BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Percalapon drága lehet

Bár szinte minden ellene szól, egyre inkább úgy fest, mégis percalapú lesz a kormányzat által tervezett távközlési adó. A bevezetést ugyanakkor – feltehetőleg a szükséges fejlesztések miatt – augusztus végéig elnapolhatják.

Egyre valószínűbb, hogy a kormányzatot a távközlési adó esetében sem sikerül eltéríteni eredeti elképzeléseitől, és (most éppen úgy néz ki) augusztus végétől annak ellenére perc alapon fizethetjük az új terhet, hogy értesüléseink szerint a szaktárca és az ágazati szereplők közötti tárgyalások egyik legfontosabb pontja épp az adó tervezett alapjának módosítása volt.

A legfrissebb hírek szerint az adó mértékén sem változtatnak, azaz marad percenként, SMS-enként és MMS-enként a bruttó 2 forint (áfát ezek után már nem kell fizetni), újdonság azonban, hogy az első 10 perc adómentes lesz, a havi terhet pedig 700 forintban maximálták. Előbbi azoknak kedvez, akik szinte csak hívásfogadásra használják telefonjukat, míg utóbbinak azok örülhetnek, akik hat óránál többet beszélnek egy hónapban.

Bár a szaktárca és a cégek közötti egyeztetések még nem zárultak le, és a felek várhatóan ma is asztalhoz ülnek, amennyiben ez a nagy vonalakban már vázolt verzió lesz a végleges, akkor a vállalatok szemszögéből nem lehet túl eredményesnek minősíteni a tár­gyalásokat. Az elmúlt napokban ugyanis nem véletlenül a percalapú számlázás kapta a legtöbb kritikát, ez a koncepció ugyanis amellett, hogy a számtalan csomag miatt rendkívül bonyolult rendszerhez vezet, számlázási nehézségeket is okozhat a cégeknek.

Úgy tudjuk, hogy éppen ezért a távközlési vállalatok több más ajánlattal is előálltak. A Business Telecom (BTel) például azt javasolta, hogy az új adót a havi díjba építsék be, s értesüléseink szerint egyéb, „hibrid” megoldási javaslatok is voltak. Takács Krisztián, a BTel vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: azért kezdeményezték a havidíj-alapú adót, mert az az ügyfelek számára átláthatóbb, a szolgáltatóknak egyszerűbb, a kormányzatnak pedig könnyebben ellenőrizhető rendszert teremtene, de tapasztalataik alapján a kabinet a tárgyalások során egyértelműen a bonyolultabb eredeti elképzelések mellett tört lándzsát, sőt a sima percalapú számlázásnál komplikáltabb ötletek is előkerültek.

Mindenesetre a szolgáltatóknak komoly költségekkel kell számolniuk, ha a szaktárca valóban kitart a percalapú adó mellett, hiszen ahhoz, hogy a vállalatok az új terhet kiszámlázhassák, jelentős informatikai fejlesztésekre van szükség. Úgy tudjuk, akad olyan cég, amelyik több mint tíz különböző számlázási rendszert használ, ezek mindegyikét át kellene alakítaniuk az adó bevezetése miatt.

Mivel a vállalatok többsége külső szoftverekkel dolgozik, a mó­do­sítások esetenként több 100 millió forintos költséggel járhatnak, arról nem is beszélve, hogy igen időigényes folyamatról beszélünk. Feltehetőleg ez utóbbi miatt döntött úgy a kabinet, hogy az eredeti július elejei időponthoz képest majd két hónappal elhalasztja a bevezetést. A késést egyébként a vállalatok akár sikerként is elkönyvelhetik, az ágazat cégei ugyanis korábban attól tartottak, hogy néhány hétig úgy kell fizetniük az adót, hogy azt nem tudják majd kiszámlázni a fogyasztóknak, azaz a bevételi oldalon nem jelenik meg a percenként 2 forintos tétel.

Csökkenhet a forgalom

A szolgáltatók többsége úgy számol, hogy az új teher számos kedvezőtlen hatással járhat. A Magyar Telekomnál a Világgazdaság kérdésére elmondták: az árak emelkedése valószínűleg forgalomcsökkenéshez vezet majd, végső soron pedig akár az ország versenyképességére is kedvezőtlenül hathat.

Szakértők szerint a távközlési adóval főleg a mobilszolgáltatók járnak rosszul. A vezetékes forgalom jelentős része ugyanis már most is a kevésbé árérzékeny vállalati, intézményi körhöz köthető, a mobiltelefonálásnál azonban továbbra is a lakosság a meghatározó, márpedig – különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben – ez a fogyasztói csoport a kisebb árváltozásokra is telefonálás visszafogásával reagálhat.

Világgazdaság - Jandó Zoltán Csökkenhet a forgalom A szolgáltatók többsége úgy számol, hogy az új teher számos kedvezőtlen hatással járhat. A Magyar Telekomnál a Világgazdaság kérdésére elmondták: az árak emelkedése valószínűleg forgalomcsökkenéshez vezet majd, végső soron pedig akár az ország versenyképességére is kedvezőtlenül hathat.

Szakértők szerint a távközlési adóval főleg a mobilszolgáltatók járnak rosszul. A vezetékes forgalom jelentős része ugyanis már most is a kevésbé árérzékeny vállalati, intézményi körhöz köthető, a mobiltelefonálásnál azonban továbbra is a lakosság a meghatározó, márpedig – különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben – ez a fogyasztói csoport a kisebb árváltozásokra is telefonálás visszafogásával reagálhat. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.