Jelenleg a Masped Zrt. a főtulajdonos 84 százalékos részesedéssel, egy másik hajós társaság, az Európa csoport pedig korábban felvásárolta a 10 százalékos dolgozói, valamint a 6 százalékkal rendelkező menedzsment kft.-t.
A tulajdonosok még tavaly döntöttek a cég 51 százalékának eladásáról, mert az európai trendeket látva úgy gondolták, az biztosítja a Passnave jövőjét, ha valamilyen állami tulajdonost vonnak be. Ha megkötik az üzletet, a Masped Zrt. tulajdonában 41, az Európa csoportéban pedig 8 százalék marad.
A 750 millió forintos vételár szerepel az ajánlatban, a fővárosnak azonban egyetlen forintjába nem kerülne, mert az 51 százalékos üzletrészt öt év alatt fizetné ki a vevő a megtermelt osztalékból.
Közben pedig a Mahart Pasnave Kft. továbbra is fizetné az évi 110 millió forintos partfalhasználati díjat. A cégnek közel 4 milliárd forintos vagyona van: egy tucatnyi kikötő Komáromtól Mohácsig, sok ingatlan a parton, és ott vannak az elmúlt években jórészt felújított hajók. A társaság folyamatosan évi százmilliós nagyságrendű összeget fordított húsz hagyományos és tíz szárnyashajója felújítására. Kilenc szárnyasukat teljesen felújították, egyet, amit néhány éve alkalmi áron vettek, a mai helyzetben – amikor a kilenc közül csak hatot használnak – nem érdemes felújítani.
A többségi üzletrész értékesítése mellett szólt az is a tulajdonosi kör szerint, hogy így biztosítani lehet azt a fővárosi szándékot, hogy egy kézben legyen a rakpartok hasznosítása. Más kérdés azonban, hogy mi lenne a szállodahajók sorsa a továbbiakban?
A Nemzetgazdasági Minisztérium vitaanyaga a nemzeti hajózási stratégiáról ugyanis felmelegítette azt a két évtizedes tanulmányt, amely szerint Csepelre kellene vinni a nemzetközi kikötőket, amelyek egyébként a Passnave kezében vannak. A cég vezetése ugyanakkor egyáltalán nem pártolja a szállodahajók kiküldését az ipari zónába, ahol rengeteg pénzbe kerülne, hogy a nulláról megfelelő körülményeket teremtsenek. Nem is beszélve arról, hogy a Passnave kikötőibe érkező szállodahajók évente 120-150 ezer utast hoznak, akik néhány napot Budapesten töltenek, illetve innen indulva különféle vidéki programokon vesznek részt.
A Nyugat-Európából induló hajók 2-3 napot töltenek Budapesten, mert itt van a turnuscsere. Az utazási irodákban úgy vásárolják meg a jegyet, hogy a nyugat felől érkezők innen repülnek haza, míg a következő csoport ide érkezik repülővel, hogy végigutazza Európa folyóit akár Amszterdamig is.
A szállodahajók fogadása ugyanakkor nem csupán a Passnave számára üzlet, hiszen a hajók utasai nem keveset vásárolnak a Váci utca és a Nagycsarnok környékén. A turnusváltás idején – amíg takarítják, feltöltik a hajót –, az érkező csoport valamelyik Duna-parti szállodában lakik. Emellett magyar utazási irodák szervezik a parti programokat, arról nem is beszélve, hogy nem csak az élelmiszert szerzik be nálunk a hajókonyhára, hanem például a mosatást is magyar cégekkel végeztetik.
Nem is csoda, hogy a Passnave azon dolgozik, hogy jövőre a belvárosi kikötőkben a hajók a partról kapják az elektromos áramot, és ne kelljen a segédgépeiket üzemeltetni, mert így csökkenne a zaj- és légszennyezés.
Ami a légszennyezést illeti, a korszerűtlen, „füstös” orosz és ukrán hajókat nem a belvárosi, hanem a IX. kerületi Nehru-parti kikötőbe irányítják, ahol az igen magas partfal megakadályozza a füst közvetlen beáramlását a lakóházak közé. A belvárosnál kikötő hajók pedig olyan korszerűek, hogy ott nem beszélhetünk számottevő zaj- és füstterhelésről. A cég már tavaly elkezdte a tárgyalásokat, de a megoldás azért húzódik, mert amíg a nyugat-európai kikötőkben csak a közvetlenül a part mellett álló hajó kap áramot, addig a Passnave az összes hajóstárssággal megállapodásra törekszik, hogy az egymás mellé kötött hajók mindegyikét elláthassa az Elmű. Ehhez viszont a hajókon kell fix, és számos biztonsági előírást teljesítő kábelrendszert kiépíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.