Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere elmondta: Az együttműködés megnyilvánulásának két fő területe a vámszervek és adóztatási szervek közösen, illetve egyidejűleg, összehangoltan megvalósított ellenőrzései, valamint azok az információcserék, melyek az ellenőrzést megelőző kiválasztási folyamatot, valamint magát az ellenőrzési eljárást teszik eredményesebbé. Emellett a vámhatóság bizonyos adóellenőrzéseket önállóan is végezhet, köztük a szállítás alatt lévő áruk eredetének ellenőrzését, mely során olyan információk gyűjthetőek be, melyek jelentősen segítik az adóellenőrzések eredményeit.
Önálló ellenőrzések
A vámhatóság 2011. január 1. és 2012. december 31. között kizárólag a NAV vezetőjének rendelkezése szerint volt jogosult az állami adóhatóság hatáskörébe tartozó adóval és költségvetési támogatással kapcsolatos adókötelezettségek ellenőrzésére, 2013. január 1-jét követően azonban az állami adóhatóság hatáskörébe tartozó adóval és költségvetési támogatással kapcsolatos adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzések közül az alábbiakat már önállóan is folytathatja:
– Adatgyűjtésre irányuló ellenőrzések, úgymint a próbavásárlással történő nyugta- és számlaadási kötelezettség ellenőrzése; a leltározással az árukészletek, alapanyagok, félkész termékek eredetének, nyilvántartásának vizsgálata; a vállalkozási tevékenységben részt vevők alkalmazása jogszerűségének, társadalombiztosítási jogszabályokban a bejelentésükre vonatkozó kötelezettség teljesítésének vizsgálata; egyéb adatgyűjtésre irányuló ellenőrzés.
– Egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzés.
A pénzügyőrök az önállóan végzett adatgyűjtésre irányuló helyszíni ellenőrzéseket jellemzően közutakon, vendéglátó-ipari egységekben, kiskereskedelmi üzletekben, piacokon, fürdőkben, közterületeken, szolgáltatóegységekben és szórakozóhelyeken folytatják le. Ezek során a vámhatóság árueredeti, illetve foglalkoztatotti ellenőrzéseket is végez.
Egyidejű (együttes) ellenőrzések
Az adóhatóság és a vámhatóság az alábbiakban felsorolt ellenőrzéseit térben és időben összehangolva, intenzív információcserével végzi, és a tényállás tisztázását, valamint a megállapításokat egymásra tekintettel teszi meg. Az egyidejű ellenőrzést az adó- és vámhatóság külön-külön kiállított megbízólevelekkel folytatja le, azonban egymás ellenőrzésére való tekintettel összeállított vizsgálati programok alapján.
A megállapításaikat egymás vizsgálataira tekintettel teszik meg. Az operatív ellenőrzések kiemelt területe az egyidejű ellenőrzések szempontjából a piacok, közterületek ellenőrzése, különösen a húsvéti, a karácsonyi és a nyári idegenforgalmi főszezonban.
Közös ellenőrzések
Az adóhatóság az általa végzett ellenőrzésekbe az állami adó- és vámhatóság vezetőjének rendelkezése szerint bevonhatja a vámhatóságot. A vámhatóság bevonására bevallások utólagos ellenőrzése, továbbá egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzés, valamint az adatok gyűjtését célzó ellenőrzés esetén van mód.
A közös ellenőrzést az adóhatóság által megbízólevéllel, vagy általános megbízólevél birtokában azonosító adatlap és az adóhatóság által összeállított vizsgálati program alapján kell lefolytatni, melyeken feltüntetik a vámhatóság vizsgálatban részt vevő pénzügyőreit is. A jegyzőkönyv összeállítása az ellenőrzésben részt vevő pénzügyőrök közreműködésével történik, továbbá a pénzügyőrök az adózók jegyzőkönyvre tett észrevételeivel kapcsolatban is kifejtik álláspontjukat.
Az együttműködés legsikeresebb területei
A vámhatóságtól érkező információk jól hasznosíthatóak az ellenőrzések során. Az információ-, és adatátadások számos területet érintenek, ezek közül három különösen sikeresnek mondható: a regisztrációs adó, illetve a fémkereskedelmi rendszer adatait felhasználva több revíziót zártak az adóigazgatóságok eredményesen, a közösségi ügyletekhez kapcsolódó szállítások kontrollálásában pedig az Árumozgás Ellenőrzés Nyilvántartó rendszer (ÁMEN) nyújt nélkülözhetetlen segítséget.
Az adóellenőrzésre történő kiválasztást segítik a regisztrációsadó-eljárásokkal kapcsolatos, vámhatóság által továbbított adatok. A regisztrációsadó-kivetésekkel kapcsolatos adatok fogadásának célja az áfafizetésre kötelezett személyének megállapítása. A személygépkocsi beszerzéséhez kapcsolódóan regisztrációs adót fizetett adózók átvilágítása során több esetben kiderült, hogy egyes társaságok a személygépkocsi-beszerzések után általános forgalmi adó kötelezettségüknek nem tettek eleget.
Árumozgás Ellenőrzés Nyilvántartó Rendszer (ÁMEN)
A gabona-, hús- és egyéb árumozgások ellenőrzésére indított országos akciók során gyűjtött adatokat (feladó, címzett, fuvarozó adatai, szállítmány adatai, berakodás, kirakodás helyére vonatkozó adatok) a vámhatóság munkatársai az Árumozgás Ellenőrzés Nyilvántartó Rendszerbe (ÁMEN) rögzítik. A rögzített adatok mellé csatolni tudják a szkennelt bizonylatképeket (fuvarlevél, számla, CMR). Az adóhatósági munkatársak pedig közvetlenül lekérhetik, szűrhetik a feldolgozott adatokat, megtekinthetik, illetve kinyomtathatják a bizonylatképeket. Így gyakorlatilag a rögzítést követően azonnal és országos szinten elérhetővé válik az információ az adóigazgatóságokon.
Az ÁMEN rendszer hasznos segítséget nyújt a közösségi ügyletekhez kapcsolódó szállítások kontrollálásában. A rendszer adatai alapján jól nyomon követhető például az Európai Unió tagállamaiba történő termékek kiszállítása, és az onnan történő visszaszállítása, amely alapján beazonosíthatók a tipikus körhintacsalás ismérvei és szereplői. Az integráció következtében a NAV-nak számos olyan eszköz áll rendelkezésre, mely a fokozódó ellenőrzési aktivitás mellett a megállapítások hatékonyságát is növeli. Különösen ajánlott tehát a vállalatok számára a körültekintő eljárás, és az egyes ellenőrzések során szakértő támogatásának igénybevétele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.