Budapest vert helyzetben van a környező országokhoz képest – ezt mondták a Világgazdaság által megkérdezett koncertszervezők. Elsődleges okként mindnyájan a jegyek után fizetendő 27 százalékos általános forgalmi adót említették, amely nemcsak az árakat emeli meg, de közvetetten a sztárok gázsiját is csökkenti. Brády Márton, a Showtime Budapest ügyvezető igazgatója szerint ugyanis a fellépők általában a fellépti díjon felül részesedést kapnak a bevételből is.
A jegyárakat viszont már nem lehet tovább emelni Magyarországon, így ha hazánkat választják a sztárok, be kell érniük kevesebbel. A Showtime egyébként az egyik legnagyobb hazai koncertszervező cég, Brády Márton hozta el kétszer is a Rolling Stonest, a vállalkozás szervezte például Eric Clapton, Britney Spears vagy éppen az R.E.M. fellépését is.
Az igazgató szerint a koncertjegyeket sújtó áfa mértéke Magyarországon a legmagasabb a világon. „Ausztriában tíz, Németországban nyolc, Csehországban hat, Szlovákiában tizenhét százalék az áfa” – sorol fel kapásból néhány európai példát Brády Márton, aki szerint a sztárok könnyedén kihagyják Magyarországot, ha egyetlen német város többet hoz a konyhára.
A kisebb sztárokkal, de nem kisebb művészekkel dolgozó Podlovics Péter, a Mafioso Concerts tulajdonosa azt mondja, az árfolyamkockázat és a kiszámíthatatlan jogi környezet nagyon hátrányosan hat a koncertpiacra, ahol a szervezőknek általában fél-egy évvel előre kell kalkulálniuk. A szervező, aki olyan előadókkal dolgozott eddig, mint Rhoda Scott, Tommy Emmanuel, Joe Bonamassa vagy George Benson, azt mondja, amíg ennyire kiszámíthatatlan a hazai helyzet, addig „óvatosabban nyúl külföldi produkciókhoz”, és inkább a Quimby ügyeit intézi menedzserként. Szerinte érthetetlen, hogy a színházakhoz, sporthoz hasonlóan, miért nem kap némi segítséget a koncertipar is, hiszen számításai szerint a kapcsolódó vállalkozásokon keresztül évente körülbelül 30 milliárd forint adó- és járulékbevétel folyik be az államkasszába.
Podlovics úgy látja, a koncertipart az átláthatatlanul és kiszámíthatatlanul változó jogalkotás is nehezíti: a West Balkán-tragédiát követő szigor miatt sorra zárnak be a szórakozóhelyek, de az is gyakran előfordul, hogy korábban több ezer fős koncerthelyszínekről a hatóság megállapítja, hogy csak 300 ember számára biztonságosak. A Quimby zenekarnak ezért maradt el a hagyományos karácsonyi koncertje Dunaújvárosban. „Az ottani sportcsarnok néhány éve épült, így vagy az akkori jogszabályok voltak rosszak, vagy a mostaniak” – jegyzi meg Podlovics Péter, hozzátéve: ha 300 főt engednek be egy Petőfi Csarnoknál is nagyobb térbe, nemcsak anyagilag válik finanszírozhatatlanná egy-egy koncert, de akusztikailag is vállalhatatlan lesz.
Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Szervezőiroda ügyvezető igazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a Sziget rendezvényeire a forint-euró árfolyam ingadozása van hatással. Elmondta, hogy miután kiadásaik jelentős részét euróban fizetik, a jelenlegi árfolyam nagyon megnöveli a költségeiket. „A Sziget esetében az a szerencsénk, hogy ott igen jelentős az euró bevételünk is, ami némi egyensúlyt hoz. A VOLT-nál vagy a Balaton Soundnál már sajnos más a helyzet, ezekre a fesztiválokra főleg a hazai közönség vált jegyet” – jegyezte meg az igazgató. A megoldást azonban nem a jegyárak további emelésében látja, hiszen a gazdasági helyzet miatt várhatóan csökken a kereslet. „Ezért most úgy tűnik, a kiadásokat kell visszafognunk”.
További részletek a Világgazdaságban
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.