utazásért - Újabb kormánytervek

Az [origo] birtokába került jövő évi költségvetési tervezetből kiderül, hogy a kormány a korábban bejelentett lépéseken túl is tervez további adóemeléseket, és a kiadási oldalon is jelentős módosulások várhatóak.

Emelés várható a regisztrációs adónál, a gépjármű-átírás utáni illetékfizetésnél és az üzleti ajándéknál is. A személyi jövedelemadónál mégsem nullszaldós lesz az átrendezés, hanem 110 milliárd forint jövedelmet von el az állam.

Az [origo] birtokába került a költségvetési törvény tervezete, amely szerdán kerül a kormányülés napirendjére, és ebből kiderül, hogy a bevételi oldalon vannak olyan elemek, amelyekről eddig nem esett szó.

Bevételi oldal

Ilyen például az, hogy a regisztrációs adó emelkedik. A törvénytervezet arról szól, hogy "módosul az adótábla" a regisztrációs adónál, emellett összevonják a két legnagyobb hengerűrtartalmú autókra érvényes adókategóriát, és a legkevésbé környezetszennyező, Euro-5-ös osztályozású motorral felszerelt autókra bevezetnek egy új oszlopot az adótáblázatba. Mindezek hatására az állam adóbevétele 20 százalékkal gyarapodhat, ez csaknem 7 milliárd forint többletbevételt jelentene.

A cégautóadónál 40 százalékos adóemelés következik be, miközben a hengerűrtartalom-alapú adót teljesítményalapúvá formálják, és az adó függ attól is, hogy a kocsi milyen környezetvédelmi osztályba tartozik. Ezektől 20 milliárd forint extra bevételt vár az állam.

Kiadási oldal

Az [origo] által ismertetett, egyelőre nem nyilvános tervezet szerint komoly feladatleépítésbe fog az állam jövőre. A törvényjavaslat szerint nem biztosítanak forrást új programokra, viszont "az ellátott feladatok felülvizsgálatával azokból határozott visszavonulásra kerül sor".

A tervezetből nem derül ki, pontosan milyen feladatok ellátásáról mond le a kormány, néhány adat azonban kiolvasható. Az idén 40 milliárd forint költségvetési forrással megtámogatott útpénztárnak (amiből a közutak építését és felújítását finanszírozták) jövőre le kell mondania erről a központi támogatásról, a feladatát meg kell oldania valamilyen plusz-díjbevétellel.

A vonattal vagy busszal utazóknak jövőre jobban a zsebükbe kell nyúlniuk. Az utazási kedvezmények szűkítésével és a menetrendek összehangolásával legalább 25 milliárd forintot szeretne megtakarítani az állam a törvényjavaslat-tervezet szerint. Ebből a nagyobb részt a kedvezmények megkurtítása teszi ki: a költségvetés egyik melléklete szerint az idei 109 milliárd forinttal szemben jövőre csak 93 milliárd forintot ad az állam a közlekedési társaságoknak a kedvezményesen utazó személyek után.

A költségvetési tervből az szintén látszik, hogy az állam magán is fog spórolni. A közszférában az illetmények - hasonlóan a 2010-es és 2011-es folyamatokkal - nem emelkednek (de az alacsony keresetűeknél az adóátrendezés miatti nettóbér-csökkenést kompenzálják), ám jövőre "jelentős mértékű létszámleépítésre" kerül sor, ezektől 20 milliárd forint megtakarítást remél a kormány. A kormány irányítása alá tartozó költségvetési intézményeknél átlagosan 15 százalékos, 30 ezer főt érintő elbocsátás jöhet. Szigorítják a pénzköltési szabályokat a központi költségvetési szerveknél, ettől csaknem 60 milliárd forint megtakarítást várnak.

Összességében a kiadásoldali intézkedések összességében 300 milliárd forintos spórolást jelentenek az államon belül. Ez megegyezik azzal az összeggel, amelyet Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter másfél héttel ezelőtt, az adócsomagot és a költségvetési intézkedéseket ismertető sajtótájékoztatón említett, de annak tartalmát nem részletezte.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.