A pénzügyi szektorban zajló jelentős, trendszerű változások hatásait elemző Project Blue készítői kiemelik, hogy a monetáris politika környezetét érintő kihívások nem új keletűek. A változás már a 2008-as pénzügyi válság előtt elkezdődött, azok hatásait a krízis csak felerősítette. A PwC szakértői szerint jelenleg alapvetően három nagy területen vannak olyan trendszerű változások, amelyekre a jegybankoknak és a velük együttműködő pénzügyi kormányzatnak strukturális választ kell találniuk: az állandósuló gazdasági instabilitás, az államilag irányított kapitalizmus előretörése, valamint a feltörekvő piacok, egymásba kapcsolódó régiók egyre erősödő szerepe.
Egységes válasz ugyan nem létezik arra nézve, hogyan kell ezen kihívásokkal megküzdeni, hiszen a reakciókat jelentősen befolyásolják az adott nemzetgazdaságok eltérő körülményei (érintettségük a pénzügyi válságban; az eladósodottság mértéke; inflációs nyomás; a gazdasági növekedés általános állapota és nyitottságának, integráltságának foka; a jegybank által betöltött múltbéli szerep stb.). A jegybankok stratégiája és tágabb szabályozói szerepük ugyanakkor mindenhol újragondolásra szorul. A fejlett (G20 országok) és a feltörekvő gazdaságok a pénzügyi szabályozás, a monetáris politikai változások szempontjából jelentősen eltérő helyzetben vannak. Előbbiek életében egyre nagyobb szerepet kap a stratégiai együttműködés, a többi központi bankkal összehangolt beavatkozások és a közös szabály-, normaalkotás folyamata (mint amilyen többek között a Financial Stability Board).
A monetáris lazítás eredményessége, erősödő kormányzati szerepvállalás
A 2008-ban kezdődő válság fejlett országokban érezhető egyik hatása az inga átlendülése a szabadpiaci felfogástól az államilag irányított kapitalizmus irányába. A gazdaság egésze, azon belül is kiemelten a pénzügyi szolgáltatások fölött szigorúbb szabályozás és növekvő kormányzati irányítás érvényesül. Ezen változások fókuszában ott vannak a jegybankok is, amelyek a kezdetektől fogva kulcsszerepet játszottak a pénzügyi válság menedzselésében, és az utóbbi időszakban sok helyen monetáris bővítéssel igyekeztek lendületet adni a megroggyant gazdasági növekedésnek. A PwC szakértői szerint jelenleg az egyik legkomolyabb kihívás olyan működési keretek létrehozása, amelyek egyszerre képesek lefedni az újszerű monetáris politika és a makroprudenciális felügyelet, a szabályozói szerepkör különböző dimenzióit.
Eltérően értékelik a szakértők a monetáris lazítás stratégiai szerepét is. A pénzmennyiség bővítésének egyre csökkenő eredményességére választ kell találni: azzal, hogy a piacok hozzászoknak a likviditás bővítéséhez, úgy tűnik, minden egyes újabb intézkedésnek a korábbinál nagyobb volumenűnek kell lennie. A kvantitatív enyhítés és más élénkítő intézkedések által keltett esetleges inflációs nyomást egyes központi bankok vállalható kockázatnak tartják annak érdekében, hogy a bankokat fogyasztói és kisvállalkozói hitelek nyújtására ösztönözzék. Mások viszont azzal érvelnek, hogy ez a monetáris politikai kísérletezés potenciálisan sokkal inkább a destabilizálás irányába hat, mint maguk a megoldandó problémák. Sőt, a monetáris lazítás egy újabb jövőbeli válság magvait vetheti el.
Marad-e a függetlenség?
Felmerül a kérdés, hogy a kibővült központi banki mandátum és a fokozódó politikai nyomás dacára miként lehet megőrizni a korábban szentségként kezelt jegybanki működési és intézményi függetlenséget. Az esetlegesen világosan meghatározott hatáskörök ellenére is fennállhat a központi bank és a kormányzat közötti konfliktusok lehetősége. Erre az egyik leglátványosabb példa, ha a központi bankok megpróbálják visszafogni a fogyasztói hitelezést, míg az aktuális kormányzat a gazdaság élénkítése érdekében a hitelhez jutás kibővítésére törekszik.
A PwC szakemberei azt valószínűsítik, hogy olyan vegyes szervezeti struktúrák alakulnak majd ki, amelyek ötvözik a viszonylag autonóm monetáris politikai funkciókat az együttműködőbb piacfelügyelettel és a pénzügyi stabilitás megteremtésére irányuló hatáskörökkel. A központi bankokat emellett kívülről is megnövekedett figyelem övezi, ezért működésükben különösen fontos az átláthatóság és az elszámoltathatóság.
Akadnak még azonban megválaszolatlan kérdések a központi banki vezetők számára, sokan közülük teljesen ismeretlen helyzettel szembesülnek. Megfelelően felkészültek-e arra, hogy a rájuk rótt új feladatokat ellássák? Milyen hatással lesznek a változások a központi bankok kultúrájára és irányítására? Képesek-e a jövőben előre jelezni kezdődő válságokat, és lesz-e hatékony ellenszerük ezekre? A feltörekvő országokban képesek-e menedzselni a gyors növekedés okozta kockázatokat? Miként hoznak ezek a lépések valódi változást, hiszen erős felügyeleti szerepvállalás mellett is történtek bankcsődök korábban? Bár a központi bankok pénzügyi befolyása jelentősen lecsökkent, szakértelmükre és erkölcsi tekintélyükre nagy szükség lesz egy fenntarthatóbb pénzügyi rendszer kialakítása során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.