A buszokra szeptember 11. és 14. között lehet licitálni, becsült értékük 1 milliárd 29 millió forint, a legkisebb ajánlat ennek a fele. A buszokat a 2012-ben létrehozott Tüke Busz Zrt., egy száz százalékban pécsi önkormányzati tulajdonú közlekedési társaság bérli a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt.-től április elseje óta. A PK Zrt. az önkormányzat vagyonkezelő cégének, a Pécs Holdingnak és egy külső cégnek, a Mecsekbusz Kft.-nek a tulajdona. A pécsi közgyűlés februárban döntött az új cég létrehozásáról.
A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn, a buszokat a NAV végrehajtási joga terhelte.
Nagy Csaba (Fidesz), Pécs alpolgármestere hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: azt akarják, hogy továbbra is legyen közösségi közlekedés Pécsen. Azért, hogy a buszok ne kerülhessenek mások kezébe, egymilliárd forintos biztonsági keretet hoznak létre, és az önkormányzat visszavásárolja a buszokat. A pécsi önkormányzat közgyűlése júliusi ülésén járult hozzá, hogy a Tüke Busz Zrt. 947 millió forint hitelt vegyen fel a Magyar Fejlesztési Bank közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programjának keretében. Az MTI úgy tudja, ez lehet a fedezete a buszok visszavásárlásának.
Az ügy közvetlen előzménye a 2009-ben kirobbant pécsi buszeladási botrány. Még márciusban első fokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.
Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között. Februárban a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.