A Magyar Külügyi Intézet (MKI) csütörtöki rendezvényén Artner Annamária, a Világgazdasági Kutatóintézet tudományos főmunkatársa kifejtette: az euró bevezetése nem váltotta be azt a reményt, hogy megvalósul az árak és a bérek konvergenciája a tagállamokban, és a perifériára szoruló országok felzárkózhatnak; ráadásul a közös fizetőeszköz reálértéke is eltérően alakult a tagállamokban.
A kutató szerint az euróövezet szélén lévő országok, Portugália, Írország, Olaszország, Görögország és Spanyolország (PIIGS) felzárkózása megtorpant, lemaradásuk nő a többi tagállamhoz képest. Ezeknek az országoknak a válsága azonban már 2001 óta lappangott, az euró bevezetése csak elodázta - vélekedett.
Artner Annamária kiemelte, az évtized elején az információs technológiai fellendülés elült, ami egy korszak végét, a neoliberális gazdasági modell kifulladását jelentette. Ekkor a tőke a pénzügyi szektorba áramlott, mert ott lehetett a legnyereségesebben befektetni - idézte fel, hozzátéve: a hitelezések révén aztán a tőke visszaáramlott a termelésbe, fenntartva egy már válságban lévő rendszert, elodázva a struktúraváltást.
Ezzel a helyzettel találkoztak az euróövezet problémái - mutatott rá a szakértő. Hangsúlyozta, az euró segített elfedni a válságot, amely "szükségszerűen a leggyengébb pontokon tört ki".
Kiss J. László, az MKI tudományos igazgatója elmondta, az euróövezet perifériáján lévő országokkal szemben Németország kifejezetten nyertese a válságnak, hiszen eddig "egy fillért sem kellett költenie" emiatt. A német államkötvények igen keresettek, mert a válságban az ország "biztos kikötőnek" számít - mutatott rá, hozzáfűzve, így Németország olcsóbban jut hitelhez, mint a válság előtt.
A szakértő úgy látja, kérdéses, Németország élére áll-e a válságkezelési erőfeszítéseknek. Ezt a tagállamok szorgalmazzák, de tartanak is tőle, hogy túlságosan megnő Berlin befolyása. Az elmúlt időben mindenesetre nőtt az euroszkepticizmus a németek körében - jegyezte meg Kiss J. László.
Gálik Zoltán, az MKI tudományos főmunkatársa arról beszélt, hogy "az eurózóna egyirányú utca, nem lehet ki-belépni". Ha egy tagállam mégis kilépne, azonnal leértékelődne a valutája, ami miatt még a kilépés előtt megindulna a tőkemenekülés az országból, és ezt nem egyszerű megakadályozni - mondta.
A kilépés lehetséges következményei között említette továbbá, hogy az ország a pénzügyi spekulánsok célkeresztjébe kerülhetne, az államkötvényei iránti bizalom csökkenne, és az államnak kellene segítenie a pénzügyi szektort, ami igen költséges feladat. A valuta hirtelen leértékelődéséből származó esetleges előnyök pedig csak rövid ideig tarthatók fenn - tette hozzá.
Gálik Zoltán szerint a kilépés "nagyon tisztességtelen magatartás" lenne a többi tagállammal szemben. Az uniós szerződések nem szólnak a kilépés lehetőségéről, kizárni pedig nem lehet egy országot az övezetből, hiszen ahhoz a tagállamok egyhangú döntése kellene, és a kizárandó ország ehhez nyilván nem járulna hozzá - fogalmazott.
Hangsúlyozta, egy az euróövezetből távozó ország politikai szempontból másodlagos tagállammá válna, és nem vehetne részt az EU politikai napirendjének kialakításában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.