Nem volt elvárható a külföldiektől, hogy olyan mértékű forintkitettséget felvállaljanak, mint amekkora Magyarország külső adóssága – mondta el Simor András MNB-elnök. A forint árfolyamán és a CDS-felárakon mutatta be, hogy még most is mennyire alacsony a magyar gazdaság iránti bizalom. Durván 2010 áprilisától indult be a leszakadás, és most a csúcson van – mondta Simor.
A jegybankelnök bemutatta: a korábbi, külső forrásbevonásra épülő növekedési modell nem fenntartható, a megtakarításokra kell támaszkodni. Éveken keresztül nettó megtakarításokat kell produkálni, de ezek értéke kevés. Ehhez hozzátartozik a növekedés, a reálkamat illetve a forintárfolyam is. Ha a gazdaság nem nő, vagy a forint tovább gyengül, akkor az adósságállomány tovább növekszik. Nem elég a költségvetést és a folyó fizetési mérleget kordában tartani.
A reálkamatok viszont a bizalomtól is függenek, egy magas induló adósságszint esetén a legkisebb változások is drasztikusan módosítják a fenntarthatóságot. Ha kockázatosabb pályát látnak előre a befektetők, akkor nagyobb hozamot várnak el, ez megemeli a reálkamatot, ami önbeteljesítő módon visszahat a fenntarthatóság romlására. A befektetői bizalom azonban legalább annyira a hazai befektetőket érinti, mint a külföldieket.
A költségvetési hiány 2012-ben 3 százalékos mínuszban zárhat, de a tartalékok felhasználásával teljesíthető a kormány célja, de ez kezelhető. 2013-ra viszont jelentős kiigazítás szükséges, amennyiben a válságadókat ki akarja vezetni valóban a kormány. A növekedés a tapasztalatok szerint nem költségvetési költekezéssel gyorsítható.
A gazdaság növekedésének tényezői közül az utóbbi évtizedben a termelékenység volt a meghatározó. A foglalkoztatás semmilyen mértékben nem járult hozzá a bővüléshez. Simor szerint a tőkét kellene növelni, a beruházások növekedésére azonban nincs jel. Ennek oka, hogy a stabilitást alacsonynak értékelik, pedig legalább 4-5 évre biztonságban szeretnék látni a körülményeket a befektetők. A Doing business felmérésében is a befektetések védelme szerint lógunk csak ki lefelé a régióból.
A külföldi tőkebeáramlás nettó értelemben 2009 óta nincs. Ennek részben a korai privatizáció az oka, ide korábban érkezett nagyobb tőke. Ennek nyomán kialakultak regionális multik, amelyek tőkekiáramlást generálnak a nemzetközi terjeszkedésükkel, ilyen például a MOL. A hitelezés alakulása is okolható ezért, mivel itthon még mindig szűkül a hitelállomány, szemben a régió többi gazdaságával. Ennek hátterében a kiemelkedően magas bankadó, illetve a kedvezményes végtörlesztés.
A foglalkoztatásban az európai tendenciáktól – a régióhoz hasonlóan – az alacsony képzettségűek terén tér el a legjobban. A szülő korú nők és a fiatalok foglalkoztatásában térünk el a régióhoz képest is negatívan. Ennek hátterében a rossz ösztönzés, a gyenge bölcsődei ellátás, illetve a képzés elégtelensége állnak. Ráadásul az alacsony végzettségúek elhelyezkedését a minimálbér emelkedése tovább hátráltatja. Mindezekből következik, hogy a foglalkoztatás nem tud hozzájárulni a növekedéshez. El kell ismerni, hogy a jelenlegi és az előző kormányok hozzájárultak az aktivitás növeléséhez. A közfoglalkoztatás nem segít visszavezetni az embereket a munkaerőpiacra. A kormány adó- és transzferintézkedései tudják növelni a GDP-bővülést, ha a minimálbérek növelése nem marad tartós, illetve ha a kockázati felárak nem maradnak olyan magasak, mint jelenleg. Ha nem emelkedett volna 2010 elejéhez képest a kockázati felár, akkor a GDP, a foglalkoztatás és a tőkeállomány is jelentősen bővült volna.
A kockázati felárak tartósan magas szintje eltüntetheti a foglalkoztatás növelésére tett erőfeszítés hatását. Az adósság elleni harcban is hátráltat a magas kamatfelár. Ennek növekedése visszalökte az adósságrátát oda, ahonnan elindultunk. Nem elég a folyó államháztartási hiány kordában tartása, a kockázati felárakat kell csökkenteni. Ebben nem a jegybanki alapkamat szintjét kell hibáztatni, mivel az változatlan volt év eleje óta, az állampapírhozamok viszont jócskán megemelkedtek. A befektetőket nem csak pénzzel, de szóban is lehet ösztönözni. Nem elég visszaterelni a munkaerőt a piacra, aktív eszközökkel kell segíteni őket. Az adójóváírás kivezetését kompenzálni kellene, ami az alacsony végzettségűek elhelyezkedését javítja. A gazdaságpolitika egyelőre nem alkalmazkodott a válsághoz. A siker egyik kulcsa a befektetők bizalmának megnyerése. Ez kulcstényezője annak, hogy Magyarország sikeres legyen.
A Magyar Nemzeti Banknak a kiszámíthatóság és stabilitás biztosítása a feladata. Hosszú távon a potenciális növekedés a mérvadó, erre nincs hatása az MNB-nek, csak a gazdaság ciklikus mozgásra képes hatni. Amikor bizalomhiányos helyzet áll elő, ezt csökkentenie kell a lehető legkisebb mértékre. Az eheti kamatemelésre azért volt szükség, mert a kockázati felárak emelkedése, az árfolyam gyengülése azt mutatta, hogy jelentős bizalmatlanság bontakozott ki a magyar gazdasággal szemben. A kamatemeléssel időt adott a kormánynak a korrekciók végrehajtására, és a nemzetközi szervezetekkel történő egyeztetés lebonyolítására, hogy később visszanyerhesse mozgásterét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.