Július 1-től a hazai dohány-kiskereskedelemben lényeges változások történnek. Az új rendszerben cigarettát kizárólag Nemzeti Dohányboltokban lehet majd árulni. Ezekben a boltokban az egyéb termékek árusítására csak korlátozott lehetőséget teremt a törvény. Emiatt a boltok jövedelmezőségét a kormány a dohány kiskereskedelemben eddig szokásos 4-5 százalékos árrés magasabb szinten történő megállapításával kívánja biztosítani. A kiskereskedelmi árrés a kiskereskedelmi ár 10 százaléka lesz – írják a Magyar Nemzeti Bank elemzői az Inflációs Jelentésben.
Az MNB szerint az árrés ilyen mértékű növelése a cigaretta árának jelentős emelkedésével és így érdemi inflációs hatással járhat. Az alábbiakban összefoglaljuk a cigarettaár összetevőit, és bemutatjuk a 4 százalékról 10 százalékra emelkedő árrés várható hatásait a teljes fogyasztóiár-indexre.
A cigaretta fogyasztását az állam különböző adók formájában adóztatja. A tételes jövedéki adó 12.500 Ft/1000 szál, azaz 19 szálat tartalmazó dobozokkal számolva, 238 Ft/doboz. A tételes adó tehát nem függ a cigaretta árától. Ezzel szemben a jövedéki adó másik része, az értékadó a cigaretta adókat is tartalmazó kiskereskedelmi árának 31 százaléka, azaz függ az ártól.
Egy doboz cigaretta átlagos fogyasztói ára közel van a 800 forinthoz, ilyen ár esetén az értékadó 248 Ft/doboz. A cigarettát is a szokásos 27 százalékos áfa érinti, ami 800 forintos ár mellett kb. 170 Ft/doboz.
Az adók nélkül dobozonként maradó 144 forinton a nagykereskedő és a kiskereskedő osztozik. 4 százalékos kiskereskedelmi árréssel számolva (ami az adókkal nem csökkentett árból számítandó), a kiskereskedő 32 Ft/doboz bevételhez jut, míg a nagykereskedőé 112 Ft/doboz.
Mivel az értékadó és az áfa felnagyítja az árrés növelésének hatását, így a kiskereskedelmi árrés 4-ről 10 százalékra történő emelése a teljes fogyasztóiár-index szintjén is érzékelhető áremelkedéssel járhat. Feltételezve, hogy a nagykereskedő saját bevételét változatlanul tartja, az MNB számításai szerint a 10 százalékos árrés a cigaretta árának kb. 16 százalékos emelkedésével járhat.
Figyelembe véve a cigaretta nagy súlyát a fogyasztói kosárban (kb. 4 százalék), ennek összességében 0,6 százalékpontos inflációs hatása lehet, amely 2013 és 2014 között nagyjából fele-fele arányban oszlik meg (a pontos megoszlás az árrés emelkedésének fogyasztói árakba történő áthárításának sebességétől függ, lassabb áthárítás esetén több esik a jövő évre).
Fontos azonban kiemelni, hogy a fenti számításnál azt feltételezték, hogy a nagykereskedő a bevételét nem kívánja csökkenteni. Az áremelkedés mértéke csekélyebb lehet, amennyiben a nagykereskedő az áremelkedés egy részét „lenyeli”, azaz a kiskereskedelmi árrés emelkedése részben a nagykereskedelmi bevétel mérséklődésével párhuzamosan történik. Ennek mértéke vélhetően korlátozottabb lehet a jegybank szerint, mivel a nagykereskedő bevételének csak egy kisebb része profit, a többi a cigaretta előállításával és terjesztésével kapcsolatos költség lehet.
Megjegyzik, hogy az intézkedés egyszerinek tekinthető, ami a fogyasztói kosár egy szűkebb körében jelentkező, átmeneti inflációemelkedést okozhat. Mivel természetét tekintve leginkább egy jövedékiadó-emeléshez hasonlítható, így az ebből adódó közvetlen inflációs hatások kezelése nem kíván monetáris politikai reakciót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.