A jelenlegi helyzetet mutató konjunktúra barométer tendenciája továbbra is csökkenő, és különösen rossz előjel, hogy a kilátásokat leíró indikátorokból képzett bizalmi index a válság kezdeti szintjén stagnál – Írják a Kopint-Tárki kutatói negyedéves elemzésükben. „A legfőbb termelési akadály ebben a negyedévben is, mint mindig, a kereslethiány, amiben a belső kereslet elapadása dominál, párosulva a külső kereslet mérséklődésével” – vélik.
A rendelésállományok rendkívül alacsony szinten stagnálnak, így egyre növekszik a kihasználatlan kapacitások aránya. Mivel az exportpiacok jelentősen beszűkültek az elmúlt hónapok során, már nem nyújtanak védelmet az exportáló vállalatoknak sem.
A legrosszabb helyzetben a mikro és kisvállalkozások vannak, a nagyvállalatok (250 fő felett) helyzete saját megítélésük szerint közepes, de kilátásaik – hasonlóan a kisebb cégekhez – rosszak. Mindez azt jelenti, hogy a feldolgozóipari vállalatok bizalmi indexe már hosszabb ideje van negatív tartományban, mint a válság idején 2008 és 2009 között.
A cégek beruházási kedve az építési beruházások terén gyakorlatilag eltűnt, csupán az amortizációt pótló gépipari beruházások várhatóak, de ez is csupán csak a vállalatok nagyjából egyharmadánál valószínű.
A feldolgozóipari termelés Magyarországon a harmadik negyedévben stagnált, ami kizárólag a járműipar 6,9 százalékos valamint az élelmiszer 3,5 százalékos termelésbővülésének köszönhető, ami ellensúlyozta a számítástechnikai ipar 10,4 százalékos csökkenését. Ez utóbbi a Kopint-Tárki konjunktúratesztje szerint szinte biztosan nem tér magához jövőre, és a járműiparban is visszafogott exportmegrendelés várható, miután az európai (főleg német, francia és olasz) gyárak visszafogták kibocsátásukat. Ezáltal a magyar feldolgozóipar 2013-as teljesítménye legfeljebb stagnálás közeli állapotban lehet, ami pedig azt jelentené, hogy a 2008-2009-es válság után, a 2012-2013-as évet is a recesszió fogja jellemezni az ágazatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.