Vagy folytatódnak a nagyívű fejlesztések vagy tényleg egyszámjegyű lesz a személyi jövedelemadó – a jelek szerint ezt a feladványt adta fel a Nemzetgazdasági Minisztérium a kétharmados parlamenti többségnek. A szaktárca a jövő évi költségvetés tervezetéhez most beterjesztett középtávú kitekintésben nem számolt sem a nagy beruházások folytatódásával, sem pedig a már beígért egyszámjegyű szja-val. Ám kimutatott egy, 2018-ra már 600 milliárdosra duzzadó „adósságcsökentési és fejlesztési alapot” - tulajdonképpen azt az összeget, amit a politika szabadon fordíthat arra, amire akar.
Beruházási oldalon a számok csak a paksi bővítéssel és a bűntetés-végrehajtási fejlesztésekkel - vagyis a börtönépítésekkel – számoltak csupán. Az szja-ban pedig annyi biztos, hogy a kétgyermekeseknek adott kedvezménnyel, amely a törvény szerint évről évre emelkedni fog amíg a jelenlegi összeg dupljára nem nő. A többi politikai döntés kérdése – és ebből nem is nagyon csinálnak titkot az indoklás beterjesztői. Igaz, ők nem feltétlenül a jövedelkemadó, hanem az élőmunkaterhek csökkentésével számolnak: vagyis a járulékok mérséklése sem teljesen kizárt a várható adócsökkentések között.
A kiadások és bevételek többi része azonban tulajdonképpen előre meghatározott – már amennyiben a kormány tényleg tartja magát ahhoz, hogy 2018-ra a GDP 1,5 százalékára szorítja le a hiányt, miközben fokozatosan szorítja vissza az állam bevételeit is a kiadásait. Mindez a számok szerint a tételes adók és a kiadások befagyasztásával jár, a bevételek csak azoknál az adóknál emelkednek, ahol ez automatikus. Ilyen az szja, az áfa és a jövedéki adó. Egyedül a társasági adónál lehet a terv szerint mésréklés: 2016-tól jöhet az egységes kulcs. A számszerűsített tervekből ugyanakkor az is kiderül, hogy sem a 27 százalékos áfa, sem pedig a 16 százalékos szja csökkentésével nem számolnak.
Pedig a erre bizonyos szempontból szükség is volna.
A kabinet ugyanis nem számol azzal, hogy a belső fogyasztás felpörög, ahogyan a gazdaság gyors és látványos bővülése is várathat magára középtávon. A közepesen gyorsan - évi 2-3 százalékkal - emelkedő GDP mellé egy 3 százalékra felkuszó infláció kerül, és a kormány ezzel kapcsolatban „szigorúbb monetráis kondiciókra” is számol, vagyis biztosra veszik, hogy szükség lesz kamatemelésre. A növekvő infláció mellé azonban nem társul a béremelkedések gyorsulása. A tervek szerint a bruttó bérek reálértéke csökken (ami jót tesz a termelékenységi mutatóknak), ám mindez az adók mérséklése nélkül a nettó jövedelmek elinflálódását is magával hozza majd.
A kiadási oldalon is maradhat a szigor – a családi kiadások (a magyarázatok szerint demográfiai okokból) mérséklődnek. Ami annyit jelent, hogy az ellátások összegszerű emelkedésére nem lehet számítani. Visszaszorulnak majd az önkormányzatok szociális kiadásai is – előtérbe kerül azonban a közmunka, amely a következő években növekvő szerepet kaphat.
Bővülhetnek viszont az otthonteremtési támogatások, bár a lakáskiadási soron ez nem látszik, az összeg ugyanis nem emelkedik. Ennek magyarázata, hogy a korábbi támogatások összege mérséklődik (részben a hitelek rendezése, részben az ezredfordulós óriási támogatási boom kifutása miatt), így jut majd pénz a tervezett új programok beindítására is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.