A béren kívüli juttatásokat 16 százalékos személyi jövedelemadó, illetve 14 százalékos egészségügyi hozzájárulás, míg az egyes meghatározott juttatásokat 16 százalék szja és 27 százalék egészségügyi hozzájárulás terheli. A kifizetőt terhelő adó alapja mindkét esetben a juttatás értékének 1,19-szerese. Az adómentes juttatások legnépszerűbb fajtái a lakáscélú munkáltatói támogatások, amelyek vagy közvetlenül a lakásvásárlást segítik, vagy – meghatározott feltételek teljesülése mellett – a már fennálló hitel törlesztéséhez nyújthatnak támogatást és e körbe sorolandók bizonyos utalványok is. A sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sporteseményre szóló belépőjegyek, bérletek megvásárlását lehetővé tevő utalványok adómentesen biztosíthatók a magánszemélyeknek, méghozzá összeghatártól függetlenül.
Mivel a bruttó bér emelése költségvonzatához képest egy adómentes juttatásforma révén a munkavállalók majdnem kétszer nagyobb „elkölthető” jövedelemre tehetnek szert, így ezen lehetőség iránt évről-évre egyre nagyobb érdeklődés mutatkozott, s a munkavállalói motiválás egyik fontos költséghatékony eszköze lett az adómentes utalványok köre is.
Elsősorban a jövőre nézve óvatosságra int azonban, hogy az év elején törvénymódosítás, a nyár folyamán pedig egy NAV tájékoztató jelent meg az adómentes utalványok témájában. Az év elejei szabálymódosítás a visszaváltható, pénzzé tehető utalványok körét kizárta mind az adómentes, mind a kedvezményes adózási körből. Mindennek tisztázására az Nemzetgazdasági Minisztérium és a NAV szerint az utóbbi időben felbukkant, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvébe ütköző gyakorlat miatt volt szükség. A nyáron megjelent tájékoztatóban pedig azt emelték ki, hogy nem csupán a visszaváltható, hanem a más utalványra becserélhető utalványok sem juttathatóak adómentesen.
A jogszabály szerint adó- és járulékköteles bérjövedelemnek minősül az utalvány juttatás, amennyiben a rendelkezésre álló dokumentumok, információk alapján arra lehet következtetni, hogy az utalvány-kibocsátón, vagy vele szoros kapcsolatban álló más szervezeten keresztül lehetőség van az adott utalvány készpénzre váltására. Az sem szabályos, ha az utalványt kibocsátó olyan feltételekkel értékesíti a munkaadóknak az utalványt, hogy azt a munkavállalók közvetlenül készpénzre, vagy adóköteles utalványra válthatják be. Így problémás, ha egy bérlet, vagy sportbelépő vásárlására felhasználható utalványt a munkavállaló az utalvány kibocsátójánál például élelmiszervásárlásra való utalványra cserélheti be, hiszen ekkor a munkáltató nem rója le a munkavállaló által ténylegesen megszerzett utalványra irányadó közterheket. Ezt az adókockázat elkerülése érdekében, mindenképpen figyelembe kell venniük a béren kívüli juttatásban gondolkodó cégeknek.
Figyel a NAV
Bölcs dolog a béren kívüli juttatási forma bevezetése előtt – de az önellenőrzés lehetőségét kihasználva akár utólag is – tüzetesen áttanulmányozni az utalványra vonatkozó szerződési feltételeket, az utalvány kibocsátójának hirdetéseit, illetve minden, az adott utalvány gyakorlati használatával kapcsolatos információt. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy adómentes utalványok kapcsán számítani lehet arra, hogy a NAV ellenőrzései során ezen juttatásokra kiemelt figyelmet fordít majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.