A cégeknek úgy kell kialakítaniuk stratégiájukat, hogy gyorsan és hatékonyan tudjanak alkalmazkodni a változásokhoz, valamint rendszeresen ellenőrizzék ügyleteik áfakezelését annak érdekében, hogy megelőzzék az adóhatósági vizsgálatokból adódó bírságokat.
Előrejelzéseink szerint ugyanis a közvetett adók további térnyerése várható globálisan és Európában egyaránt. A válság arra készteti a kormányokat, hogy fenntartható módon hozzák egyensúlyba a gazdaságot és egyúttal a növekedést is serkentsék. Ez pedig azt vetíti előre, hogy az államok egyrészt a közvetlen adókról a közvetett adókra helyezik majd a hangsúlyt, másrészt igyekeznek növelni az adóbeszedés hatékonyságát és gyakoriságát.
Egyrészt az áfa jelentőségének növekedése, másrészt a modern technológia adta lehetőségek következtében minden korábbinál átfogóbb és szigorúbb ellenőrzésekre kell készülniük a cégeknek világszerte. Nemcsak az egy adott országon belüli ellenőrzések hatékonysága növekszik, de a különböző államok adóhatóságai közötti információcsere is egyre automatikusabbá válik.
A nemzetközi trendekbe Magyarország is illeszkedik. A nagyadózói körben az adóhatósági megállapítások döntő többsége az áfához kapcsolódik hazánkban. Növekszik az adójogi viták száma is Magyarországon, ezek közül pedig egyre több ügy jut el az Európai Bíróságra is.
A nemzetközi folyamatokhoz hasonlóan a magyar adóhatóság is egyre többször alkalmaz olyan szoftvert, amellyel a korábbiakhoz képest sokkal rövidebb idő alatt, tételes ellenőrzést tud végrehajtani, nagyobb találati aránnyal. Éppen ezért a cégeknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott viszonyokhoz, egyebek mellett például az adóhatósági szoftverekhez hasonló módszerekkel kell ellenőrizni saját rendszereiket.
Az EY jelentése rámutat arra, hogy 2014-ben és 2015-ben mintegy tíz uniós tagállamban módosul az áfa mértéke és köre. Az általános forgalmi adó közösségi szinten idén már átlagosan 21,4 százalékra emelkedett, amely jelentős növekedést jelent a válság előtti 19,4 százalékhoz képest.
Ezzel párhuzamosan Európában és világszinten is egyre gyakoribbá vált az áfaszabályok változása. A vizsgált országok felében évente legalább egyszer, az államok 20 százalékában azonban akár 2-3 alkalommal is módosul a szabályozás az EY nemzetközi tanulmánya szerint, amelyben 96 országot vizsgáltak meg.
Lépéseket kell tenni
Az EY szerint tizenkét fontos lépést kell megtenniük a cégeknek annak érdekében, hogy hatékonyan tudjanak alkalmazkodni a jelentős változásokhoz. Ezek közé tartozik a közvetett adók menedzsmentjének beépítése a vállalati stratégiába; az üzleti folyamatok feltérképezése és azok áfa-kezelésének elemzése; korszerű elektronikus rendszerek alkalmazása; valamint a változások tudatos nyomon követése helyi és nemzetközi szinten.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.