Ausztria
Az osztrák Pénzügyminisztérium tavaly nyáron vezette be a „gazdasági munkáltató” fogalmát és igyekezett elősegíteni gyakorlati alkalmazását. A magyarhoz hasonlóan az új osztrák rendelet szerint is előfordulhat, hogy az a külföldi, fogadó társaság minősül munkáltatónak, amelynél a munkavállaló dolgozik.
E szabály mind az Ausztriából másik országba távozó, mind pedig a munkavégzés céljából oda érkező munkavállalókra alkalmazandó. Az új megközelítés szerint – a korábbi gyakorlattal ellentétben – a munkavállalóknak már külhoni munkavégzésük első napjától adókötelezettsége lehet a fogadó országban, akkor is, ha ott tartózkodásuk a 183 napot nem haladja meg.
Ennek megfelelően az osztrák szabályozás az ilyen kiküldetéseket nézve adómentességre nyújt lehetőséget, amennyiben a fogadó országban adókötelezettség merül fel. Érdekesség azonban, hogy osztrák-német viszonylatban a korábbi szabály marad érvényben: így tehát, ha a munkavállaló tartózkodása nem lépi át a 183 napot, akkor az illetőség országa megtarthatja az adóztatás jogát.
A kérdés összetettsége, valamint a munkáltatókra rótt plusz adminisztrációs kötelezettségek miatt elismerés és kritika egyaránt éri az új rendeletet. Sok kérdés még mindig megválaszolatlan.
Albánia
A kis dél-európai államban az alkalmazandó személyi jövedelemadó mértéke a korábbi 10 százalékról 15 százalékra emelkedett. A változás a munkaviszonyból származó jövedelmeket nem érinti, ezeket már korábban is progresszív módon adóztatták.
Az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések – ideértve a munkáltatótól a munkavállaló javára befizetett összeget is – egy meghatározott mértékig adómentes jövedelemnek minősülnek. (Emlékeztetőül: e jövedelmeket 2010 előtt nálunk sem adóztatták.) Ugyancsak adómentessé vált a nyugdíjpénztári vagyonkezelésből származó haszon, beleértve a tőkejövedelmeket is. Ám e változással összhangban az adóalap az önkéntes pénztári befizetésekkel, a későbbiekben már nem csökkenthető.
Bulgária
Figyelemreméltóan ösztönzik, hogy az adózók mihamarabb benyújtsák bevallásukat. Ha az adózó, tárgyévi adóbevallását az adóévet követő év március 31-ig elektronikusan benyújtja és adóját április 30-ig megfizeti, akkor kötelezettségből 5 százalék kedvezmény illeti meg.
Fontos megjegyezni, hogy a felsővezetők körében manapság oly népszerű részvényjuttatási ösztönző programok jövedelmeire a bolgár jogszabályok nem alkalmaztak egyedi előírásokat.
Az adóhatóság nemrég közzétett tájékoztatója szerint a várakozási periódus lejártával a munkavállaló által megszerzett részvények szokásos piaci értékét munkaviszonyból származó jövedelemként kell bérszámfejtésbe bedolgozni. A szabályozás független attól, hogy a részvényjuttatáshoz kapcsolódó költségeket átterhelték-e a bolgár társaságra vagy munkáltatóra.
A minimálbér adómentességének eltörlésével egy időben gyermekek után érvényesíthető adóalap csökkentő kedvezményt vezettek be. Amennyiben a munkavállaló fogyatékos gyermeket nevel, a kedvezmény mértéke jelentősen növekszik.
A nyugdíjkorhatár nem változott, viszont a szolgálati idő növekszik: nők esetében 35, míg férfiaknál 38 év az irányadó.
További változás, hogy azokat a bolgár adórezidenseket, akik bankszámlán realizált kamatjövedelemmel rendelkeznek, 2015 januárjától 8 százalékos forrásadó terheli. Bulgáriában az „alacsony jövedelmű” munkavállalók végső terhei mérséklődnek: egészségbiztosítási befizetéseikkel 2015. január 1-től csökkenthetik adóalapjukat.
Csehország
Míg hazánkban a jövő évtől növekszik a kettő vagy több gyermek után igénybe vehető adókedvezmény összege, Csehországban már 2015-től emelték ezt a kedvezményt. Az ottani könnyítés a mindenkori minimálbér mértékéig a gyermekek óvodai költségei után is érvényesíthető.
A csehek szigorították az életbiztosítások kedvező adókezelésének szabályait, ugyanakkor a munkavállalók részére biztosítható kamatmentes kölcsön adómentes, ha a tőke összege nem haladja meg a 300 ezer koronát.
Az adóelkerülés visszaszorítása, valamint az unión belüli adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése érdekében, ha egy magánszemély adómentes jövedelme meghaladja az évi 5 millió koronát, tárgyévi bevallásában azt mindenképpen fel kell tüntetnie. Hasonló szabályozást – értékhatár nélkül – 2015 elejétől Magyarország is bevezetett.
Bár a szolidaritási adó mértékében nem történt változás, e kötelezettséget illetően csak abban az esetben kell a magánszemélynek bevallást adnia, ha éves jövedelme meghaladja a járulékfizetés felső határát. (Itt fontos megjegyezni, hogy az összes környező országban létezik járulékplafon, mely versenyelőnyt biztosít a munkáltatói terhek országonkénti összehasonlításakor.)
2015-től a nem cseh illetőségű vállalati felügyelő bizottságok elnökeinek és tagjainak díjazását 15 százalékos forrásadó terheli. Amennyiben az érintett személy nem egyezményes államban bír illetőséggel, a forrásadó 35 százalékos. Az adó alapja az általános szabályok szerint a szuperbruttósított bér összege.
Lengyelország
A céges autó magánhasználatára vonatkozóan havi fix jövedelmet határoztak meg és az autó teljesítményétől függően kétsávos rendszert alakítottak ki. A magánhasználat mértékétől, illetve a költségek fedezésétől függően azonban ez a fix összeg még korrigálásra kerülhet. Hasonlóképpen a magyar szabályozáshoz, a csoportos munkásszállítás a munkáltató által üzemeltetett, vagy szervezett buszjáraton adómentes.
Ezen túl pontosították a munkavállalói juttatásokat. A magyar szabályozáshoz hasonlóan, ha a munkavállaló saját hozzájárulásával valós anyagi haszonban részesül – tehát valami kézzel fogható tárgyat kap –, vagy nem terheli a tényleges költség, amelyet egyébként neki kellett volna fizetnie és amennyiben e költségek pontosan meghatározhatóak, úgy a juttatás adóköteles.
Akárcsak a környező államokban, Lengyelországban is 20 százalékkal növekedett a harmadik gyerek után igénybe vehető adókedvezmény mértéke. Ezenfelül – hasonlóan a magyar szabályokhoz –, ha a magánszemély magasabb kedvezményre jogosult, mint az adott évi adókötelezettsége, a fennmaradó részt az egyéni járulékok mértékéig tudja érvényesíteni.
A külföldi hatóság által kiállított illetőség igazolást a lengyel adóhivatal a kiállításától számított 12 hónapig tekinti érvényesnek, amennyiben az igazoláson nincs feltüntetve az érvényességi időszak.
A lengyel rezidens felügyelő bizottsági tagoknak nyújtott jövedelem után ez idáig csak egészségügyi hozzájárulást kellett fizetni. 2015. január 1-től azonban ezeket a jövedelmeket már társadalombiztosítási járulék, azaz nyugdíj és rokkantsági hozzájárulás is terheli, függetlenül attól, hogy ezzel párhuzamosan a magánszemély szerez-e máshonnan járulékköteles jövedelmet.
A jellemzően vezető beosztású munkavállalókra alkalmazott, részvény alapú ösztönző rendszerekben kedvező változás történt. Bizonyos feltételek teljesülése esetén az e formában adott bónusz összege tőkejövedelmekre, a munkaviszonyból származó jövedelem helyett válhat adókötelessé. Ezáltal 19 százalékos adókötelezettséggel terhelik, a munkaviszonyos jövedelemre egyébként irányadó 32 százalékig terjedő progresszív adótábla helyett. Ezen túl a tőkejövedelmeket társadalombiztosítási és egészségügyi hozzájárulás sem terheli.
Szerbia
Déli szomszédunknál a bevándorlásra és munkavállalásra vonatkozó szabályokban történt változás. Bevezettek egy új, a kiküldött munkavállalókra vonatkozó adórezsimet, illetve meghatározták azokat a speciális eseteket, amikor nem szükséges a munkavállalási engedély egy rövidtávú kiküldött számára. A módosítások leginkább a Szerbiába érkező kiküldött munkavállalókat érintik, nekik immár kötelező a munkavállalási engedélyt beszerezni. Holott ez korábban nem volt előírás.
Szlovákia
Az uniós irányelvek adatszolgáltatási kötelezettségei kibővültek. Ezzel összhangban, a kötvények és kincstárjegyek után kapott hozamok tekintetében kötelező az adatszolgáltatás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.