A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) által vezetett „feketelista”, ismertebb, korábbi nevén BAR-lista az, amelyre felkerülni nagyon könnyű, véglegesen lekerülni azonban nagyon nehezen vagy csak évek elteltével lehet.
A KHR szolgáltatás a hazai bankok, hitelintézetek által működtetett hitelinformációs rendszer. A KHR segítségével a bankok megosztják egymás között ügyfeleik hiteladatait, mellyel az a céljuk, hogy információval lássák el egymást a hitelbírálat során, hogy megkönnyítsék a jó hitelmúlttal rendelkező adósok számára a hitelhez jutást, és csökkentsék a hitelezéssel járó kockázatokat.
A köztudatban ez él a KHR listáról. Azt viszont kevesen tudják, hogy nem csupán hiteltartozás miatt kerülhetnek fel a bankok feketelistájára, hanem akár adótartozás miatt is. A bankok ugyanis kötelesek adatot szolgáltatni azon ügyfeleikről, akiknek fizetési számlájával szemben – fedezethiány miatt – 30 napot meghaladó időszak alatt megszakítás nélkül egymillió forintnál nagyobb összegű sorba állított követelést tartanak nyilván.
A számlát vezető bank a NAV hatósági átutalási megbízását köteles teljesíteni. A bank a tartozást a megbízáson megjelölt valamennyi pénzforgalmi bankszámlára köteles rávezetni. A NAV az inkasszó kibocsátásakor megoszthatja a tartozás összegét több bankszámla között vagy valamennyi bankszámlára rávezettetheti az egész tartozást. Ha a számlán a teljesítéshez szükséges fedezet nem áll rendelkezésre, a bank a fedezet biztosításáig – legfeljebb azonban 35 napig – függőben tartja az inkasszót.
A vállalkozásnak lehetősége van a befizetési határidő lejárta előtt, de legkésőbb a fizetési határidő napján részletfizetési vagy halasztási kérelmet benyújtani a NAV-hoz, melynek elbírálásáig nem érvényesíthető a végrehajtás. Ezzel kis időt nyerhet a vállalkozás, elkerülheti az inkasszót, és az azt követő további hátrányos jogkövetkezményeket abban az esetben, ha a vállalkozásnál csak átmenetileg áll fenn fizetési nehézség.
Ha a nyilvántartott társaság a KHR-ben róla tárolt információt vitatja, úgy a vonatkozó jogszabály értelmében kifogást emelhet a róla tárolt adatok tartalma, illetve a tárolt adatok KHR-be történő átadása és kezelése ellen. Sokan kérik, de nincs lehetőség arra, hogy méltányosságból töröljék az adatokat a rendszerből.
Komoly hátrányt okozhat az is, ha a kellő körültekintés elmaradása miatt az adószám felfüggesztésének időszaka alatt igényel vissza a vállalkozás áfát.
A NAV e tény közlésére, egy a XXI. században igencsak idejét múlt kapcsolattartási formát, a hirdetményi úton történő közlést alkalmazza. Nehezíti az adózó dolgát az is, hogy a bevallásokat az adóhatóság befogadja minden gond nélkül az adószám felfüggesztésének időszakában, így az adózó, a bevallások benyújtása alkalmával sem észlelheti, hogy nincs élő adószáma.
Az adóhiány mellett adóbírsággal és késedelmi pótlékkal is sújtja a NAV a figyelmetlen adózót. Az adóhiány, azaz a jogosulatlanul visszaigényelt összeg a későbbiekben korrigálható, de az adóbírság és késedelmi pótlék megfizetése nem kerülhető el.
Jó, ha van egy védőhálónk
A lehető legkörültekintőbbnek a megfelelő munkatársak kiválasztásánál kell lennünk. Egy jó szakember, legyen az egy sokat látott könyvelő, adótanácsadó vagy ügyvéd, aki könnyedén eligazodik a jogszabályok rohamosan változó környezetében, nagyban megkönnyítheti mindennapjainkat és vállalkozásunk működését. Olykor azonban érdemes bátran kikérni a NAV-os munkatársak véleményét is, mert vannak közöttük olyanok, akik járható utat mutatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.