BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt az EKB bírálata az MNB és a PSZÁF összevonása miatt

Az Európai Központi Bank kritikával illette a Magyar Nemzeti Bank és a PSZÁF összevonásának módját, valamint a törvényalkotást is. Az EKB kifogásolja, hogy a nekik megküldött törvényjavaslattól eltérőt nyújtottak be az Országgyűlésnek. Mario Draghi, a központi bank elnöke által aláírt véleményben az olvasható, hogy "a magyar jogalkotó nem vehette figyelembe az EKB álláspontját a törvényjavaslat elfogadását megelőzően". Az alábbiakban az EKB véleményéből idézünk.

"A törvényjavaslatról és a kormányrendelet-tervezetről szóló jelen konzultáció tekintetében a magyar hatóságok nem feleltek meg az EKB-val való konzultációs kötelezettségüknek."

"A jelen konzultáció közben az MNB-ről szóló új törvény anélkül került elfogadásra, hogy az figyelembe vette volna az EKB-nak az MNB függetlenségét érintő valamennyi észrevételét, erre tekintettel továbbra is aggályos maradt a Szerződés 130. cikkében foglalt központi banki függetlenség alapelvének történő megfelelés."

"PSZÁF-ról szóló törvény jelenleg felhatalmazza a PSZÁF elnökét a hatáskörébe eső szabályozási tárgykörök vonatkozásában másodlagos jogszabályok elfogadására. A felügyeleti feladatoknak a PSZÁF-ről az MNB-re való átruházását követően az MNB ezeket a jogalkotási hatásköröket általános jogutódként örökölni fogja. Ennek alapján a törvényjavaslat 183. cikke hatályon kívül helyez 47 - a PSZÁF elnöke által elfogadott – rendeletet, ideértve a felügyeleti díj megfizetésének, kiszámításának módjáról és feltételeiről szóló rendeletet13. Az EKB a CON/2013/56 véleményben azt feltételezte, hogy a felügyeleti feladatok finanszírozásáról rendelkező rendelet a felügyeleti hatáskörök átadása után is alkalmazandó marad. E folytatólagos hatály hiányában – és egyben figyelemmel az ütemezéssel kapcsolatos fenti észrevételekre – az MNB (legalábbis átmenetileg, a vonatkozó új finanszírozási szabályok elfogadásáig) nem lesz képes díjat szedni a felügyelt jogalanyoktól ahhoz, hogy fedezze felügyeleti tevékenységeinek költségeit. Ez alatt az MNB-nek meglévő forrásaiból kell majd finanszíroznia felügyeleti tevékenységeit. Ez súlyos aggályokat vet fel az MNB pénzügyi függetlenségét illetően."

"Az összes jogszabálynak a felügyeleti feladatok PSZÁF-ről az MNB-re való átszállása napján történő hatályon kívül helyezéséből eredő joghézag – a felügyelt jogalanyok számára jogbizonytalanság előidézésén túlmenően – befolyásolná az MNB független felügyeleti döntések meghozatalára vonatkozó képességét is."

"Az EKB megítélése szerint a jogbiztonsággal kapcsolatos okból a PSZÁF elnöke által elfogadott jogszabályoknak – kivéve, ha nem szervezeti, hanem operatív okból válnak alkalmazhatatlanná – továbbra is hatályban kellene maradniuk mindaddig, amíg az MNB készen nem áll a szóban forgó tárgyköröket szabályozó új rendeletek elfogadására. A fent kifejtett aggályok orvosolhatóak lehetnek egy általános rendelkezésnek a törvényjavaslatba történő beiktatásával."

"Továbbmenve, a törvényjavaslat 20. cikke értelmében az MNB kizárólag a Nemzetgazdasági Miniszter erre vonatkozó jóváhagyását követően vonhatja vissza egy hitelintézet tevékenységi engedélyét. Ez nincs összhangban a felügyeleti függetlenség alapelvével, amelyre szintén megfelelő figyelmet kell fordítani a PSZÁF feladatai és hatáskörei ellátásának az MNB-re történő ruházását tükröző egyes jogszabályoknak a törvényjavaslatban foglalt módosításai megfogalmazása során."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.