Az elmúlt hetekben több fontos adópolitikai ügyben is kiderült: egyelőre nem világos, mit akar a kormányzat. Hogy ezekben nyáron nincs még döntés, az természetesnek tekinthető, de kérdés, hogy az esetleges változások miként érintik majd az elvileg már kész 2013-as költségvetést.
Helyes, ha a kormány a költségvetési stratégiát időben elkezdi tervezni, de a bizonytalanság miatt borítékolható, hogy az idő előrehaladtával számos ponton változtatni kell a terveken – fejtette ki a Világgazdaságnak Peter Attard Montalto, a Nomura elemzője, aki szerint sokkal fontosabb, hogy hajlandó lesz-e a kabinet lejjebb szállítani a keretet adó növekedési mutatókat, a tervezet ugyanis csak így válhat hitelessé. A bizalmat ugyanakkor nem konzervatív fiskális célkitűzésekkel, hanem konkrét intézkedésekkel lehet csak erősíteni. Ha megint unortodox, torzító jellegű lépések jönnek, akkor a hitelesség menthetetlenül elvész. Könnyen megragadható lehetőségek viszont már nincsenek, így félő, hogy a kormány nem változtat az irányvonalon – figyelmeztetett a szakember.
A 2013-as költségvetési törvényjavaslatot, amelyről a Költségvetési Tanácsnak (KT) június 11-ig kell véleményt mondania, június 15-én nyújthatja be a kormány az Országgyűlésnek. A keretszámokat már május közepe óta ismerjük: a terv 1,6 százalékos GDP-növekedéssel, 4,2 százalékos átlagos inflációval, 8,8 százalékos export- és 8 százalékos importbővüléssel és 299,40 forintos átlagos euróárfolyammal számol.
A részleteket június közepéig nem hozzák nyilvánosságra, de gyanítható, hogy nem csupán a nagyközönség van bizonytalanságra ítélve. Ezt jelzi többek között a „földadóról”, azaz a spekulációs céllal, illetve a kormányzati birtokszándékokkal ellentétes földszerzésekre kivetett fizetési kötelezettségről szóló adok-kapok. A vidékfejlesztési tárca vitaanyagát a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk megkeresésére „nem kormányzati álláspontnak” nevezte. Még az idén várhatók tehát belső összetűzések az ügyben, ugyanakkor a jövő évi büdzsének nem mindegy, hogy létrehoznak-e egy új – a koncepció alapján nagyságrendileg egyébként egyelőre becsülhetetlen – adót vagy sem. Ugyanígy megváltoztathatja az elvileg kész költségvetést az évi 200 milliárdos nagyságrendű bevételt jelentő eva átalakítása – erről szintén nem tudni még semmit –, továbbá több más tétel is. Nem világos például, hogy mi lesz a minimálbérrel vagy az élőmunka terheivel. Orbán Viktor kormányfő a nyilatkozatok szerint előbbit emelni, utóbbit csökkenteni akarja. A legutóbbi minimálbéremelés miatti elbocsátások költségvetési hatását – kisebb szja-bevétel, nagyobb szociális kiadás – szakértők évi tízmilliárdos nagyságrendre becsülték, míg egy öt százalékpontos esetleges járulékcsökkentés 300 milliárdos kiesést jelenthet a büdzsének. Mindeközben az NGM a pályakezdők minimálbérének csökkentését szorgalmazza, vagyis még nem kristályosodott ki a végleges terv 2013-ra.
Míg az új adók jól tervezhetőek, a nagyságrenddel nagyobb tételt jelentő áfabevételekre ez nem feltétlenül igaz. Tavaly például a 2558 milliárd forintos eredeti előirányzatot a kormány az év közepén 2489 milliárdra csökkentette, a tényleges adat pedig az utóbbitól is elmaradt közel 8 százalékkal. Az idei előirányzat 2722 milliárd forint, amelynek teljesíthetősége szempontjából az Állami Számvevőszék (ÁSZ) tavalyi véleménye szerint „a makromutatók kedvezőtlen alakulása kockázatot hordoz”.
Számolni kell további kockázatokkal is: sokmilliárd forintba kerülhet például az elektronikus útdíjrendszer többször is halasztott kiépítésének további csúszása. A BKV-ra a napi.hu tegnapi értesülése szerint az eddigi 30 milliárd helyett egy forintot sem adna jövőre az állam, miközben a dugódíj és az elektronikus útdíj csak tízmilliárd forint többletbevételt jelent. Így ha a régi szokás szerint a főpolgármester ismét a kormányhoz fordul gyorssegélyért, az tízmilliárdos nagyságrendű összeget jelenthet.
Gazdaságdiplomáciai szempontból ugyanakkor hasznos, ha Brüsszel felé lesz mit mutatni a következő néhány, akár sorsdöntőnek is mondható héten. Ezzel érvelt a kormányfő is: Orbán Viktor azt mondta, így szeretné bemutatni a kormány terveit az Európai Uniónak. Emellett a kabinet vélhetően arra is számít, hogy az IMF kevésbé vehemensen ad gazdaságpolitikai tanácsokat, ha a tárgyalóasztalra egy kész büdzsét is leteszünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.