Erős gazdasági fellendülés mutatkozik Magyarországon, és az utóbbi negyedévek az előző évhez képest mérve a 3 százalékos mértéket jóval meghaladó magyar növekedési adata az Európai Unióban a legkedvezőbbek közé tartoznak. Ez a magas növekedés azonban részben az uniós források gyorsuló lehívásának köszönhető a 7 éves költségvetési időszak lezárásával párhuzamosan. Ezen túlmenően további rövid távú élénkítő intézkedések (köztük például az MNB Növekedési Hitelprogramja, a rezsicsökkentés és az egyre kiterjedtebb közmunkaprogram) is hozzájárultak a növekedési dinamikához – derült ki az Európai Bizottság Magyarországról szóló friss elemzéséből. A bizottság képviselői november végén hatodszorra és egyben utoljára tettek felügyeleti látogatást Magyarországon a 2008-as hitelcsomag kapcsán. Szerintük a gazdaságélénkítő intézkedések hatásának várható mérséklődését tükrözi a bizottság következő évekre vonatkozó 2014 őszi előrejelzése, amely szerint csökkenni fog a növekedés üteme.
A hazai hatóságokkal egyetértés mutatkozott abban, hogy Magyarország jó úton halad a 2014-re vonatkozó, a GDP 2,9 százalékának megfelelő hiánycél eléréséhez. Ugyanakkor az államadósság alakulása még nem mutat stabilan csökkenő tendenciát, és a bizottság 2014 őszi előrejelzése szerint az államadósság csökkenésének üteme felveti annak kockázatát, hogy az ország megsértheti a Stabilitási és Növekedési Paktum követelményeit.
Ami a távolabbi kilátásokat illeti, a bizottság szerint örvendetes, hogy a kormány 2015-re a korábban tervezettnél alacsonyabb hiánycélt tűzött ki, ugyanakkor hangsúlyozandó, hogy komoly aggályok merülnek fel a 2015-ös költségvetési tervezetben foglalt több bevételnövelő intézkedés megalapozottságával kapcsolatban. A költségvetési kiigazítás fenntarthatóságát elősegítené a hazai közpénzügyi rendszer további erősítése, elsősorban a törvényileg már rögzített középtávú költségvetési szabályozási keret határozott bevezetése révén.
A pénzügyi közvetítőrendszer normál működésének helyreállítása alapvető jelentőségű a növekedés fenntartható fellendítése érdekében: ehhez a bizottság szerint elengedhetetlen a bankok tőkefelhalmozási lehetőségeinek javítása, valamint erőteljesebb erőfeszítések szükségesek a portfólió tisztítás terén is. A pénzügyi ágazatra nehezedő, folyamatosan emelkedő adó- és szabályozási terhek fényében a javasolt szakpolitikai korrekcióknak ki kell terjedniük e terhek mérséklésére is, hogy azok összhangba kerüljenek az európai átlaggal.
A bizottság tisztviselői nyugtázták a devizaalapú jelzáloghitelek elszámolására vonatkozó és azok kivezetését rendező törvénycsomagot, és ebben az összefüggésben kiemelték a konzultációra épülő döntési folyamat és az arányos teherviselés fontosságát a folyamat további szakaszaiban, nem utolsósorban az erkölcsi kockázat enyhítése végett. E tekintetben az olyan intézkedéseket fokozatosan el lehetne törölni, melyek akadályozzák a tartósan nem teljesítő hitelek számának csökkentését – mint például az árverezésekre vonatkozó moratórium –, és ez összekapcsolódhatna a legnehezebb helyzetben levő hitelfelvevők számára nyújtott állami segítséggel. A bizottság munkatársai nyomatékosan kérték a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Banktól, vagyis a központi banktól, hogy a nemrégiben kezdeményezett eszközkezelő társaságát (rossz bank – a szerk.) teljes mértékben az uniós alapszerződésekkel összhangban alakítsa ki. Azt is kiemelték, hogy a legutóbbi pénzügyi válság tapasztalatai alapján a jelentős állami tulajdonrész a bankszektorban azzal a kockázattal jár, hogy az államháztartást a jövőben pénzügyi kötelezettségeknek teszi ki – írja a bizottság. A kormány nem titkolt szándéka, hogy az MKB Bank megvásárlása után tovább növelje a nemzeti tulajdont a bankrendszerben; erről Orbán Viktor miniszterelnök is beszélt a közelmúltban.
Általánosságban a látogatás során az uniós küldöttség kiemelte: a jelenlegi ciklikus fellendülésben rejlő lehetőséget ki kell aknázni strukturális reformok megvalósítására - összhangban a 2014-es ország specifikus ajánlásokkal - annak érdekében, hogy Magyarország továbbra is viszonylag alacsony növekedési potenciálja erősödjön. Ebben az összefüggésben a bizottsági tisztviselők egy stabil és a jelenleginél kiegyensúlyozottabb társaságiadó-rendszer megteremtésére hívták fel a figyelmet, és egyúttal sajnálkozásukat fejezték ki, hogy az ágazati különadók súlya még tovább nőtt a közelmúltban, egy sor új, célzott adónem elfogadása révén – emeli ki elemzésében a bizottság. Ezen felül sürgették, hogy a szakpolitikai intézkedések legyenek kiszámíthatóbbak és versenyképesség-orientáltabbak, különös tekintettel a szolgáltató ágazatban a piacra lépés akadályainak csökkentésére.
Miközben a külső eladósodottság gyorsan csökken, noha egy igen magas induló helyzetből, a magyar állampapírpiacot kiegyensúlyozott kereslet és viszonylag alacsony hozamok jellemzik, így az államadósság gördülékenyen finanszírozható volt. Az EU fizetésimérleg-hitelének második, november elején visszafizetett 2 milliárd eurós részletével Magyarország a rendelkezésére bocsátott összeg több mint 70 százalékát visszafizette, és ezzel a hitelprogramot követő felügyeleti rendszer automatikus jogi kötelezettsége megszűnt. A bizottság ebből következőleg a tagállamokkal folytatott konzultációt követően a következő hetek során dönt a felügyeleti rendszer esetleges lezárásáról. A felügyeleti eljárást követően is alapvető fontosságú marad azonban a szerkezeti reformok folytatása, illetve költségvetési és pénzügyi stabilitás elérése, amit a bizottság az Európai Szemeszter keretében fog majd nyomon követni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.