A City egyik legnagyobb befektetési bankcsoportja, a Barclays szakelemzői a csomagról nyilvánosságra került részleteket kommentálva közölték: véleményük szerint a potenciális járványveszély - vagyis az, hogy tömegesen megindulna a tőkekivonás a valutauniós periféria más gazdaságaiban a bankbetétekből és a szuverén adósságból - most jóval korlátozottabb, mint akkor lett volna, ha egy ilyen jellegű csomagot a korábbi pénzügyi mentőprogramok keretében állítottak volna össze.
Az európerifériális bankok - köztük az IMF/EU/EKB-segélyprogramban részesült görög, ír, portugál és spanyol bankrendszerek - tőkeellátottsága ugyanis jelenleg számottevően jobb, mint korábban, emellett az eurójegybank is jelentős mennyiségű likviditással látta el a piacot, és másodpiaci kötvényvásárlási programjával megmutatta készségét a pénzügyi stabilitás fenntartására - hangsúlyozták a Barclays londoni elemzői. A ház szakértői szerint több alapvető ok magyarázza, hogy a ciprusi mentőprogram miért tér el jelentősen - főleg a bankbetétesekre kiróni tervezett kötelező illeték esetében - az euróövezeti válság korábbi szakaszainak segélycsomagjaitól.
A ciprusi bankrendszer tőkepótlási igénye Ciprus hazai össztermékének (GDP) hozzávetőleg a 60 százalékával egyenlő, ami messze meghaladja más, bankválságokkal küszködő országokét. A Barclays kimutatása szerint Írországban például 40 százalék, Görögországban 27 százalék, Spanyolországban 6,5 százalék volt a bankrendszerek feltőkésítésének GDP-arányos költsége.
A ciprusi kormány egyszerűen nem engedhette meg magának a bankrendszer önálló feltőkésítését, mivel ennek révén az államadósság-ráta a GDP-érték 145 százaléka körüli szintre emelkedett volna, ami - tekintettel a gazdaság növekedési kilátásaira is - fenntarthatatlan pályára állította volna a ciprusi közadósság-dinamikát. Emiatt a betétesi illetéket is tartalmazó pénzügyi csomag alternatívája a ciprusi közadósság leírása lett volna. Mindemellett a ciprusi bankrendszerben magas a nem rezidens tulajdonosok betéteinek állománya: a teljes betétállomány 37 százaléka nem ciprusi, 30 százaléka euróövezeten kívüli betéteseké, a rendszerszintű betétállomány összege pedig az éves GDP-értéknek hozzávetőleg a 380 százaléka - hangsúlyozták vasárnapi elemzésükben a Barclays londoni szakértői.
A ház szerint ehhez járul a Cipruson honos "laza" pénzmosás-ellenes hozzáállás, és ebben a helyzetben az euróövezeti döntéshozók - a korábbi segélyprogramokkal ellentétben - Ciprus esetében "nem lelkesedtek" azért, hogy a ciprusi bankok betéteseinek nyújtsanak pénzügyi segítséget.
A Moody''s Investors Service nemzetközi hitelminősítő ez utóbbi problémáról összeállított, Londonban ismertetett legújabb elemzésében közölte: becslései szerint a nem rezidens orosz üzleti vállalkozások ciprusi bankokban elhelyezett betéteinek összege 2012 végén megközelítette a 19 milliárd dollárt, emellett orosz bankok további mintegy 12 milliárd dollár tőkét tartottak ciprusi banki érdekeltségeikben.
George Osborne brit pénzügyminiszter vasárnap bejelentette, hogy a Cipruson állomásozó brit katonákat és kormányzati tisztviselőket a brit kormány kártalanítja, ha őket is érintené a tervezett ciprusi bankbetétilleték. Nagy-Britannia 3500 katonát állomásoztat Cipruson. Osborne, aki a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorának nyilatkozott, nem tett utalást ugyanakkor arra, hogy a brit kormány a Cipruson élő 60 ezer brit magánszemélyre is kiterjesztené a kártalanítást.
Ciprust a nagy londoni kockázatelemző házak a világ egyik legrizikósabb államadósának tartják. Az S&P Capital IQ globális piaci adatszolgáltató csoporthoz tartozó CMA londoni piacfigyelő cég Londonban ismertetett idei első globális országkockázati összesítése szerint - amely az államadósság-törlesztési leállás kockázata ellen kínált származékos biztosítási csereügyletek (credit default swaps, CDS) decemberi utolsó árazásai alapján sorolta be a vizsgált szuverén adósokat - a világ tíz legkockázatosabb államadósának mezőnyében Argentína mögött a második helyen Ciprus állt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.