„Szakítani kell azzal a téves felfogással, amely szerint kívülről nem kell beleszólni az oktatásba. Igenis, bele kell szólni, meg kell fogalmazni a gazdasági igényeket.” Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke mondta ezt a Világgazdaságnak adott egyik 2014-es interjújában, és a kormány a közelmúltban el is fogadta a nem kis részben az MKIK javaslatai alapján kidolgozott szakképzési koncepciót.
Az iparkamara még a 2010-es választások előtt megállapodást kötött a Fidesszel, amelyben megfogalmazták a magyar gazdaságpolitika szerintük legfontosabb feladatait, egyebek mellett a szakképzés átalakítását. A 2011 decemberében elfogadott új köznevelési törvény alapján így 2013-tól 16 éves korra csökkentették a tankötelezettséget, illetve egységesen 3 évre az addig 4, illetve 5 éves szakiskolai képzést. Így a fiatalok a korábbi 18-19 helyett már 17 évesen szerezhetnek szakmunkás-bizonyítványt. 2012-ben a kormány és a kamara közötti megállapodást egy közös nyilatkozatban megerősítették, és ebben a kormány vállalta, hogy nemcsak a szak-, de a felnőttképzést és a felsőoktatást is a gazdasági igényeihez igazítja.
A szakképzési koncepció alapvetése, hogy Magyarországon hiány van a jól képzett szakmunkásokból, technikusokból és szakemberekből, a vállalkozások nehezen találnak jó, szakképzett munkaerőt. Ahogy Orbán Viktor egyik szokásos péntek reggeli rádióinterjújában mondta: a szakmunkásképzésnek a becsületét vissza kell adni, vagy, miként egy konferencián Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter fogalmazott: „Egy rossz diplománál, amellyel nem lehet elhelyezkedni, többet ér egy jó szakmunkás-bizonyítvány”.
A szakmunka becsületének helyreállítása, no meg a vállalkozások munkaerő-igényének biztosítása érdekében „teljes mélységében” átalakítják a szakképzést. Mivel a koncepciót nem hozták nyilvánosságra és azt hiába kértük az NGM-től, a részleteket illetően csak a Czomba Sándor munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár által elmondottakra hagyatkozhatunk. Ezek szerint a 2016-2017-es tanévtől kezdve történik meg az átállás, amikortól olyan szakgimnáziumok és szakközépiskolák jönnek létre, ahol lehetőség van érettségit szerezni és szakmát is tanulni. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi szakközépiskolai képzés szakgimnáziumban folytatódik, a jelenlegi szakiskola megnevezése pedig szakközépiskolára módosul, mert itt a 3 éves képzést követően, újabb két év tanulással lehetőség lesz érettségit is tenni. Az is cél, mondta Czomba Sándor, hogy az egyetemről kiesők visszakerülhessenek a szakképzés rendszerébe, és hogy senki se maradjon szakma nélkül.
Azzal az oktatás szakemberek is egyetértenek, hogy a szakképzésnek a közoktatás és a munkaerőpiac igényeit egyaránt ki kellene elégítenie, igaz, a véleményüket nem kérték ki az átalakításról. Szenes György, a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnöke szerint a jelenlegi problémák nem orvosolhatók a képzési idő rövidítésével, vagy az iskolák átnevezésével, az pedig teljességgel elfogadhatatlan, hogy a leendő szakmunkásoknak most már mindössze heti hat órában kell csak a kilenc közismereti tantárgyat tanulniuk. Szenes György azt mondja, a szülőket és a diákokat sem lenne szabad azzal áltatni, hogy ilyen előképzettséggel két további év rátanulással sikeres érettségit tehetnek, ha csak szét nem akarják verni a jelenlegi egységes érettségi rendszert. A szakember az iparkamarával szemben úgy gondolja: az iskolának nem munkahelyre kész szakembereket, hanem a világra nyitott, új ismereteket befogadni és folyamatosan megújulni képes embereket kell képezniük.
Diplomával könnyebb elhelyezkedni
A statisztikák nem támasztják alá, hogy a munkaerőpiacnak szorgos munkás kezekre lenne szüksége a legnagyobb arányban. A KSH szerint a foglalkoztatási ráta messze a főiskolát és egyetemet végzettek körében a legmagasabb, évek óta 71-75 százalékos, a szakközépiskolát végzettek körében átlagosan 63 százalékos, míg a szakiskolában, illetve szakmunkásképzőben tanultak körében fokozatosan csökkenő arányú: a 2006-os 68,7 százalékkal szemben tavalyelőtt már csak 60,9 százalék volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.