Magyarországon a nemkonvencionális eszközök alkalmazását elsősorban a hazai bankok hitelkínálatának erőteljes visszafogása indokolhatja. A hitelkínálat szűkösségét nagyobbrészt a hazai bankok alacsony hitelezési hajlandósága, kisebbrészt gyengülő hitelezési képessége magyarázza. Az alacsony hitelezési hajlandósághoz a bankok magas kockázatkerülése mellett a bizonytalan növekedési kilátások és a gazdaságpolitika bankrendszert érintő intézkedései is hozzájárultak – vélekednek az MNB közgazdászai.
A bankok hitelezési képessége a válság első hulláma utáni gyors helyreállást követően 2011 végétől ismét gyengülni kezdett, egyrészt a devizalikviditási feszültségek növekedése, másrészt a romló portfólióminőség és a végtörlesztés következtében mérséklődő tőkepuffer miatt.
Az elemzők úgy látják, a hitelezési hajlandóság növelésére a jegybanknak nincsenek eszközei. A bankok gyengülő tőkehelyzete és mérlegleépítési szándéka miatt a jegybanki eszközök önmagukban csak korlátozott mértékben képesek növelni bankok hitelkínálatát.
A bankrendszert kikerülő jegybanki beavatkozások azonban egyrészt jelentős hitelkockázat-vállalással járnak, másrészt a közvetlen tőkepiaci finanszírozás fejletlensége miatt nincs is rá érdemi lehetőség. A pénzügyi közvetítőrendszer likviditási helyzetét javító, a hosszabb lejáratú forrásokhoz való hozzájutást segítő eszközökkel a jegybank alapvetően ahhoz tud hozzájárulni, hogy a hitelezési hajlandóság erősödése esetén a képesség kevésbé akadályozza a hitelezést.
Az elemzők szerint a magyar államadósság fenntarthatóságával kapcsolatos piaci aggodalmak, a magas szuverén kockázati felár és általánosabban a gazdaságpolitika alacsonyabb hitelessége azonban különösen nagy óvatosságot igényel a nemkonvencionális eszközök alkalmazásában. A jelentősebb jegybanki kockázatvállalással járó eszközök és a jegybanki állampapír-vásárlás a befektetői bizalom további romlását és végső soron tőkemenekítést vonhatnak maguk után.
A külső eladósodottság miatt magas országkockázati felár, a múltbeli örökség miatt horgonyzatlan inflációs várakozások és a hazai gazdasági szereplők forint melletti nyitott pozíciója nem tette lehetővé, hogy az MNB − más, kevésbé eladósodott országok jegybankjaihoz hasonlóan − a kamatszint minimálisra történő csökkentésével élénkítse a keresletet.
A belföldi szereplők devizahitel-állománya miatt az árfolyamcsatorna nem a megszokott módon működik: az árfolyam gyengülésével a bankrendszer portfólióminősége romlik, ezért kockázatvállalási képességük csökken, ami a hitelfelárak növekedéséhez és/vagy hiteladagoláshoz vezet.
Úgy látják, a hagyományos monetáris lazítás hatásossága gyengül, bizonyos ponton túl pedig kifejezetten káros lehet, ugyanis úgy csökkenti a forint elleni spekuláció költségét, hogy közben növelheti a kockázatosabb szereplők (háztartások, vállalatok, állam) hitelfelárát.
Magyarország esetében a monetáris politika problémáját nem a nominális kamat zérus alsó korlátja okozza. Ezért azon eszközök adaptációja, amelyek célja a hozamgörbe csökkentése (kamatvárakozások csökkentése, vagy állampapírvásárláson keresztül megvalósított mennyiségi lazítás), nem indokolható a hazai környezetben, ráadásul kockázatokat hordoz.
A hozamgörbe csökkentésén túl az állampapír-piaci beavatkozásnak két további motivációja lehet: piaci túllövések, kiszáradás elkerülése, az állampapírpiac likvid működésének biztosítása, vagy a költségvetés finanszírozásának könnyítése. Bár szándékában különböző, e két cél a gyakorlatban nem mindig választható el, ugyanis a másodpiaci zavarok többnyire együtt járnak az aukciók sikertelenségével, ezért a másodpiacon történő kötvényvásárlások élénkíthetik az aukciós keresletet is. Ez az összekapcsolódás jelenti a beavatkozás legnagyobb kockázatát.
Átmeneti piaci feszültségek esetén történő másodpiaci beavatkozás indokolt lehet, amennyiben azzal a zavarok csökkenthetők, a likviditás helyreállítható. Ezzel szemben a költségvetés finanszírozhatóságának támogatása állampapír-vásárlással rendkívül kockázatos, ugyanis a jegybanki hitelességet azonnal erodálja, inflációs és leértékelődési várakozásokat szülhet, ami további hozamemelkedést okoz, és a legrosszabb – de nem lehetetlen – esetben pánikszerű tőkekiáramlásba torkollhat.
Az állampapírpiaci zavarokat enyhítő célú beavatkozásnak tehát csak abban az esetben lehet értelme, ha hitelesen kommunikálható, hogy a beavatkozás átmeneti piaci likviditási probléma kezelését célozza, a piaci szereplők bíznak a fiskális politika elkötelezettségében és nem merül fel a monetáris finanszírozás kockázata. tekintettel azonban a hazai eszközök kedvezőtlen kockázati megítélésére, nagy a valószínűsége annak, hogy az állampapír-vásárlás negatív piaci hatásokkal járna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.