„Leradíroztak minket a térképről” – érzékeltette az anyavállalatukhoz, az Intersnack Knabbergebaek GmbH-hoz fűződő viszonyt a Bloomberg hírügynökségnek a napokban Ágyai Szabó Gábor. A Chio Magyarország Kft. marketing- és üzleti kapcsolatokért felelős vezetője a chipsadóval kapcsolatban kifejtette: a 2010-es tervek szerint a hazai leány komoly forrásokat kapott volna, ám az új közteher miatt Németországban megváltoztatták a döntést.
A forráshiánynak komoly következményei vannak: tavaly a chipsadó bevezetésekor a Világgazdaság elsőként írta meg, hogy a jogszabály hatására beruházások maradnak el. „Német tulajdonosaink a chipsadóról értesülve még júniusban úgy döntöttek, hogy sem a tervezett pop-corn-gyártósort, sem a mogyorós termékek gyártócsarnokát nem Magyarországra telepítik” – mondta el akkor a Világgazdaságnak Ágyai Szabó Gábor. A Chiónál most úgy látják, nem is lesz ez másként, amíg a hazai szabályozási rendszer nem változik.
Pedig a népegészségügyi termékadó tavalyi bevezetése óta többször is változott – meglehetősen jelentősen. Több alkalommal módosult – emelkedett – a díjtételek mértéke, és vannak tervek arra is, hogy további termékkörökre is kiterjesszék a terhet. A chipsadó első bevezetésénél a jogszabály hatálya alá kerültek a koffeintartalmú italok, erre válaszul például a Hell gyorsan módosította termékei összetételét, és a teobromin váltotta fel az addig használt koffeint. A kormány viszont most a termékek metil-xantin-tartalma után vetne ki adót. Ezalól nehéz lenne kibújni, mivel a koffein és a teobromin, illetve a teofillin is metil-xantin-származék.
Pedig az adó miatt az élelmiszeripar már eddig is kénytelen volt veszteségeket elszenvedni, amelynek következményei is vannak. Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára nemrégiben lapunknak kifejtette: aránytalanul nagy teher hárul az édesiparra, amelynek következtében a piac érzékelhetően stagnál, sőt egyes szegmensek esetében visszaesés tapasztalható. „Az új teher miatt beruházások maradtak el, így a létszámbővítési terveket is zárójelbe tette a chipsadó”. Az ugyancsak termékadó-köteles üdítőital-ágazatban is több száz embertől voltak kénytelenek megválni az elmúlt hónapokban, és – kevés kivételtől eltekintve – a beruházásokat is jobbára elhalasztják.
A chipsadó többszöri változtatásának oka alighanem az, hogy a bevételek némileg elmaradnak a várakozásoktól.
Új technológiák
A Népegészségügyi termékadó adózandó termékkörének bővítése kapcsán az élelmiszergyártók újabb csoportja aggódik a fogyasztás visszaesése miatt. Nemcsak az adóteher miatt kerülhetnek azonban gondba a gyártók, hanem a chipsadó hatálya alá nem eső termékek kereslete is csökkenhet a transzzsírsavaktól való fogyasztói félelem miatt. Az újabb chipsadók miatt a közelmúltban valóban több sajtóhír is megjelent, miszerint a margarinok nagy mennyiségben tartalmaznak egészségre káros transzzsírsavakat. Az Unilever Magyarország azonban közleményben tudatta: az általa forgalmazott margarinok transzzsírsavtartalma minimális, jóval kevesebb az Egészségügyi Világszervezet által javasolt határértéknél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.