A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt-nek ma kell megneveznie a nyerteseket. Többnyire aprófalvakról van szó, de azért 22 olyan település is szerepel a listán, ahol a lélekszám alapján két jogosultságot is kiosztanak. Az első körben ezek senkinek nem kellettek, utána viszont 10 százalékosra emelkedett az árrés, ami rögtön vonzóbbá tette az üzletet.
Az elbírálás szempontja és a pontozási értékek nem változtak. Hatvan pontot ér például az üzleti terv, 12 pontot a napi 12 órás nyitva tartás és 25 pontot, ha a koncessziós szerződés aláírása után hatvan napon beül megnyitja a dohányboltot.
Főleg azok izgulhatnak, akik eddig csak kijelölt trafikosként árusítottak cigarettát, és most a 20 évre szóló koncessziót is megpályázták. Ők ugyanis eddig is sokat költöttek arra, hogy megfeleljenek az előírásokra. Jelenleg 896 ilyen kijelölt cég (főleg Coop vagy ÁFÉSZ) vagy egyéni vállalkozás működik, többségük az 1417 település egyikén. Persze bőven marad a mai eredményhirdetés után is olyan trafikos, aki csak pályázat nélküli kijelöléssel árusít (Budapesten 21, Pécsett és Sopronban pedig 3-3 darab), nekik ehhez vámhatósági engedély sem szükséges.
Az NDN-nél persze ezzel nem áll meg az élet, hiszen hétfőn újabb 180 településre meghirdetett pályázat beadási határideje jár le. Ezek között már igazi „zsíros falatok” is lesznek, minden bizonnyal nagy az érdeklődés például a nyolc miskolci vagy a két érdi dohánybolt iránt. A cég közben egyre több trafikok számára kidolgozott elektronikus készletnyilvántartó és adattovábbító rendszert minősít megfelelőnek. A honlapjukon vezetett lista szerint már kilenc gyártó terméke alkalmas arra, hogy napra pontos nyilvántartást vezessen.
Az Országos Választási Bizottság közben tegnap újabb trafikos népszavazási kezdeményezést utasított el, amely arra vonatkozott volna, hogy se oktatási, se egészségügyi intézmény bejárati ajtajától légvonalban számított 650 méteres körzeten belül ne lehessen dohánybolt. Az egyértelműség hiányára, a tulajdonjog védelmére és a vállalkozás szabadságára hivatkozva vérzett el a javaslat. Jelenleg semmilyen szabály nincs arról, hogy hol nyílhat trafik, ellenben lapértesülések szerint elképzelhető, hogy a nagyobb áruházak, főleg a Tesco tiltott területekké válnak. „Ennek indoka, miszerint a bevásárlóközpontokban túl sok gyerek látja a boltokat, nem életszerű, hiszen a főutakon lévő trafikokkal is ugyanez a helyzet” – mondta lapunknak Vámos György, az OKSZ főtitkára. A háttérben inkább egy olyan lobbiérdek állhat, amely szeretné kicsalogatni a trafikokat az áruházakból. Az ugyanis jelentős versenyelőnyt jelent egy kereskedőnek, ha a szomszéd üzletbe egy dohánybolt költözik. Tudni kell, hogy a Tesco területén működő trafik bevételéből a multi nem lát egy fillért sem, mert a boltos csak bérleti díjat fizet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.