BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt az EKB bírálata az MNB és a PSZÁF összevonása miatt

Az Európai Központi Bank kritikával illette a Magyar Nemzeti Bank és a PSZÁF összevonásának módját, valamint a törvényalkotást is. Az EKB kifogásolja, hogy a nekik megküldött törvényjavaslattól eltérőt nyújtottak be az Országgyűlésnek. Mario Draghi, a központi bank elnöke által aláírt véleményben az olvasható, hogy "a magyar jogalkotó nem vehette figyelembe az EKB álláspontját a törvényjavaslat elfogadását megelőzően". Az alábbiakban az EKB véleményéből idézünk.

"A törvényjavaslatról és a kormányrendelet-tervezetről szóló jelen konzultáció tekintetében a magyar hatóságok nem feleltek meg az EKB-val való konzultációs kötelezettségüknek."

"A jelen konzultáció közben az MNB-ről szóló új törvény anélkül került elfogadásra, hogy az figyelembe vette volna az EKB-nak az MNB függetlenségét érintő valamennyi észrevételét, erre tekintettel továbbra is aggályos maradt a Szerződés 130. cikkében foglalt központi banki függetlenség alapelvének történő megfelelés."

"PSZÁF-ról szóló törvény jelenleg felhatalmazza a PSZÁF elnökét a hatáskörébe eső szabályozási tárgykörök vonatkozásában másodlagos jogszabályok elfogadására. A felügyeleti feladatoknak a PSZÁF-ről az MNB-re való átruházását követően az MNB ezeket a jogalkotási hatásköröket általános jogutódként örökölni fogja. Ennek alapján a törvényjavaslat 183. cikke hatályon kívül helyez 47 - a PSZÁF elnöke által elfogadott – rendeletet, ideértve a felügyeleti díj megfizetésének, kiszámításának módjáról és feltételeiről szóló rendeletet13. Az EKB a CON/2013/56 véleményben azt feltételezte, hogy a felügyeleti feladatok finanszírozásáról rendelkező rendelet a felügyeleti hatáskörök átadása után is alkalmazandó marad. E folytatólagos hatály hiányában – és egyben figyelemmel az ütemezéssel kapcsolatos fenti észrevételekre – az MNB (legalábbis átmenetileg, a vonatkozó új finanszírozási szabályok elfogadásáig) nem lesz képes díjat szedni a felügyelt jogalanyoktól ahhoz, hogy fedezze felügyeleti tevékenységeinek költségeit. Ez alatt az MNB-nek meglévő forrásaiból kell majd finanszíroznia felügyeleti tevékenységeit. Ez súlyos aggályokat vet fel az MNB pénzügyi függetlenségét illetően."

"Az összes jogszabálynak a felügyeleti feladatok PSZÁF-ről az MNB-re való átszállása napján történő hatályon kívül helyezéséből eredő joghézag – a felügyelt jogalanyok számára jogbizonytalanság előidézésén túlmenően – befolyásolná az MNB független felügyeleti döntések meghozatalára vonatkozó képességét is."

"Az EKB megítélése szerint a jogbiztonsággal kapcsolatos okból a PSZÁF elnöke által elfogadott jogszabályoknak – kivéve, ha nem szervezeti, hanem operatív okból válnak alkalmazhatatlanná – továbbra is hatályban kellene maradniuk mindaddig, amíg az MNB készen nem áll a szóban forgó tárgyköröket szabályozó új rendeletek elfogadására. A fent kifejtett aggályok orvosolhatóak lehetnek egy általános rendelkezésnek a törvényjavaslatba történő beiktatásával."

"Továbbmenve, a törvényjavaslat 20. cikke értelmében az MNB kizárólag a Nemzetgazdasági Miniszter erre vonatkozó jóváhagyását követően vonhatja vissza egy hitelintézet tevékenységi engedélyét. Ez nincs összhangban a felügyeleti függetlenség alapelvével, amelyre szintén megfelelő figyelmet kell fordítani a PSZÁF feladatai és hatáskörei ellátásának az MNB-re történő ruházását tükröző egyes jogszabályoknak a törvényjavaslatban foglalt módosításai megfogalmazása során."

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.