A többség elégedett a bankjával
A magyarok közel 90 százaléka elégedett a bankjával és megbízik benne – derült ki a felmérésből. Többek között ennek is köszönhető, hogy a lakosság kétharmada azóta tart ki főbankja mellett, amióta annál először vett igénybe szolgáltatást, és nincs is más pénzintézettel kapcsolata.
A banki kapcsolatok átlagos hossza 7 év. Ugyanakkor azok, akik elégedetlenek jelenlegi bankjuk szolgáltatásaival, nagyrészt szintén nem keresnek más pénzintézetet, mert nem akarnak a bankváltással bajlódni, például mert úgy gondolják, hogy ez túl sok időt vesz igénybe.
A banki díjszabásokat kevesen hasonlítják össze
A válaszadók 85százaléka időről időre ellenőrzi banki költségeit: elsősorban a havi számlavezetési díjra és az ATM használatának díjára figyelnek. Arra viszont már csak a lakosság egynegyede fordít figyelmet, hogy ezeket más pénzintézetek ajánlataival is összehasonlítsa, amit főként az érdeklődés hiánya (45 százalék) és az a vélekedés magyaráz, hogy a bankok ajánlatai nem térnek el jelentősen egymástól (33 százalék), de sokan mondják azt is, hogy erre nincs elég idejük (23 százalék), vagy nem igazodnak el az ajánlatok között (16 százalék). A más bankokkal való összehasonlítás sem eredményez azonban nagyobb mobilitást: azok, akik más pénzintézetek ajánlatait is meg szokták nézni, mindössze 10százalékkal nagyobb arányban tartják elképzelhetőnek, hogy bankot váltanak a következő egy évben.
A tranzakciós illeték hatását egyelőre kevesen érzékelték
A tranzakciós illeték bevezetése óta a magyarok több mint fele nem érzékelt költségnövekedést, és nem is vizsgálta felül bankja díjszabásait. Azok, akik észlelték a banki díjak emelkedését az év eleje óta, a leggyakrabban úgy reagáltak a díjemelésre, hogy csökkentették azoknak a tranzakcióknak a számát, amelyek költsége emelkedett (30 százalék), 25 százalékuk szerint viszont olyan alacsony mértékű a változás, amely nem indokolja a bankolási szokásai megváltoztatását. Az elmúlt fél évben a bankon belüli számlaváltások aránya is elenyésző volt (az összes válaszadó 6 százalékát érintette), és a díjnövekedést érzékelők is ugyanilyen arányban kerestek bankon belül kedvezőbb költségű számlacsomagot. Az összes válaszadó közel 60százaléka számára a költségnövekedés önmagában nem indok a bankváltásra, azonban havi 500 forintos díjemelkedés esetén már 30százalék venné fontolóra, hogy új szolgáltatót válasszon.
A növekvő árérzékenység sem vezetett még tettekhez
A piacon elérhető szolgáltatások díjaival kapcsolatos csekély érdeklődés azért is meglepő, mert a főbank kiválasztásakor egyre nagyobb szerepet kapnak a kedvező fenntartási díjak. A tavaly őszi mérés óta 9 százalékponttal nőtt azok aránya, akik fontos döntési szempontnak tartják a banki költségeket (63százalék). Ez maga mögé utasít minden egyéb választást befolyásoló tényezőt, köztük a bank hírnevét (59 százalék), kiterjedt ATM- (52 százalék) és fiókhálózatát (46 százalék) és jól működő internetbankját (40 százalék) is.
A váltáshoz a bankoknak kell aktivizálódniuk
Bár a lakosság 90százaléka nem tervezi főbankjának leváltását a következő egy évben, de ha megkeresnék egy kedvező ajánlattal, a válaszadók fele már elgondolkodna, hogy kipróbáljon egy új bankot. A megkérdezettek főként kedvező folyószámlacsomag-ajánlatok (51 százalék) és számlanyitási akciók (41 százalék) esetén fontolnák meg, hogy egy másik pénzintézetre váltsanak, míg a megtakarítási és hitelajánlatok kevésbé tudják megmozdítani az ügyfeleket.
Bankon belül is érdemes az optimális számlacsomagot keresni
„Kutatásunk rámutatott, hogy az árérzékenység növekedése ellenére a lakosság döntő többsége továbbra sem keres aktívan megoldást a banki költségek optimalizálására. Pedig akár bankon belül is érdemes megvizsgálni, hogy valóban a pénzügyi szokásainknak megfelelő, kedvező számlacsomagot használunk-e. Ez most, a tranzakciós adó újabb emelése nyomán lehet különösen aktuális azoknál, akik eddig nem vizsgálták felül banki költségeiket, hiszen könnyen elképzelhető, hogy akár bankon belül, akár a piacon találnak a jelenleginél jobb ajánlatot. A Budapest Bank a banki mobilitást online számlaválasztó és számlanyitó szolgáltatásával is elősegíti, de a bankváltással kapcsolatos adminisztrációban is igyekszünk a lehető legtöbb terhet levenni az ügyfelek válláról” – mondta el Ákos Tamás, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője.
Banki Mobilitási Index
A bankváltási hajlandóságot kifejező Banki Mobilitás Index értéke a 2012. októberi 30,2 pontról idén júniusra 32,2 pontra nőtt, ami nem szignifikáns növekedés. Az index 100 fokú skálán méri az elsődleges bankhoz való hűséget: minél magasabb az index értéke, annál erősebb a bankváltási szándék a magyar ügyfelek körében. Az index három fő összetevőből számítódik: az ügyfelek banki kapcsolatának erőssége, a bankváltási szándék és a váltást elősegítő attitűdök. Az index idei értéke azt jelzi, hogy a magyarok alapvetően elégedettek bankjukkal, ugyanakkor egyes csoportok készek új bankot, új szolgáltatásokat kipróbálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.