Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke az MTI-nek elmondta: nem látszanak megvalósulni azok a remények, amelyeket a kormány fűzött a foglalkoztatás növeléséhez, és ezt nagy valószínűséggel az új Munka törvénykönyve sem teljesíti. Az elnök szerint a közfoglalkoztatás kiterjesztése pozitív irány, de egy-egy így létrejövő álláshelyet nem lehet konvertálni a versenyszférába.
A 10 év alatt egymillió munkahely időarányos része nem teljesül Gaskó István szerint, a gazdaság növekedése pedig ezért nem tud megindulni.
A Liga elnöke szerint a július elsejével hatályba lépő Munka törvénykönyve kedvezőtlenebb lesz a jelenleg hatályoshoz képest, bár jobb, mint a tavaly nyáron nyilvánosságra került első tervezet.
Hozzátette: az új kódex visszavágja a kollektív jogokat, szűkíti a szakszervezetek mozgásterét, keresetcsökkenést hoz, csökkenti az egyéni jogokat, és összességében nem szolgálja sem a munkavállalók, sem az ország versenyképességének növekedését. Gaskó István problémának nevezte, hogy a rugalmasság növelése - ami egyébként jó irány - nem járt együtt a biztonság növekedésével.
Az érdekegyeztetésről elmondta: a kormányzati ciklus első két éve szinte érdemi egyeztetés nélkül telt, amit "elviselhetőbbé" tett a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (NGTT) tavaly őszi létrehozása, és a versenyszféra konzultációs fóruma. Hozzátette ugyanakkor: még nem látszik, hogy érdemben milyen kérdésekről lesznek képesek egyeztetni ezeket a fórumokon. Gaskó István azonban kiemelte, nagy reményeket fűznek a versenyszféra fórumához, valamint az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácshoz.
Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke szerint a kormány hiába ígérte, nem tudta jelentősen növelni a valódi, értékteremtő, adófizető munkahelyek számát, és továbbra is problémája az országnak az alacsony foglalkoztatási szint. A közfoglalkoztatás átalakítása csak a statisztikát javította, igazi munkahelyteremtő hatása nem volt - vélekedett az elnök. Hozzátette: a közfoglalkoztatás átalakításának voltak értelmes elemei, de az arra szánt források jelentősen csökkentek.
Az MSZOSZ elnöke szerint az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközöket nem bővítették, ezzel párhuzamosan pedig a gazdaságpolitika nem növelte a munkaerő-keresletet. Eközben a munkaerő-kínálatot egyes intézkedésekkel - például a nyugdíjkorcentrum emelése, rokkantsági felülvizsgálatok - bővítették, így az elsődleges munkaerő-piacon nem jelent meg többlet munkaerő-kereslet, csak -kínálat.
Pataky Péter kritizálhatónak nevezte a Munka törvénykönyvének (Mt.) változtatásait, amelyek szerinte gyengítik a szakszervezetek pozícióit és elveszik a munkaügyi ellenőrzések hatékonyságát. A kormány a rugalmasság szükségességével indokolja ezeket az intézkedéseket, miközben ez csak egy növekvő munkaerő-piacon értelmezhető - mondta az elnök.
A kormány szakszervezetekkel kapcsolatos politikáját Pataky Péter "kifejezetten rossznak" nevezte, s hangsúlyozta, hogy a kabinet részben megszüntette, részben kiüresítette az intézményes együttműködés formáit, a valódi párbeszéd intézményeit pedig megszüntette.
Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének (ASZSZ) elnöke szerint az elmúlt két év kormányzati intézkedései összességében rontották a munkavállalók és családjaik helyzetét, súlyos bizonytalanságot okozva mindennapi megélhetésükben.
Felütötte a fejét az a filozófia, hogy a kevésbé képzett munkaerő és az alacsony bérezés versenyképesebbé teheti az országot, ez azonban hamis és káros nézet, ráadásul a kormány asszisztálásával történik - tette hozzá.
Szemben a "statisztikai ügyeskedéssel", a munkanélküliség továbbra is magas - az első negyedévben 11,7 százalék volt -, és a gazdaság stagnálása miatt esély sincs arra, hogy jelentősen csökkenjen - vélekedett Borsik János. Ez az ASZSZ elnöke szerint a kormány gazdaságpolitikájának következménye. Hozzáfűzte, hogy a munkaerőpiac csak a gazdaság bővüléséből meríthet.
A munkanélküli ellátás maximális folyósítási idejének 3 hónapra csökkentése az elnök szavai szerint példátlan az Európai Unióban, a kormánytól pedig teljesen szakmaiatlan lépés volt.
Borsik János elmondta, hogy a munka világát érintő, az emberek sorsát meghatározó szabályozás az új Mt. "munkavállaló-ellenes és csak a munkáltatóknak kedvez". Ez és a sztrájktörvény "szakmaiatlan és kidolgozatlan" módosítása egy-egy állomás azon az úton, amelyen a kormány rossz irányba indult - jelezte Borsik János.
Az ASZSZ elnöke elfogadhatatlannak nevezte az elmúlt két év kormányzati munkáját annak "társadalmi igazságosságot és társadalmi párbeszédet tagadó" tartalma miatt. "A rögtönzés nem engedhető meg sem a gazdaságpolitikában, sem a munkaerő-piacon, sem a társadalompolitikában" - mondta.
Hozzátette: az országos érdekegyeztetés "szétverése" mutatja igazán azt a kormányzati filozófiát, hogy "ha lehet, akkor ne kelljen érdemi és eredményes tárgyalásokat folytatni". Szerinte a "kiválasztottakkal folytatott paktumpolitika" nem lehetséges egy demokratikus jogállamban.
Két éve, 2010. május 29-én tette le az esküt az Országgyűlés előtt az Orbán Viktor miniszterelnök vezette kormány. A második Orbán-kormány a rendszerváltozás óta a legkisebb; nyolc minisztériummal kezdte meg a munkáját. A kormányfő az eskütétel előtt arról beszélt, hogy nem a hagyományos ágazati rendben szervezték meg a leendő magyar kormány munkáját, hanem a politikai vezetés logikája és a leendő politikai vezetők személyes felelősségének elve szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.